2008-09-18, 20:08
Medlem
shogun-rs avatar
Läser bla linjär algebra på GU och det inledningshäfte som vi fått är riktigt dåligt skrivet. Slarvigt skrivet med nästan ingen förklarande text. Tom läraren kunde hålla med mig, så det är inget som är taget ur luften

Undrar därför om någon har tips på en svensk, gedigen bok som är bra skriven som jag kan komplettera med.

Kollat lite på denna Linjär algebra med vektorgeometri, andra upplagan Anders Tengstrand, är den bra??

Skalärprodukt, Area, vektorprodukt, linjär och plan är det som ingår i detta häftet. Givetvis får boken gärna innehålla mer än detta.
Citera
2008-09-18, 21:04
Medlem
Kontrakts avatar
Håkan Blomqvist: Linjär algebra

Den jobbar vi med, går h-ing på chalmers. Finns att köpa på lindholmens kårhus.

Lite basic kan jag tycka, den förenklar en del och utelämnar en del saker. T.ex fick jag läsa mig till att det heter Gaussoperation på egen hand, ist. för "Addition av skalärprodukt av matrisrad med annan matrisrad." Lite fånigt.

Annars ganska lätt att förstå och relativt billig.
Citera
2008-09-18, 21:08
Medlem
De riktiga ingenjörerna (:P) på Chalmers läser Linear Algebra and its applications av David C. Lay. Jag tycker att det är en trevlig bok.
Citera
2008-09-18, 21:12
Medlem
Kontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
De riktiga ingenjörerna (:P) på Chalmers läser Linear Algebra and its applications av David C. Lay. Jag tycker att det är en trevlig bok.

Betvivlar inte att den är bättre, ångrar nästan att jag satsade på budgeting. det är väl enkelt, menmen, kan alltid köra vidare och skaffa mig en civ där uppe sen.

Skulle tro (utan att ha tittat på den) att den boken är mer teoretiskt omfattande, fler bevis osv.
Citera
2008-09-18, 21:39
Medlem
Calculus av lay som redan nämnts verkar vara en riktigt trevlig bok!
Citera
2008-09-18, 21:46
Medlem
kb_cks avatar
Du kan ju kolla om "Kossaboken" skulle vara nått. Jag bläddrade i den för några år sedan men kommer inte riktigt ihåg hur den är, men den är ju gratis.
http://www.mai.liu.se/~pehac/titta/kossaboken/
Citera
2008-09-18, 21:52
Medlem
billybombs avatar
Elementary linear algebra, anton & rorres duger rätt bra...calculus behandlar väl mer analysmatte än linjär algebra om ja inte har fel?
Citera
2008-09-18, 22:29
Medlem
Citat:

De riktiga ingenjörerna på LTU också Håller med om att den var bra.

Citat:
Ursprungligen postat av fiskrensarn
Calculus av lay som redan nämnts verkar vara en riktigt trevlig bok!

Calculus är skriven av Adams om jag kommer ihåg rätt. Vi använde den till i princip allt UTOM linjär algebra.
Citera
2008-09-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaGgZ
De riktiga ingenjörerna på LTU också Håller med om att den var bra.

Calculus är skriven av Adams om jag kommer ihåg rätt. Vi använde den till i princip allt UTOM linjär algebra.
Ja Calculus, A Complete Course är en väldig massa analys så den är dum att köpa om man vill lära sig linjär algebra. Däremot är den rätt ok när det gäller analys även om jag föredrar Analys i en variabel av Persson Böiers då den innehåller mer matte och mindre text.
Citera
2008-09-18, 23:51
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:

Det är precis den boken vi skall börja att ha snart. Den verkar rätt omfattande är ju mest ute efter en lättläst bok som förklarar grunderna om vektorer, så bra som möjligt, då räkning med vektorer känns lite ologiskt för mig ibland.

Men får kika på böckerna som nämndes i tråden. David C Lay har jag reda inköpt...
Citera
2008-09-18, 23:58
Medlem
jockelos avatar
Haha, är det Hasse Calssons häfte du sitter med eller?

Lay är riktigt bra, den ska du se fram emot!
Citera
2008-09-19, 06:57
Medlem
mhns avatar
Linjär Algebra av Gunnar Sparr. Med hjälp av den fick jag alla rätt på tentan och högsta betyg. Mycket bra bok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in