2008-09-26, 09:23
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit
Jag vet inte om det här är värt att lägga till, men jag skriver det ändå.

Jämställdhet för mig är inte att det tvunget måste finnas 50% män och 50% kvinnor på en arbetsplats/inom ett speciellt yrke.
Jämställdhet är när män och kvinnor har samma möjligheter, rättigheter, skyldigheter och förutsättningar. Detta innebär inte nödvändigtvis att det blir eller måste vara 50/50 i arbetslivet.

Jag tycker man ska uppmuntra både män och kvinnor att söka de jobb och välja de utbildningar de själva intresserar sig för, oavsett vilket område det handlar om.

Och ja, jag är feminist för dom som inte förstod. Emot all sorts kvotering.
Men nu dras diskussionen mot någonting som är mer generellt än topic som handlar om Centrum för rättvisas rapport...

Är nyfiken på vad du som uttalad feminist anser om det jag skriver i mina inlägg i tråden? I mina ögon så har det inte förekommit någon diskriminering i eftersom män och kvinnor har givits samma möjligheter att ta sig in samt att könsfördelningskriteriet slår åt båda hållen. Vad tycker du om just det sakfall som tråden handlar om?
Citera
2008-09-26, 19:14
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Nej, det handlar inte om att kvinnor arbetar inom det i så stor utsträckning, det handlar om att det finns en egenskapsmässig dikotomi där vissa egenskaper premieras och anses vara värda att sätta en prislapp på, medan andras tas för självklarheter.

människosynen är extremt påverkad av hur vi ser på egenskaper som anses vara självklara och som vissa bara ska förbarma sig över, och andra som anses vara lite mer eftersträvansvärda och värdefulla. kvinnor har i alla tider tagit hand om barn, hushåll och familj i en helt annan utsträckning än män (jag tror ingen med huvudet i form kan argumentera emot det) - och jobben för kvinnorna blev i förlängningen bara en fortsättning på detta arbete, men nu på annan plats än i familjen. att upphöja statusen för vårdarbeten och omsorgsarbeten är nog de enda sättet att uppvärdera dessa arbeten, göra dem mer eftersträvansvärda och attraktiva på arbetsmarknaden - där igenom höja statusen på dem och därigenom öka pengaflödet. men eftersom det är ett dödläge att tvinga på folk att jobba inom vissa sektorer för att det är 'bättre' - så kvoteras kvinnor in på andra områden, för att öka jämställdheten.

Så det du säger är att sålänge kvinnor frivilligt arbetar inom vårdarbeten och vårdarbete ses som ett lågstatusyrke av allmänheten, så ska kvinnor få glida in på andra sektorer på arbetsmarknaden via kvotering?

Vart finns rimligheten i detta? Är det någon sorts "underdog-regel" som ska gälla just kvinnor att om de från början arbetar med ett lågstatusyrke så ska de få det lättare att glida in på ett yrke med högre status, enbart för att de är kvinnor?

Som jag ser det så är det inte hela samhällets problem att kvinnor själva väljer att arbeta inom lågavlönade lågstatusyrken inom vård. Det är inte heller samhällets problem att de väljer att föda barn och ta hand om familjen i större utsträckning än vad fadern gör. Det är inget som stoppar kvinnor i Sverige från att strunta i att skaffa barn eller att studera till ett yrke med högre status. Alltså är det de individuella kvinnornas problem som de själva får ansvara för, och de bör rimligen inte få någon hjälp via kvotering.

De får helt enkelt försöka eftersträva kompetens på det eftertraktade yrkesområdet precis som alla andra...
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2008-09-26 kl. 19:19.
Citera
2008-09-27, 00:42
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Lär dig särskilja på en ideologi och vissa av dess okunniga "förespråkare"

Jo då. Jag vet att ni gärna vill göra en sådan åtskillnad. Läs min signatur!

Men faktum är att varje ideologi definieras efter dessa förespråkare. Detta gäller för feminismen liksom för nazismen och kommunismen.
Citera
2008-09-27, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz

Men faktum är att varje ideologi definieras efter dessa förespråkare. Detta gäller för feminismen liksom för nazismen och kommunismen.
Ioförsig så är ju det helt hjärndött, men nu är det ju så att de flesta feministerna inte hatar män. Fast de kanske är de förespråkare som lyfts fram i median som blir defintionen?

Snacka om att media styr...
Citera
2008-09-27, 15:26
Medlem
Kuggarns avatar
Nu är den här tråden lite väl OT eller... Varför skall diskussionen utmynna i allehanda snack om skillnad i betygsättning mellan flickor och pojkar etc. istället för det trådens titel anger? Jag verkar vara den enda som inser vad topic handlar om och hur det ligger till men mina inlägg försvinner i ditten och datten om allmän könskrigskaraktär... Finns det verkligen ingen annan tråd för sånt?

