2008-09-18, 22:26
Medlem
Ninja00s avatar
Hej.

Om en brud föder en oäkting och anger fadern okänd. Då görs det väl en faderskapsutredning?
Jag undrar hur ingående den är?
Om tjejen hävdar att hon bara dragit hem nån från krogen som hon inte har nån kontakt med. Vad gör "dem" åt saken?
Citera
2008-09-19, 07:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja00
Hej.

Om en brud föder en oäkting och anger fadern okänd. Då görs det väl en faderskapsutredning?
Jag undrar hur ingående den är?
Om tjejen hävdar att hon bara dragit hem nån från krogen som hon inte har nån kontakt med. Vad gör "dem" åt saken?

Om hon säger att hon inte har en aning om vem som är pappan blir det svårt att göra en faderskapsutredning. "De" kan ju inte börja randomtesta män direkt...

Säger kvinnan att hon dragit hem en snubbe från krogen får hon ange hans namn och adress så att "de" kan kontakta honom och fråga hur det ligger till. Nekar han till det eventuella faderskapet blir det blodprov.

Har hon inget namn och ingen adress blir det samma sak, "de" kan inte göra ett dugg.

("De" är alltså familjerätten på socialkontoret.)
Citera
2008-09-19, 22:36
Medlem
Ninja00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Om hon säger att hon inte har en aning om vem som är pappan blir det svårt att göra en faderskapsutredning. "De" kan ju inte börja randomtesta män direkt...

Säger kvinnan att hon dragit hem en snubbe från krogen får hon ange hans namn och adress så att "de" kan kontakta honom och fråga hur det ligger till. Nekar han till det eventuella faderskapet blir det blodprov.

Har hon inget namn och ingen adress blir det samma sak, "de" kan inte göra ett dugg.

("De" är alltså familjerätten på socialkontoret.)

Så dem kommer inte be henne uppge namn på kompisar som dem kollar med?
Citera
2008-09-19, 22:42
Medlem
Citat:

De kanske inte hittar pappan, men om mamman inte ger dem några uppgifter eller samarbetar för att hitta honom kan de kontakta försäkringskassan och dra in bidragsförskottet. Om hon samarbetar och försöker hjälpa till att hitta honom så händer inget med FK. Då får hon pengarna.
Citera
2008-09-20, 16:04
Medlem
Varför skulle man uppge fadern som okänd?
Av hänsyn till den "stackars" pappan eller?

Så ett barn ska behöva växa upp utan susning om vem pappan är eller ha någon som helst rätt till arv den dagen pappan går bort?
Citera
2008-09-21, 06:45
Bannlyst
Citat:

Jag vet inte hur långt familjerätten/FK går för att hitta fadern. Men jag är ganska säker på att de inte börjar kalla in kompisar för förhör precis...
Citera
2008-09-21, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaija
Av hänsyn till den "stackars" pappan eller?

Så ett barn ska behöva växa upp utan susning om vem pappan är eller ha någon som helst rätt till arv den dagen pappan går bort?

Vad jag har förstått är det hemskt synd om en man som måste betala jättesumman 1.273:- varje månad bara för att han råkar ha avlat ett barn som han inte vill ha. Juridisk abort är ett förslag som jag har sett nämnas ett antal gånger.

Jag håller dock med dig om att alla barn har rätt att veta vem som är deras far!
Citera
2008-09-21, 10:51
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaija
Man kan ju tänka sig att det faktiskt förekommer att en tjej som vill ha barn blir på smällen utan att hon har någon större lust att ha med pappan till barnet att göra. Själviskt? Ja, antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in