• 1
  • 2
2008-09-18, 09:57
Medlem
nosheoldwomans avatar
Om du ska smörsteka. Så stek först kantarellerna utan smör för att få ut det mesta av vattnet, ur med svamparna ut stekpannan. Sen i med smör och sen i med kantarellerna igen. Salta, peppra.
Citera
2008-09-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Oj, det lät hel fantastiskt. Men, tror du att jag skulle kunna byta ut chévren mot ngn annan ost sort? Är inte så förtjust i den. Isåfall, vad tror du skule kunna passa?

Prova med färsk getost, inte lika utpräglad getsmak som chèvre (finns i liten plastförpackning). Annat som är gott att ha i den soppan är en skvätt konjak eller portvin.
Citera
2008-09-18, 09:59
Medlem
superdollars avatar
Citat:
För första gången har jag varit ute och plockat trattkantareller. Bara "sprang" på dom mitt i skogen när jag var ute med hunden och fyllde två hundbajspåsar
Vill gärna ha tips och recept på vad ni gör med dom?
Har testat att smörsteka några, men jag blev lite besviken då det varken doftade eller smakade som vanliga gula kantareller.

Torka på tidningspapper, spara hela året. Bra till såser, grytor. Bara att släng i några.
Citera
2008-09-18, 10:03
Medlem
Soppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Prova med färsk getost, inte lika utpräglad getsmak som chèvre (finns i liten plastförpackning). Annat som är gott att ha i den soppan är en skvätt konjak eller portvin.

Hmm, var just getosten överhuvudtaget ja ville skippa
Citera
2008-09-18, 10:09
Medlem
Citat:
Hmm, var just getosten överhuvudtaget ja ville skippa

jag som var trög! Philadelphiaost eller annan bredbar färskost funkar också. Kan nog bli en rätt så god syrlighet av det. Philadelphia med yoghurt kanske? Det ska jag fan ta mej prova i kväll.
Citera
2008-09-18, 11:05
Medlem
Soppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
jag som var trög! Philadelphiaost eller annan bredbar färskost funkar också. Kan nog bli en rätt så god syrlighet av det. Philadelphia med yoghurt kanske? Det ska jag fan ta mej prova i kväll.

Vad tror du om lite mögelost i?
Citera
2008-09-18, 17:43
Medlem
mögelost kan nog funka - om det inte tar överhanden. Nä, nu ska jag hem och koka soppa.
Citera
2008-09-18, 18:36
Medlem
Wie bitte?s avatar
Mycket god sås efter ett recept jag hittade på internet:

200g färska trattisar (fast jag körde med blötlagda torkade och frysta)
1 vitlöksklyfta
smör
2 dl vispgrädde
1 msk grönpeppar
1 köttbuljongtärning
1 msk vetemjöl
2 dl vatten 1 tsk soja
½ dl persilja

Hacka svamp och vitlök
fräs i panna. Lägg över i kastrull, blanda ihop m mjöl.
Späd m vatten o grädde. Tillsätt resten av krafset. Koka ihop i 5 minuter.

Mkt smaskigt!
Citera
2008-09-18, 19:37
Medlem
pojoels avatar
Meh?!
Vaddå inte smaka mycket smörstekt?

Om du först kokar ur vattnet ur dem, och sedan steker dem i smör tills de börjar knäppa så där hemtrevligt, och då tillsätter lite finhackad gul/schalottenlök och låter det steka tillsammans tills löken blir genomskinlig/lättbrynt, saltar lite lätt och vrider svartpepparkvarnen lite lagom så kan det inte bli fel.

Fast om du sedan tar nåt gott rostebröd och knapersteker i smör och sedan drar en vitlöksklyfta över den knapriga ytan och lägger din smaskiga svamp i en generande stor hög uppå, så... mmm...

Men om du dessutom gör en krämig äggröra med ett par tre ägg som vispas ihop med en skvätt grädde och kryddar med salt, peppar och en doft timjan, och lägger den lena röran ovanpå svamphögen och avslutar med lite hackad blad(inte den läbbiga krusvarianten)persilja, och några korn flingsalt, är du nära perfektion...

Citera
2008-09-18, 23:39
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av classebanan
fräs trattisar och gör ett vitlökssmör som du brer ett par mackor med sen på med svampen och lite ost..in i ugen och njut..
Hur gott som helst, men glöm inte att salta...
Citera
2008-09-19, 00:25
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Vad tror du om lite mögelost i?

Borde absolut funka.
Jag har ett svagt minne om att jag freestylade ihop nån gryta med lamm, trattisar och typ blå castello eller nåt i den stilen.
Jag minns inte helt säkert vad jag hade i men brytningen mellan trattisarna och osten var grym.
Testa!
Citera
2008-09-20, 16:43
Medlem
Soppas avatar
Åt pannbiff med kokt potatis och en vansinnigt god brunsås till middag idag. Hade en näve stekta trattisar i såsen och det blev riktigt gott
Självklart massor med lingonsylt till detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in