• 1
  • 2
2008-09-21, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Vet inte ifall du nu ens vet vad kvadratkomplettering är men det går i princip ut på att addera nollor i form av t.ex. ±5x, ±17 osv...
Jodå, jag vet vad kvadratkomplettering betyder. Kvadratkomplettering innebär att man omformar ett kvadratiskt polynom i syfte att erhålla en jämn kvadrat. Exempel: x^2 + 2x = (x+1)^2 - 1. Du verkar dock inte använda dig av detta

Citat:
vad du gör är att du lägger till de termer i täljaren som inte finns i nämnaren och låter resterande vara kvar

(x^5 - 2x^4 + 3x^3 - x^2 + x + 1)/(x^5 + x^4 + x^3 +3x^2 - x + 2)

x^5 behöver inte ngt tillägg den försvinner direkt
x^4 kommer att behöva ±x^4
x^3 behöver inte ngt tillägg
3x^2 kommer att behöva ±3x^2
-x kommer att behöva ±x
2 kommer att behöva ±1

=> (x^5 - 2x^4 + x^4 - x^4 + 3x^3 + 3x^2 - 3x^2 - x^2 + x + x - x + 1 + 1 -1)/(x^5 + x^4 + x^3 +3x^2 - x + 2)

=> 1 + (-3x^4 + 2x^3 - 4x^2 + 2x - 1)/(x^5 + x^4 + x^3 +3x^2 - x + 2)

Ser jobbigt ut här men är man en van matteräknare så är det inte så jobbigt. När du använder metoden på papper går det mycket snabbare då man direkt ser vilka termer som behöver läggas till och vad som tar ut varann sen. Sedan så föredrar jag heller inte att göra massa liggande stolar i mitt block när jag har valet att lägga till en rad extra ekvation för att lösa problemet istället för 7-8 rader...
Du har helt rätt. Detta är en bättre metod än liggande stolen. Jag tänkte inte på den när jag skrev mitt inlägg, trots att jag själv har använt mig av den. Det skulle vara lite överdrivet att använda liggande stolen på mitt femtegradsexempel

För att kortfattat beskriva metoden:
Betrakta mitt femtegradsexempel. Låt T = täljaren och N = nämnaren. Här ser man att det finns ett polynom p(x) sådant att
T/N = (T + p(x) - p(x))/N = (N - p(x))/N = 1 - p(x)/N

I det allmänna fallet A(x)/B(x) där grad A = grad B går man tillväga på följande sätt:
Här är c ett reellt tal sådant att högstagradskoefficienten i cA(x) är lika med högstagradskoefficienten i B(x). Nu är man redo att använda metoden på polynomdivisionen cA(x)/B(x). Därefter multipliceras resultatet med 1/c och man har uppnått sitt syfte

Citat:
Men som sagt...detta är vad jag tycker är bäst FÖR MIG SJÄLV...du tycker uppenbarligen liggande stolen mer...fine by me...
Nej, jag tycker inte liggande stolen är den bästa metoden i detta fall. Du har nu påmint mig om denna gamla hederliga metod. Självklart tycker jag att den är lämpligare. Den är ju betydligt snabbare
Senast redigerad av medlemslista 2008-09-21 kl. 13:15.
Citera
2008-09-21, 13:23
Medlem
billybombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammeltanten
Metoden är möjligen smidig, men det är väl knappast ett exempel på kvadratkomplettering?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadratkomplettering
Jo jag kan ju ha tagit lite fel på namnet...vet inte hur mycke matte du har läst men första gången ja kom i kontakt med kvadratkomplettering var när man ville faktorisera uttryck genom att lägga till +/- ngt...den som wikipedia förklarar har ja aldri hört talas om...
Citera
2008-09-21, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Jo jag kan ju ha tagit lite fel på namnet...vet inte hur mycke matte du har läst men första gången ja kom i kontakt med kvadratkomplettering var när man ville faktorisera uttryck genom att lägga till +/- ngt...den som wikipedia förklarar har ja aldri hört talas om...
Oavsett vad du kallade det för, så var ju din metod smidigare än liggande stolen. Och det var ju huvudsaken tycker jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in