2007-10-27, 01:35
Medlem
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=952408&lid=puff_952403&lpo s=lasmer

Ja det där ser man ju inte i svensk media varje dag, såg det själv först på text-tv.

Fast det är ju inte direkt en nyhet, alla som gått i högstadie/gymnasie under 1990 och 2000-talet känner nog igen situationen, och det har säkert varit på tapeten här på fb förut. Det beror väl på kåta (eller rädda) manliga lärare och kvinnliga lärarinnor som vill hjälpa sina medsystrar...

Kul hur de små hjärntvättade glinen ändå får det till en kvinnoförtrycksfråga:

"-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda.

-Killar har högre positioner i olika jobb. Det tror jag vi, i alla fall vi 92or, vill ändra på, säger Helena Freiberg."

Och den stackars ensamma grabben är tvungen att instämma:

"Det kan nog stämma. Tjejer är nog mera motiverade..."

Men...

"...men det finns ju väldigt många killar som är motiverade också, säger William Vejbrink Killdal."

Kommer detta tas upp mer i media eller kommer det sopas in under mattan som vanligt?

Rapporten: http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf

Då jag personligen är en omotiverad svensk grabb pallade jag bara läsa sammanfattningen:

Sammanfattning
I denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.

Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!
Citera
2007-10-27, 01:51
Medlem
Otäckt, men jag vill minnas att det står i betygskriterierna att man skall vara aktiv på lektionerna, närvarande etc etc. Detta kan ju spela in.
Citera
2007-10-27, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas

Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!

Jepp detta är gammla nyheter

Men många lärare sätter betyg efter hur mycket du förbättrats under året

Om du är en Ny svensk som inte kan så mycket svenska då du börjar men du utvecklas väldigt mycket under året / åren, och på så sätt kan vissa lärare tycka att dom förtjänar ett bättre betyg.

Varför tjejer får bättre betyg är lite svårare att klura ut
Citera
2007-10-27, 04:06
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Ja, jag säger det, jämställdhetsrunkeriet har gått överstyr. Kärringarna tar över, och det blir ingen jävla ordning, hönsgård och intriger. Burkaslynor kommer att styra samhället i framtiden. Efter att de blivit inkvoterade då vill säga.
Citera
2007-10-27, 04:53
Medlem
Vi män måste fan ta tillbaka makten snart! Börjar bli jävligt trött på den här pissiga utvecklingen!
Citera
2007-10-27, 10:32
Medlem
Sebaots avatar
jag tror knappast att det här är något genongående fenomen

jag vet dock en lärare jag hade, hon gav olika poäng för samma svar... pöjken fick fel och flickan fick rätt...

dessutom kan man ju tycka att det är symptomatiskt att man ororar sig nu när det just är pojkarna som får sämre betyg...
Citera
2007-10-27, 12:14
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Bainshee
Varför tjejer får bättre betyg är lite svårare att klura ut

På nåt nyhetsprogram sa nån expert att tjejerna gjorde bättre muntliga prestationer, va nu det betyder
Citera
2007-10-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
dessutom kan man ju tycka att det är symptomatiskt att man ororar sig nu när det just är pojkarna som får sämre betyg...

Jag oroar mig över denna diskriminering eftersom den (till skillnad från den mot kvinnor/invandrare) verkar vara sanktionerad uppifrån.
Citera
2007-10-27, 12:32
Medlem
John Cockblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dem111
På nåt nyhetsprogram sa nån expert att tjejerna gjorde bättre muntliga prestationer, va nu det betyder

Oral presentations som det heter på engelska...
Citera
2007-10-27, 14:12
Medlem
Provresultat är bara en liten del av betygen i den svenska skolan. Man får anta att flickorna höjer sig på andra områden.
Citera
2007-10-27, 14:24
Medlem
DenLedes avatar
Vi män är 2000-talets judar.

Får skulden för allt. Tillochmed när vi blir diskriminerade är det vårat fel.
Citera
2007-10-27, 14:29
Medlem
ayanamiis avatar
Man kan i varje fall glädja sig åt att tjejer ofta inte kan mycket egentligen utan mest är bra på att plugga in vad de är anvisade.
Någon som gick gymnasiet som hörde talas om någon tjej som hade ett intressant fritidsprojekt som krävde lite kunskaper? Det gjorde iaf inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in