Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Mellanöstern, civilisationens vagga, är ett område där olika grupper alltid krigat med varandra.
Min fråga är enkel; tror ni att det någonsin kommer bli fred därnere?
Vad säger ni som är "etniska mellanöstingar"? Tror ni att det hat och fiendeskap som mer eller mindre alltid legat och pyrt mellan etniska och religösa grupper i era hemländer någonsin kommer läka, tror ni gamla oförrräter någonsin kommer glömmas bort?
(intressant vore det ju också att höra hur ni personligen vill att framtiden ska se ut, vad tror ni är den bästa lösningen för just eran etniska/religösa grupp)?
Oförrräter kan behandlas bort, på olika sätt, genom försoning eller våld exempelvis. Jag föredrar fredliga lösningar framförallt, vill jag först klargöra. Men, med mitt perspektiv, anser jag att det finns problem som är svåra att lösa på fredlig väg, som t.ex. arabernas konstanta aggressioner mot Iran sedan medeltiden. Allt från UAEs illegitima anspråk på iranska öar, till Saddams misslyckade men brutala invasionsförsök av Iran (dessa saker med stöd av arabförbundet) och arabkalifatets bestialiska erövring av Iran är saker som man helt enkelt måste ge igen på något sätt, innan man seriöst kan tala om harmoni och rättvisa i regionen. Det är svårt att se någon annan lösning än, låt oss kallad det, en ultimat lösning, där Iran en gång för alla krossar araberna och neutraliserar arabisk aggression för all framtid. Viss Iransk hegemoni över regionen (som USAs över Europa) blir en nödvändighet för balans, precis som iranska kärnvapen är det. Iran som den starkaste landet i området, måste rimligtvis ha den rollen, som på den gamla goda tiden då man härskade över nästan hela den civiliserade världen. (Nu kommer någon ärthjärna hävda att Israel är starkare, så är det ju inte, men även om det vore det beror det enbart på att man på konstgjord väg, genom tillgång till subventionerade amerikanska vapen kunnat bli det. Men detta kan ändras snabbt vilket det förmodligen kommer göra förr eller senare. Iran kan också upprusta med rysk, kinesisk eller egna material som nu avancerar mycket snabbt.) Detta behöver inte ske genom ett större krig egentligen, men på ett eller ett annat sätt måste araberna besegras (underskatta inte symboliken i dessa sammanhang). Amerikanska interventioner är oönskvärda kontraproduktiva och lämnar alltid efter sig obalans, maktvakuum och våld. Man har heller ingen förankring i området eller något att vinna på den onödiga och kostsamma närvaron där.
Sedan har vi fått ytterligare ett oönskvärt problem i regionen i form av den olagliga och exempellöst aggressiva cancertumören "Israel", ett mycket, mycket ovälkommet problem. Det tycks också vara så, att dessa semitiska syskonfolk (araber och judar), trots allt verkar samarbete mot Iran (väldigt vidrigt av araberna med tanke på att Iran respektingivande nog stödjer palestinierna av principskäl), således måste även Israel ingå i den stora lösningen som jag nämnde om araberna ovan. Deras manipulerande av USA och USAs illegitima interventioner å "Eretz Yisraels" vägnar är icke önskvärda i regionen, och ej heller i varken USAs eller mellanösterns intressen egentligen. Det israeliska problemet är prioriterat av uppenbara skäl, men Israel har bomben vilket komplicerar saken. Fast jag tror ändå att med troliga förändrade förutsättningar, så kan man nog tygla sionistentiteten om man nu inte helt i praktiken kan "
wipe it off the map".
Nu kanske stycket ovan lät som en våldsam lösning, men enbart för att jag kände för att uttrycka det på det sättet. I min mening, föreslår jag den bästa och långsiktigt mest fredliga lösningen för västasien.
Till det övriga:
Kurdfrågan är för Irans del ingen större fråga. Det existerar inte och förstoras upp tack vare en överrepresentation av vulgära bergsturkar här på FB. Om kurderna lyckas få självständighet i norra Irak och sydöstra Turkiet, så förtjänar dom det. Och kurderna måste därefter samarbete med Storebror Iran. Om inte, så varken har eller förtjänar har kurderna nåt.
Iran, Armenien och Ryssland håller gemensamt Turkiet på plats, som ju är rätt så stabilt även om det finns potentiella problem med kurderna.
Vad gäller Irak och Afghanistan så tror jag på en långsam utveckling men inte så mycket mer våld än idag i framtiden. Våldet kommer minska, och det inte minst tack vare effektiv iransk delaktighet, som vore att föredra om vi såg mer av i regionen. Mellanöstern verkar gå en stabil öde till mötes, åtminstone i jämförelse med tidigare ...
För övrigt är det största hotet mot fred i regionen idag är självklart USA. Det landet är den främsta orsaken till dom stora problemen i regionen just nu. Det måste upphöra.