2008-09-18, 13:40
Medlem
S-hund temporärs avatar
Jag uppgraderade nyligen från Fedora 8 till 9 (körde nyinstallation), och passade innan detta på att köpa en ny hårddisk för backup och annat trams. Bråttom som jag hade så orkade jag inte targzippa allt vid backupen, utan kopierade bara över allt till den nya disken/partitionen med "cp -aR".

Nu är problemet att mitt användarnamn har fått ett nytt användar-ID, och de backupade filerna är alla ägda av mitt gamla användar-ID.

Alltså, mitt användarnamn är och har alltid varit (låt oss säga) "seehund". Förr var användar-ID:t för seehund "501", men nu är det "500". Alla backupade filer som förr ägdes av mig ägs nu av det numera okända användar-ID:t "501".

Hur skall jag göra för att snabbt och enkelt byta ägare till alla filer ägda av "501", och enbart dessa filer?
(En del backupade filer ägs som sig bör av root m.fl., och skall inte ändras.)
Citera
2008-09-18, 14:16
Medlem
Kod:
find / -user 501 -exec chown seehund:seehund {} \;
som root borde fungera. OBS! absolut otestat. Pröva gärna först med ett dir längre ner där 501 har några filer, i stället för / direkt.
Citera
2008-09-18, 15:43
Medlem
Om alla filer du kopierade ligger i en och samma mapp så kan du köra:

chown -R användarman:användarnamn /mapp/

Då kommer all i /mapp/ och dess undermappar att bli ägda av "användarnamn".
Citera
2008-09-18, 16:54
Medlem
Tigrovis avatar
Kan du inte bara köra en "man usermod"?

usermod -u borde väl kunna hjälpa dig ställa om ditt uid till 501 istället?
Citera
2008-09-18, 17:35
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Kod:
find / -user 501 -exec chown seehund:seehund {} \;
som root borde fungera. OBS! absolut otestat. Pröva gärna först med ett dir längre ner där 501 har några filer, i stället för / direkt.

Funkade utmärkt, tack så mycket!

Kan du eller någon annan ge oss som hungrar efter bashkunskap det bildliga fiskespöet nu när vi har fått fisken, och förklara vad "{} \;" gör?

Citat:
Ursprungligen postat av -198
chown -R användarman:användarnamn /mapp/

Då kommer all[a filer] i /mapp/ och dess undermappar att bli ägda av "användarnamn".

Precis, och det ville jag ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigrovi
usermod -u borde väl kunna hjälpa dig ställa om ditt uid till 501 istället?

Funderade på det, men jag har redan hunnit skapa en massa filer under min "nya" identitet i min nya home-katalog, och då skulle jag väl ha samma problem med de filerna. Eller?
Citera
2008-09-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Funkade utmärkt, tack så mycket!

Kan du eller någon annan ge oss som hungrar efter bashkunskap det bildliga fiskespöet nu när vi har fått fisken, och förklara vad "{} \;" gör?
När find hittar en fil som villkoret gäller för, så stoppar den in namnet där {} är och kör det som står efter exec. Det måste avslutas/separeras med semikolon, men för att semikolonet ska komma fram oskadat till find och inte ätas upp av din kommandotolk så måste det "escapas" med bakåtsnedstrecket.

Många använder "find" i onödan, men i sådana här lägen är det som hittat. Förslaget från -198 är ju mycket bättre än find i de fall då filerna inte är blandade.
Citera
2008-09-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
När find hittar en fil som villkoret gäller för, så stoppar den in namnet där {} är och kör det som står efter exec. Det måste avslutas/separeras med semikolon, men för att semikolonet ska komma fram oskadat till find och inte ätas upp av din kommandotolk så måste det "escapas" med bakåtsnedstrecket.

Många använder "find" i onödan, men i sådana här lägen är det som hittat. Förslaget från -198 är ju mycket bättre än find i de fall då filerna inte är blandade.

Tyckte din lösning va ganska bra om det är som du säger inga blandade filer.
Men om det bara är säg /home/username som ska ändra så kan det va en idé att köra chown -R user:group /home/username istället
Citera
2008-09-19, 08:17
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Funderade på det, men jag har redan hunnit skapa en massa filer under min "nya" identitet i min nya home-katalog, och då skulle jag väl ha samma problem med de filerna. Eller?
Så sant, så sant.
Fast find lösningen var ju så alldeles galant att man skriver upp den nånstans till mig själv tror jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in