Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-18, 15:32
Medlem
Hej,

kära flashback, jag har ett problem. Min kära dator har slutat fungera. Allt går som det ska när jag trycker på ON, ända fram tills skarven där XP laddas och ska gå om till inloggningskontona.

Min önskan är att få tag på gamla foton som jag har sparade på datorn och undrar nu om ni har några tips om hur jag bör gå tillväga för at få tag på dem. Jag kan tillägga att när jag startar om datorn så får jag inte upp alternativ "starta i felsäkert läge". Jag kan även tillägga att jag har inget mot att formatera datorn så länge jag på nåt sätt kan komma åt filerna på den då formaterade hårddisken.

Alla tips är välkomna

Tack på förhand
Citera
2008-09-18, 15:36
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelf
Hej,

kära flashback, jag har ett problem. Min kära dator har slutat fungera. Allt går som det ska när jag trycker på ON, ända fram tills skarven där XP laddas och ska gå om till inloggningskontona.

Min önskan är att få tag på gamla foton som jag har sparade på datorn och undrar nu om ni har några tips om hur jag bör gå tillväga för at få tag på dem. Jag kan tillägga att när jag startar om datorn så får jag inte upp alternativ "starta i felsäkert läge". Jag kan även tillägga att jag har inget mot att formatera datorn så länge jag på nåt sätt kan komma åt filerna på den då formaterade hårddisken.

Alla tips är välkomna

Tack på förhand

På mac kan du starta upp datorn ett s.k firewire target disk mode, vilket innebär att datorn som du vill rädda filer ifrån blir som en extern hårddisk.

Borde väl gå att göra något liknande på windows?
Citera
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelf
Hej,

Alla tips är välkomna

Tack på förhand

Du har ju iofs några alternativ: boota med en Linux live-cd och hoppas på att du kan komma åt dina partitioner den vägen, vilket bör gå med en del livecd iaf, reparera XP eller installera om XP, antingen på samma eller annan partition, vilket i sammanhanget inte låter som om det borde spela någon roll.

Själv hade jag valt sista alternativet, om jag inte hade en annan stationär dator tillgänglig vill säga, för då är första och enklaste alternativet att ta ut hårddisken och plugga in den i den andra.
Citera
Medlem
werss avatar
ladda ner en liveCD, tex knoppix och boota på den. den mountar din hårddisk och du kan bränna eller kopiera filerna till ett USB-minne
Citera
2008-09-18, 16:54
Medlem
Om du har en till hårddisk med XP installerat kan du sätta den som master och den disken du har problem med som slave då det verkar vara fel på systemfiler på nuvarande disk.
Simpelt googlande talar om hur du ska sätta "piggarna" på disken för att den ska gå som slave.

Då kan du lätt accessa filer från nuvarande disk, sedan är det bara blåsa om disken. =)
Citera
2008-09-18, 20:38
Medlem
Tack för alla förvånandsvärt snabba svaren.

Jag förstod väldigt lite av dem. Men det jag tyckte lät som det lättaste och mest passande alternativet var det med en "liveCD". Förstod dock inte riktigt vad som skulle hända om jag bootade (vilket väl betyder att jag stoppar in CD:n och startar om datorn, sen väljer "boot from cd") om datorn....vad tillåter det läget mig att göra? var hittar jag en sådan?

tack på förhand
Citera
2008-09-18, 21:59
Medlem
Ta ut disken och kör den i en extern maskin med windows inbyggda "checkdisk" också kallad felkontroll... Högertryck -> Verktyg osv
Citera
2008-09-19, 09:15
Medlem
Zkalmans avatar
Ladda ner och bränn ut en skiva med Knoppix. Denna startar du sedan datorn med, detta skapar en "Virtuell" hårddisk i ditt ram-minne från vilken Linux körs. Därefter kommer du in i ett grafiskt gränssnintt, inte helt olikt Windows. Där komer du år din disk och kan föra över de filer du vill spara till t.ex ett USB-minne innan du installerar om XP.

http://www.knoppix.org/
Citera
2008-09-19, 10:31
Medlem
S4bb3s avatar
Vid uppstart tryck F8 alternativt Shift+F8, det borde få fram alternativet "Felsäkert läge".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in