• 1
  • 2
2008-09-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan

Det är en farlig tråd detta!
Har nu rensat plåtarna på lite missbildade bondkakor.
Ska frysa in resterande så fort dom har svalnat.
Annars är det nog snart ganska tomt på kakor.

Det är väldigt lätt hänt att det blir så!
JAg måste ge mig på den där snickerskakan till helgen känner jag. Den är så enkel att göra, men jag glömmer bort att den finns så det blir väldigt sällan jag gör den.
Citera
2008-09-18, 21:56
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Det är väldigt lätt hänt att det blir så!
JAg måste ge mig på den där snickerskakan till helgen känner jag. Den är så enkel att göra, men jag glömmer bort att den finns så det blir väldigt sällan jag gör den.
Då är vi två om den saken nu. Tack för receptet!
Citera
2008-09-20, 16:56
Medlem
Den där snickerskakan är rent ut sagt sjukt jävla god.... jag började röra ihop smeten, så måste man ju provsmaka lite, så rör man lite, så provsmakar man lite... ungefär hälften fanns kvar till formen när alla fått smaka lite av smeten..
Citera
2008-09-20, 17:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Den där snickerskakan är rent ut sagt sjukt jävla god.... jag började röra ihop smeten, så måste man ju provsmaka lite, så rör man lite, så provsmakar man lite... ungefär hälften fanns kvar till formen när alla fått smaka lite av smeten..
En bakade och en smet .

~Paul~
Citera
2008-11-25, 19:22
Medlem
Mhaels avatar
Bumbingtime!

Sitter och hoppar mellan samhälls och matforumet när ett kaksug spontant självantänder i magen, ack å ve, kakorna som mormor gav mig sist hon var här är uppätna för längesedan och jag orkar inte gå och handla

Behöver nu FB-hjälp för att komma på vad jag kan baka med lite smör, socker, mjöl, mjölk, grundläggande kryddor (salt, peppar, diverse torkade örter och kanel) och vatten (ja, jag har tillgång till vatten!) ingen kakao men oboy^^

inge bakpulver, jäst, vanilinsocker och dyl.

Behöver hjälp snabbt! kaksuget växer! snart kommer jag käka en smörbit som jag doppar i socker!
Citera
2008-11-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Bumbingtime!

Sitter och hoppar mellan samhälls och matforumet när ett kaksug spontant självantänder i magen, ack å ve, kakorna som mormor gav mig sist hon var här är uppätna för längesedan och jag orkar inte gå och handla

Behöver nu FB-hjälp för att komma på vad jag kan baka med lite smör, socker, mjöl, mjölk, grundläggande kryddor (salt, peppar, diverse torkade örter och kanel) och vatten (ja, jag har tillgång till vatten!) ingen kakao men oboy^^

inge bakpulver, jäst, vanilinsocker och dyl.

Behöver hjälp snabbt! kaksuget växer! snart kommer jag käka en smörbit som jag doppar i socker!

Har du någon sylt hemma? Du kan ju göra dessa, fast skippa vaniljsockret. Och har du inte sylt så är de goda med bara socker runt.

4½-5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

Garnering
strösocker
ev. röd hushållsfärg
ev. hallonsylt

Gör så här
1.Hacka samman ingredienserna till degen. Forma degen till rullar, drygt 4 cm i diameter. Rulla dem i socker. Vill du ha rosa socker, häll ut strösocker på ett smörpapper, häll på några droppar röd hushållsfärg och arbeta in med en sked.
2.Sätt ugnen på 175 °C.
3.Lägg rullarna kallt. Skär dem i skivor och lägg kakorna på bakpappersklädd plåt. Gör ev en fördjupning mitt på varje kaka och lägg i lite sylt. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
Senast redigerad av gutegirl 2008-11-25 kl. 20:43.
Citera
2008-11-25, 22:36
Bannlyst
I dagsläget lagar jag inga kakor. För några år sedan brukade jag göra det, och då blev det havrekakor. Grejen med det hela var att "förbättra" kakorna. Det gjordes med ljus choklad som man hällde över dem. Tro mig eller ej, men det blev som godis, och varade inte längre än 10 timmar i kylen, innan det blev uppätit.
Citera
2008-11-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
I dagsläget lagar jag inga kakor. För några år sedan brukade jag göra det, och då blev det havrekakor. Grejen med det hela var att "förbättra" kakorna. Det gjordes med ljus choklad som man hällde över dem. Tro mig eller ej, men det blev som godis, och varade inte längre än 10 timmar i kylen, innan det blev uppätit.

MEn ge oss receptet då för bövelen!
Det är nästan elakt att skriva om en så god sak och sitta och hålla inne med ingredienserna....
Citera
2008-11-25, 23:03
Bannlyst
Citat:
MEn ge oss receptet då för bövelen!
Det är nästan elakt att skriva om en så god sak och sitta och hålla inne med ingredienserna....

Word..

Skulle gärna vilja se lite mer recept och bilder.

Det är alltid skoj!
Citera
2008-11-25, 23:59
Bannlyst
Ni kommer att få svar! Dock är jag enormt packad och enormt vidare dum i huvudet :-)
Citera
2009-05-05, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Ni kommer att få svar! Dock är jag enormt packad och enormt vidare dum i huvudet :-)
Hur går det med receptet vill också göra ett sådant bakverk som dig?
Citera
2009-11-29, 12:04
Medlem
Mhaels avatar
Ack och ve.....sitter här hemma och funderar på vad jag ska baka, pysselmys och kakknytkalas, men jag upptäcker att jag knappt har något socker hemma. Kommer dock fram till att jag lika gärna kan hitta det smarigaste receptet på kakor och sedan åka och handla, men efter lite bläddrande så hittar jag något som jag kan baka, det är som om receptet var menat för mig t o m!! Tack gutegirl!!

För er som inte förstår vad jag menar kan ni bläddra tillbaka lite i tråden och se vem hon postade receptet till, för nästan exakt ett år sedan....

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in