Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-18, 10:18
Medlem
Tjena!

Jag köpte mig en ny laptop igår, en Aspire 5930. Givetvis är det Vista på det från start vilket jag verkligenn avskyr som katten. Tänkte då slänga in xp på den. Så jag gör precis som vanligt och bootar upp med skivan, datorn börjar läsa in dom där sakerna och det ser ut att gå bra, sen helt plötsligt får jag bluescreen. Jag tänkte då att det var fel på XP-skivan så jag testade att byta till en annan. Dock så fick jag samma fel där.

Nån som kan hjälpa mig? Jag står inte ut med Vista
Citera
2008-09-18, 10:23
Medlem
carbsons avatar
det finns mängder med trådar om detta. sök

btw. det är uppenbarligen ganska svårt att nedgradera lappar.

men vad är det som är så jobbigt med vista? det var samma tjöt när XP kom.
"buhu..vill inte ha XP, ge mig Win 98."

lär dig istället
Citera
2008-09-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emiltorsten
Tjena!

Jag köpte mig en ny laptop igår, en Aspire 5930. Givetvis är det Vista på det från start vilket jag verkligenn avskyr som katten. Tänkte då slänga in xp på den. Så jag gör precis som vanligt och bootar upp med skivan, datorn börjar läsa in dom där sakerna och det ser ut att gå bra, sen helt plötsligt får jag bluescreen. Jag tänkte då att det var fel på XP-skivan så jag testade att byta till en annan. Dock så fick jag samma fel där.

Nån som kan hjälpa mig? Jag står inte ut med Vista

Jag hade för mig att XP installationen var en enda stor blåskärm?

Slutskämtat, det låter som att det är något problem med CD-läsaren (BIOS inst. eller liknande). Pröva att googla lite på din modell och se om du hittar något upplysande om ditt problem, du borde ju inte vara den enda som stött på det

Sen måste jag ju hålla med föregående skrivare, det är svårt att nedgradera laptops p.g.a. drivrutiner etc och det är nog bäst att du lär dig Vista. Kan vara bra att känna sig hemma i miljön när Seven släpps om 2 år
Citera
2008-09-18, 10:24
Medlem
CronoSs avatar
Formattera hårddisken först, sen ska det inte va några problem att boota med xp skivan.
Citera
2008-09-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CronoS
Formattera hårddisken först, sen ska det inte va några problem att boota med xp skivan.

Hur formaterar jag utan xp skivan då? Finns ju inte direkt nån diskettstation så man kan göra det old boys way :P
Citera
2008-09-18, 11:45
Medlem
CronoSs avatar
sök på bootdisk xp lr nåt, ska finnas men jag kommer inte på vad den hette.
Citera
2008-09-18, 12:32
Medlem
Inte säker på att detta är relevant men om det är en äldre upplaga av XP som endast har SP1 kan de krångla med pci. (fråga mig inte hur) Detta resulterade för mig i bluescreen under inläsningen. Jag löste de genom att streama SP2 till XP.
Citera
2008-09-18, 12:39
Medlem
gubbslemmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
det finns mängder med trådar om detta. sök

btw. det är uppenbarligen ganska svårt att nedgradera lappar.

men vad är det som är så jobbigt med vista?
det var samma tjöt när XP kom.
"buhu..vill inte ha XP, ge mig Win 98."

lär dig istället

Mer än att det krävs 2 GB minne enbart för att få Vista att jobba på ett bra sätt? Man vill väl att minnet ska handskas med sina spel o dyl istället för att hålla igång ett tungdrivet OP?
Citera
2008-09-18, 12:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Vissa bärbara måste man flasha om bios på, till en äldre version som stödjer xp. Sedan har man ju problemet med drivrutiner till grafik, ljud och nätverk men det finns det 100-tals trådar om vid det här laget så det tjatar jag inte om en gång till
Citera
2008-09-18, 12:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet
Mer än att det krävs 2 GB minne enbart för att få Vista att jobba på ett bra sätt? Man vill väl att minnet ska handskas med sina spel o dyl istället för att hålla igång ett tungdrivet OP?
Minne är ju gratis idag så att sätta i mindre än 4Gb är dumsnålt...
Citera
2008-09-18, 13:32
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet

det var väl likadant när Xp kom ändå. då hade ju folk typ 128 elle liknande i ram. xp krävde ju mer för att få det att flyta.
så jag ser inte problemet alls

håller med kimdah2002
Citat:
Minne är ju gratis idag så att sätta i mindre än 4Gb är dumsnålt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in