• 1
  • 2
2008-09-16, 19:12
Medlem
Hejsan,

Gjorde precis min första ominstallation av Windows XP någonsin på min stationära dator. Nu efteråt har jag lite problem och tänkte om jag kanske kunde få lite hjälp här.

Först och främst, internet. Internetkabeln sitter i datorn, men det verkar som om jag är så långt ifrån en anslutning som det bara går. Den ger ingen respons alls att den är i, och under Nätverksanslutningar så har jag endast en 1394-anslutning. Hur får jag in en anslutning till lokalt nätverk? Är det drivisar till nätverkskortet som fixar biffen eller hur ska jag gå till väga?

För det andra, när jag drog igenom installationen, varför formaterandes inte båda hårddiskarna, utan bara den ena? Vilket i det fallet var D: där även Windows hamnade.

Tacksam för respons.
Citera
2008-09-16, 19:19
Medlem
Ammelits avatar
Ja du behöver drivisar. Och du kan välja själv vilket HDD du vill formatera.
Citera
2008-09-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ammelit
Ja du behöver drivisar. Och du kan välja själv vilket HDD du vill formatera.

Tack för svar!

Varning för dum fråga, behövs moderkorts drivisar eller nätverkskorts drivisar? Eller kanske båda?

Nej, när jag installerade så sa installationen att D: kommer formateras och installeras på, "vill du fortsätta?" - Ja. Men nu formaterar jag C: ändå så.

Edit: Nej jag kunde inte formatera C:, och nu märker jag även att min gamla version av Windows fortfarande är på C:, va fan?
Senast redigerad av Knott 2008-09-16 kl. 19:28.
Citera
2008-09-16, 19:47
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knott
Tack för svar!

Varning för dum fråga, behövs moderkorts drivisar eller nätverkskorts drivisar? Eller kanske båda?

Nej, när jag installerade så sa installationen att D: kommer formateras och installeras på, "vill du fortsätta?" - Ja. Men nu formaterar jag C: ändå så.

Edit: Nej jag kunde inte formatera C:, och nu märker jag även att min gamla version av Windows fortfarande är på C:, va fan?
Installera alla drivrutiner,funkar bäst då..............
Citera
2008-09-16, 20:34
Bannlyst
jag har ett problem med , skapar inte nytt tråd men ställer den här.. :

Jag vill ominstallera windows xp , jag bootar med cd o allt kommer fram till att trycka enter för att installera.. sen kommer det datorn kan inte hitta hårdiskar.. kolla att dom är inkopplade osv..

Hur kan den inte hitta dom när jag har använt den i 3 år :S

Vad kan man göra för att det skall funka... mvh
Citera
2008-09-16, 20:50
Medlem
Skulle vilja be om hjälp igen. Drivrutiner åsido.

I en tidigare post skrev jag att jag fick den nya installationen på D:, och hur jag försökte formatera C: efter det, vilket inte gick, troligtvis för att jag hade Windows där fortfarande.
Så för tillfället har jag en formaterad D: hårddisk med Windows på, jag har en oformaterad C: med Windows på.

Och det jag skulle vilja göra är att formatera båda hårddiskar, ren från allt, och sedan få in windows igen på C:. Är det möjligt?
Citera
2008-09-16, 21:37
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungeN`
jag har ett problem med , skapar inte nytt tråd men ställer den här.. :

Jag vill ominstallera windows xp , jag bootar med cd o allt kommer fram till att trycka enter för att installera.. sen kommer det datorn kan inte hitta hårdiskar.. kolla att dom är inkopplade osv..

Hur kan den inte hitta dom när jag har använt den i 3 år :S

Vad kan man göra för att det skall funka... mvh

Känt problem. Finns beskrivet i flera trådar. Bland annat här:
https://www.flashback.org/showthrea...9#post12807979
Citera
2008-09-16, 21:44
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Skulle vilja be om hjälp igen. Drivrutiner åsido.

I en tidigare post skrev jag att jag fick den nya installationen på D:, och hur jag försökte formatera C: efter det, vilket inte gick, troligtvis för att jag hade Windows där fortfarande.
Så för tillfället har jag en formaterad D: hårddisk med Windows på, jag har en oformaterad C: med Windows på.

Och det jag skulle vilja göra är att formatera båda hårddiskar, ren från allt, och sedan få in windows igen på C:. Är det möjligt?
Ja visst är det det! Under förutsättning att hårddisken inte är sönder rent mekaniskt.

Boota på windowsskivan och vänta tills allt laddat klart. Läs sedan instruktionerna noggrant om hur du tar bort partitioner, skapa sedan nya, formatera och installera. Om du har två fysiska hårddiskar i din dator kan du ju alltid öppna datorn och dra ut strömsladden till den ena. På så sätt kommer du bara att kunna installera på en disk som kommer att bli C:\. Därefter kan du stoppa tillbaka den andra och formatera den i från diskhanteraren eller utforskaren.
Citera
2008-09-16, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Känt problem. Finns beskrivet i flera trådar. Bland annat här:
https://www.flashback.org/showthrea...9#post12807979

aaa jag har läst mkt om några jävla sata drivers eller va det är

men tror någon att om jag stoppar in en windows vista skiva och provar med den , tror ni att den kanske hittar dom ? den borde väl ha dom drivrutinerna i sig som xp missade..
Citera
2008-09-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Ja visst är det det! Under förutsättning att hårddisken inte är sönder rent mekaniskt.

Boota på windowsskivan och vänta tills allt laddat klart. Läs sedan instruktionerna noggrant om hur du tar bort partitioner, skapa sedan nya, formatera och installera. Om du har två fysiska hårddiskar i din dator kan du ju alltid öppna datorn och dra ut strömsladden till den ena. På så sätt kommer du bara att kunna installera på en disk som kommer att bli C:\. Därefter kan du stoppa tillbaka den andra och formatera den i från diskhanteraren eller utforskaren.

Tackar för svar.

Jag förstår vad du säger. Det misstaget jag gjorde från början, var att inte på boota på skiva - Det gick helt enkelt inte. Så jag öppnade skivan via 'Den här datorn' första gången, och fick således min installation på D:\.

Så nu försöker jag och försöker, men där det står "Boot from disc" "Press any key to continue with boot from disc"- eller något, så spelar det ingen roll om jag spammar sönder tangentbordet eller inte, jag kommer helt enkelt inte in!

Detta börjar bli hemskt frustrerande nu.
Citera
2008-09-17, 17:19
Bannlyst
Ingen som vet om den kanske hittar mina hårdiskar om jag försöker med en windows vista skiva?
Citera
2008-09-17, 23:14
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Tackar för svar.

Jag förstår vad du säger. Det misstaget jag gjorde från början, var att inte på boota på skiva - Det gick helt enkelt inte. Så jag öppnade skivan via 'Den här datorn' första gången, och fick således min installation på D:\.

Så nu försöker jag och försöker, men där det står "Boot from disc" "Press any key to continue with boot from disc"- eller något, så spelar det ingen roll om jag spammar sönder tangentbordet eller inte, jag kommer helt enkelt inte in!

Detta börjar bli hemskt frustrerande nu.
Hmmm...det problemet har jag stött på i lite äldre datorer där man satt i ett usb-tangentbord. Kan det vara så i ditt fall? Det finns helt enkelt inga drivers för detta i uppstarten. Prova ett gammalt tangentbord med PS2 så funkar det nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in