Jag drar mig ut. Mors på er. Ha det kul i sandlådan.
Citera
2008-09-28, 04:34
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Men nu dras diskussionen mot någonting som är mer generellt än topic som handlar om Centrum för rättvisas rapport...

Är nyfiken på vad du som uttalad feminist anser om det jag skriver i mina inlägg i tråden? I mina ögon så har det inte förekommit någon diskriminering i eftersom män och kvinnor har givits samma möjligheter att ta sig in samt att könsfördelningskriteriet slår åt båda hållen. Vad tycker du om just det sakfall som tråden handlar om?

Nu vet inte jag exakt hur antagningarna fungerar. Det finns förmodligen begränsade platser och om de står mellan två personer med samma betyg (en man och en kvinna) så vet jag inte hur man avgör vem som blir antagen och inte. Men jag tycker inte att det är rätt att den ena kommer in för att den är man/kvinna - jag är alltså emot kvotering.
Citera
2008-09-28, 04:40
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz

Så om feminister är för jämställdhet så är feminism det också?
Feminism är vad det är oavsett hur dess "förespråkare" feltolkar.
Citera
2008-09-28, 14:36
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Nu vet inte jag exakt hur antagningarna fungerar. Det finns förmodligen begränsade platser och om de står mellan två personer med samma betyg (en man och en kvinna) så vet jag inte hur man avgör vem som blir antagen och inte. Men jag tycker inte att det är rätt att den ena kommer in för att den är man/kvinna - jag är alltså emot kvotering.

Visst är kvotering fel. Och det skulle handla om kvotering om man bestämt hur många platser som skulle tilldelas respektive kön innan urvalet genomfördes. I det här fallet så handlar det om att i det fall personer som haft identiska meriter konkurrerar om den sista platsen på en utbildning så har platsen gått till underrepresenterat kön i syfte att få så jämn könsfördelning på utbildningarna som möjligt utan att kvotera in någon.

Man skulle kunna likna situationen med en tillsättning av en styrelse under ett årsmöte i förening X där det finns 10 platser. Man har tillsatt 9 personer, 5 män och fyra kvinnor. Till den sista platsen så har man att ta ställning till ifall den skall erbjudas till Olle eller Britta. Olle och Britta har likadan erfarenhet av styrelsearbete och andra relevanta aspekter som kan ha betydelse. I alla avseenden så är de fullt likvärdiga i den utsträckning som det beslutande årsmötet kan bedöma. Man väljer då att rösta in Britta i styrelsen eftersom man gärna ser att det finns en jämn könsfördelning i styrelsen. Det är såna här fall som Centrum för rättvisa väljer att presentera som diskriminering och alla som tänker efter inser väl att det är en grav överdrift att kalla det för diskriminering.

Man kan tänka sig att det i ovanstående exempel hade kunnat vara så att man redan valt in 6 män och 3 kvinnor när man valde mellan Olle och Britta. Även där så tror jag att de flesta skulle hålla med om att Britta borde väljas för att skapa en bättre könsbalans i styrelsen. Givetvis så bör detta resonemang gälla åt båda hållen, dvs att Olle borde bli vald ifall man redan valt 6 kvinnor och 3 män...

Det är med dessa principer som antagningsenheterna agerat för att för Centrum för rättvisas vrede och indignation riktade mot sig. Om du hellre vill se exempel med antagningsprägel så har jag presenterat sådana i mina tidigare inlägg. Det här är inte diskriminering, det är en red herring så det står härliga till om det.

(OT: ja, jag sa att jag skulle hålla mig härifrån men man kan väl ångra sig...)
Citera
2008-09-28, 18:09
Medlem
moderatswings avatar
Bröt ut diskussionen kring betyg i skolan till denna tråd:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=565386

/mod
Citera
2008-09-29, 20:46
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Visst är kvotering fel. Och det skulle handla om kvotering om man bestämt hur många platser som skulle tilldelas respektive kön innan urvalet genomfördes. I det här fallet så handlar det om att i det fall personer som haft identiska meriter konkurrerar om den sista platsen på en utbildning så har platsen gått till underrepresenterat kön i syfte att få så jämn könsfördelning på utbildningarna som möjligt utan att kvotera in någon.

