Citat:
Ursprungligen postat av fokuseramera
Om vi vänder lite på det och struntar i vad ordet ska stå för eller betyda och istället koncentrerar oss lite på vad för slags musik det är så skulle man väl kunna säga att band som "vampire weekend" och "the kooks" är typiska indie-band i dagens samhälle? en skön, lättlyssnad och enligt mig klockren genre. Nån sorts blandning på pop-rock och skön alternativ musik med inslag av udda instrument/ljud och diverse melodier man inte hör på "NRJ"
Isåfall tycker jag att band som High Places, The Bridal Shop, Boat Club, Days, Cats On Fire, The Embassy, The Honeydrips, The Radio Dept. och Action Biker är bättre exempel på ny bra indiepop. Men visst, det är många som anser att band som The Kooks och Vampire Wekeend är indie. Jag ställer mig dock lite tveksam till det. Iaf i The Kooks fall.
Men det som i början åsyftades med indiepop var ju såklart mindre och oberoende band som låg på små bolag. Sedan har det blivit mer band som liknar till exempel The Smiths rent soundmässigt. Nu har, iaf den svenska indiepopen, börjat bli mer och mer elektronisk och flirtar en hel del med dansmusiken (det är iof inte första gången indiepopen gör det, tänk på Stone Roses) så jag förstår om folk blir förvirrade.
Det som kan sägas är att det finns en stor mängd subgenrer när det gäller indiepop. T.ex
Twee
Jangle
Shoegaze
Noisepop
Lo-Fi
C86
Madchester
elektronisk indiepop (vilket det såklart också finns subgenrer inom)
Om någon kommer på fler så är det bara att fylla på.
Nu är jag mest inne på indiepop men indierocken har ju också en massa subgenrer (vilka vissa är samma som indiepopens).
Och pga alla dessa har det ju såklart dykt upp endel benämningar på indie-liknande musik med mer kommersiell potential eller vilja att vara mera kommersiell som t.ex JC-Rocken och OC-Rocken (ja, de benämningarna kanske i första hand inte är menade att vara positiva, men men...)
Hoppas jag hjälpt till lite iaf.