Citat:
Ursprungligen postat av Banditleif
Jag är en kille mellan 18 och 20 år so...
Jag har funderat ett tag på din situation och hoppas att jag kan komma med ett par, för dig, värdefulla inflikningar. Jag får intrycket av att du behöver reflektera över vad som egentligen är "meningen" med din tillvaro. Du verkar utifrån sett ha ett bra liv och det verkar som du innerst inne vet om det. Jag känner igen känslan du beskriver, att man känner sig felplacerad i sin egen vardag. Vad jag brukar göra i fall jag mår på detta vis är att sätta mig ner för mig själv och tänka. Jag föreställer mig i varje situation som jag inte tycker känns rätt. Man kan då i lugn och ro bena ut vad som är det som orsakar obehaget. Tänk länge och väl på vad som vore det optimala alternativet. Detta är oftast lättare att sätta fingret på än vad man till en början tror. Efter att man gjort detta handlar det om att agera, i ditt fall verkar det vara ett nytt intresse som behövs. Ta sedan ett aktivt steg för att nå det du är i behov av. Upplevelsen av att ta kontroll över sitt liv och strävan efter att förbättra sin tillvaro kan i sig vara tillräckligt för att mota ett vikande humör.
Om du känner att du är i behov av psykolog och har möjlighet att få hjälp av en sådan tycker jag det låter som en bra idé. Inte för att du kommer falla i misär utan en men för att det aldrig kan skada. Att gå hos en psykolog tror jag de allra flesta skulle må bra av.
Vänlig hälsning