Man skulle kunna likna situationen med en tillsättning av en styrelse under ett årsmöte i förening X där det finns 10 platser. Man har tillsatt 9 personer, 5 män och fyra kvinnor. Till den sista platsen så har man att ta ställning till ifall den skall erbjudas till Olle eller Britta. Olle och Britta har likadan erfarenhet av styrelsearbete och andra relevanta aspekter som kan ha betydelse. I alla avseenden så är de fullt likvärdiga i den utsträckning som det beslutande årsmötet kan bedöma. Man väljer då att rösta in Britta i styrelsen eftersom man gärna ser att det finns en jämn könsfördelning i styrelsen. Det är såna här fall som Centrum för rättvisa väljer att presentera som diskriminering och alla som tänker efter inser väl att det är en grav överdrift att kalla det för diskriminering.

Man kan tänka sig att det i ovanstående exempel hade kunnat vara så att man redan valt in 6 män och 3 kvinnor när man valde mellan Olle och Britta. Även där så tror jag att de flesta skulle hålla med om att Britta borde väljas för att skapa en bättre könsbalans i styrelsen. Givetvis så bör detta resonemang gälla åt båda hållen, dvs att Olle borde bli vald ifall man redan valt 6 kvinnor och 3 män...

Det är med dessa principer som antagningsenheterna agerat för att för Centrum för rättvisas vrede och indignation riktade mot sig. Om du hellre vill se exempel med antagningsprägel så har jag presenterat sådana i mina tidigare inlägg. Det här är inte diskriminering, det är en red herring så det står härliga till om det.

(OT: ja, jag sa att jag skulle hålla mig härifrån men man kan väl ångra sig...)

Det finns två typer av kvotering:
"Man skiljer ofta mellan två former av kvotering: "radikal" och "måttfull". Den radikala kvoteringen går ut på att reservera en viss "kvot" för en underrepresenterad grupp och (så länge det finns aktuella sökande inom denna grupp) enbart gynna den mest kvalificerade inom denna grupp, oavsett om det kan finnas mer kvalificerade inom någon annan grupp. Exempelvis, om man beslutat att hälften av alla undersköterskor på en arbetsplats skall vara män, så anställer man bara de mest kvalificerade männen, så länge männen är underrepresenterade. Denna form av kvotering är relativt ovanlig och kan, som exemplet nedan gällande kvotering i svensk utbildning, betraktas som diskriminering. Måttfull kvotering, kallad positiv särbehandling, innebär istället att man när två sökande har "ungefär" samma meriter, väljer den sökande som tillhör den underrepresenterade gruppen.[1]

Alltså har kvotering skett i det fallet vi pratar om.
Citera
2008-09-29, 20:55
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Det finns två typer av kvotering:
"Man skiljer ofta mellan två former av kvotering: "radikal" och "måttfull". Den radikala kvoteringen går ut på att reservera en viss "kvot" för en underrepresenterad grupp och (så länge det finns aktuella sökande inom denna grupp) enbart gynna den mest kvalificerade inom denna grupp, oavsett om det kan finnas mer kvalificerade inom någon annan grupp. Exempelvis, om man beslutat att hälften av alla undersköterskor på en arbetsplats skall vara män, så anställer man bara de mest kvalificerade männen, så länge männen är underrepresenterade. Denna form av kvotering är relativt ovanlig och kan, som exemplet nedan gällande kvotering i svensk utbildning, betraktas som diskriminering. Måttfull kvotering, kallad positiv särbehandling, innebär istället att man när två sökande har "ungefär" samma meriter, väljer den sökande som tillhör den underrepresenterade gruppen.[1]

Alltså har kvotering skett i det fallet vi pratar om.

Visst. Själv har jag svårt att se positiv särbehandling av den typen som förekommit som kvotering. Jag har ännu svårare att se det som exempel på diskriminering.

De två definitionerna du hänvisar till, är de de gängse definitionerna i svensk lagstiftning? Ärligt talat så har jag inte koll på det. Om annars, var kommer de ifrån?

Tycker du det hade varit bättre om man lottat om sistaplatserna?
Citera
2008-09-29, 21:52
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Visst. Själv har jag svårt att se positiv särbehandling av den typen som förekommit som kvotering. Jag har ännu svårare att se det som exempel på diskriminering.

De två definitionerna du hänvisar till, är de de gängse definitionerna i svensk lagstiftning? Ärligt talat så har jag inte koll på det. Om annars, var kommer de ifrån?

Tycker du det hade varit bättre om man lottat om sistaplatserna?

Vad det står i svensk lagstiftning om kvotering håller jag inte koll på. Jag förklarade bara definitionerna på två olika typer av kvotering.

"Tycker du det hade varit bättre om man lottat om sistaplatserna?"
- Det är väl inte mycket smartare. Men man kanske skulle kunna intervjua studenterna? Jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in