Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Nu vet inte jag exakt hur antagningarna fungerar. Det finns förmodligen begränsade platser och om de står mellan två personer med samma betyg (en man och en kvinna) så vet jag inte hur man avgör vem som blir antagen och inte. Men jag tycker inte att det är rätt att den ena kommer in för att den är man/kvinna - jag är alltså emot kvotering.
Visst är kvotering fel. Och det skulle handla om kvotering om man bestämt hur många platser som skulle tilldelas respektive kön innan urvalet genomfördes. I det här fallet så handlar det om att i det fall personer som haft identiska meriter konkurrerar om den sista platsen på en utbildning så har platsen gått till underrepresenterat kön i syfte att få så jämn könsfördelning på utbildningarna som möjligt utan att kvotera in någon.
Man skulle kunna likna situationen med en tillsättning av en styrelse under ett årsmöte i förening X där det finns 10 platser. Man har tillsatt 9 personer, 5 män och fyra kvinnor. Till den sista platsen så har man att ta ställning till ifall den skall erbjudas till Olle eller Britta. Olle och Britta har likadan erfarenhet av styrelsearbete och andra relevanta aspekter som kan ha betydelse. I alla avseenden så är de fullt likvärdiga i den utsträckning som det beslutande årsmötet kan bedöma. Man väljer då att rösta in Britta i styrelsen eftersom man gärna ser att det finns en jämn könsfördelning i styrelsen. Det är såna här fall som Centrum för rättvisa väljer att presentera som diskriminering och alla som tänker efter inser väl att det är en grav överdrift att kalla det för diskriminering.
Man kan tänka sig att det i ovanstående exempel hade kunnat vara så att man redan valt in 6 män och 3 kvinnor när man valde mellan Olle och Britta. Även där så tror jag att de flesta skulle hålla med om att Britta borde väljas för att skapa en bättre könsbalans i styrelsen. Givetvis så bör detta resonemang gälla åt båda hållen, dvs att Olle borde bli vald ifall man redan valt 6 kvinnor och 3 män...
Det är med dessa principer som antagningsenheterna agerat för att för Centrum för rättvisas vrede och indignation riktade mot sig. Om du hellre vill se exempel med antagningsprägel så har jag presenterat sådana i mina tidigare inlägg. Det här är inte diskriminering, det är en red herring så det står härliga till om det.
(OT: ja, jag sa att jag skulle hålla mig härifrån men man kan väl ångra sig...)