2008-09-16, 21:48
Medlem
Hejsan

Vad tycker ni om aktieindexobligationer?
Vad jag förstår så är det större delen obligationer och sen ca 10% optioner vilket gör att de kan garantera 100% av pengarna men samtidigt ge avkastning.

Det låter ju väldigt bra. Vad är nackdelarna förutom de 2% i courtage som de tar?
Citera
2008-09-16, 21:58
Medlem
joumas avatar
Nackdelarna: De är väldigt dyra i form av courtage och andra dolda avgifter. Du betalar utöver courtage ett överpris för produkten, och du har en deltagandegrad att ta hänsyn till.
Lägg till detta att i dagens marknad är obligationen ingalunda "garanterad". Många aktieindexobligationer på den svenska marknaden har t ex Lehman som garanter, och vad som händer med dessa produkter är nu höljt i dunkel.
Hur säkert det är att vara garanterad av någon annan amerikansk/europeisk investmentbank får man ta ställning till själv. Personligen skulle jag passa mig just nu.
Senast redigerad av Kivan 2008-09-17 kl. 20:15. Anledning: #2 post quote
Citera
2008-09-16, 22:11
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffeborn
Hejsan
Vad tycker ni om aktieindexobligationer?
Vad jag förstår så är det större delen obligationer och sen ca 10% optioner vilket gör att de kan garantera 100% av pengarna men samtidigt ge avkastning. Det låter ju väldigt bra. Vad är nackdelarna förutom de 2% i courtage som de tar?
Dom är lite av problemet i den nuvarande oroligheten på finansmarknaden
Citat:
Det som lockar är att sparandet, som ibland marknadsförs under namnet ”garantiprodukter”, därigenom innehåller ett skydd mot kursfall men ger möjlighet att vara med på en börsuppgång....I värsta fall blir det väldigt lite eller inga pengar kvar, säger Joel Grönberg, expert på aktieindexobligationer på rådgivningsfirman Söderberg & Partners....Finansinspektionen har tidigare varit kritisk till branschens information kring riskerna med komplicerade sparformer som aktieindexobligationer.
–Vi använder inte längre ordet garantiprodukter och skriver tydligt om riskerna i våra prospekt. Vi kan bara hoppas att våra kunder läser det ordentligt, säger Peter Melbi.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_1727715.svd

2008-09-16, 22:14
Medlem
corpuss avatar
Min bestämda åsikt är att man skall undvika aktieindexobligation, för det är bara ett sätt för bankerna att "plocka sina kunder på pengar". De lockar med att du alltid får pengarna tillbaka om börsen går dåligt, och att aktieindexobligationen kan öka i värde om börsen går bra.

Men - som innehavare av en aktieindexobligation får man aldrig några STORA ökningar, även om börsen går bra. Visserligen får man trygghet, men man får betala DYRT för sin trygghet.

En aktieindexobligation är egentligen ingenting annat än en blandning av aktiefond och räntefond, som banken har satt ihop och säljer dyrt i en fin förpackning. Då är det bättre att göra en "hemmagjord aktieindexobligation" genom att satsa 90% i räntesparande och 10% i aktiefond. Då uppnår man i princip samma sak.
Citera
2008-09-16, 22:15
Medlem
joumas avatar
Citat:
Dom är lite av problemet i den nuvarande oroligheten på finansmarknaden

Nåväl, att skylla problemen på aktieindexobligationer som säljs till privatpersoner är väl att ta i. Är ju snarare andra produkter som bär skulden, t ex CDS.
Citera
2008-09-16, 22:16
Medlem
joumas avatar
Citat:
Men - som innehavare av en aktieindexobligation får man aldrig några STORA ökningar, även om börsen går bra. Visserligen får man trygghet, men man får betala DYRT för sin trygghet.

Stämmer ju inte, finns ju mängder av AIO som haft skitbra avkastning de senaste åren. De är fortfarande dyra, visst, men att man aldrig får några stora ökningar är ju fel.
Citera
2008-09-16, 22:42
Medlem
Deltagandegrad

Ja emiteterna kan ju vara dåliga som i Lehman men förutom det.
Vad menas med deltagandegrad?
Citera
2008-09-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffeborn
Ja emiteterna kan ju vara dåliga som i Lehman men förutom det.
Vad menas med deltagandegrad?
En faktor som man multiplicerar en ofta ganska obskyrt beräknad "avkastning" med för att få fram avkastningen på obligationen vid förfall.
Citera
2008-09-17, 11:37
Medlem
Så om man står och väljer mellan aktier och aktieindexobligationer då skulle ni rekommendera vad?
Aktier?
Citera
2008-09-17, 18:24
Medlem
Torrisis avatar
Medias misstänksamhet mot Aktieindexobligationer beror i grunden på att journalister verkar ha svårt att greppa vad det rör sig om.

Jag har investerat en del i Aktieindexobligationer och har fått god avkastning (20% årligen) men aldrig varit med om "dolda avgifter" (däremot att man helt öppet särar på pris och nominellt belopp).

Huruvida du skall investera i aktier eller AIO beror på en rad faktorer som hur riskbenägen du är och hur långt tidsperspektiv du har. AIO är bra på en medelkort sikt (2-4 år) eftersom det ger möjlighet till god avkastning kombinerat med en trygghet, men i ett längre perspektiv (5-10 år) är aktier nog att föredra (just eftersom man slipper avgifterna).
Citera
2008-09-17, 20:31
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Nackdelarna: De är väldigt dyra i form av courtage och andra dolda avgifter. Du betalar utöver courtage ett överpris för produkten, och du har en deltagandegrad att ta hänsyn till.

Det finns inga dolda avgifter för produkten. Alla avgifter du betalar är courtage. Om du betalar ett överpris, t.ex köper den för 110 när garanterade beloppet är 100, går de extra 10 kronorna till att öka deltagandegraden i underliggande.

Sen så kostar en aktieobligation något lite mindre för banken att sätta ihop än vad de säljer den för, kanske 97 istf. 100 om den är tre år lång, men en Volvo kostar ju också mindre än de ingående delarna.
Citera
2008-09-17, 22:24
Medlem
joumas avatar
Citat:
Det finns inga dolda avgifter för produkten. Alla avgifter du betalar är courtage. Om du betalar ett överpris, t.ex köper den för 110 när garanterade beloppet är 100, går de extra 10 kronorna till att öka deltagandegraden i underliggande.

Sen så kostar en aktieobligation något lite mindre för banken att sätta ihop än vad de säljer den för, kanske 97 istf. 100 om den är tre år lång, men en Volvo kostar ju också mindre än de ingående delarna.

Du har helt rätt, jag uttryckte mig lite slarvigt. Det jag menar är att avgifterna kanske är uppenbara för oss som är insatta i hur det fungerar. För en lekman (vilka ofta är de som blir påkrängda produkterna) får dessa avgifter nästan anses vara dolda, då man egentligen inte har någon som helst förståelse för produkten.
Att avgifterna är väldigt höga råder det väl dock inga tvivel om. Jag menar, det är inte för inte som alla personliga bankmän lägger allt sitt krut på att kränga iväg just sådana produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in