Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-15, 22:31
Medlem
dogbreaths avatar
Installerade en 400m3/h kanalfläkt för att värmeflytta från övervåning till undervåning (kalluft uppifrån till nedervåning).
Utloppet är i ett sovrum på undervåningen, räknade med ett visst oljud men jisses. Det är ju som att ha en dammsugare på i rummet.

Själva fläkten låter inte så jäkligt men vindljudet...

Frågan är, fungerar ljuddämparslangar bra eller hjälper det bara lite?
Citera
2008-09-16, 08:35
Medlem
Tycker inte du skall sätta en ljuddämpande slang, dom brukar öka tryckfallet i kanalen och kan ge mer ljud och defenitivt ökade driftkostnader.

Mitt förslag (jag slipper ju betala och montera ) är:

Swegon Sordo-A, den klart bästa ljuddämparen på marknaden. Vill du ha ännu mer så är Sordo-C den du vill ha. Nackdelen är då att den är fetare, dvs tar mer plats.
http://www.swegon.com/swegon/templates/Page____43803.aspx

Det finns naturligtvis en massa andra dämpare på marknaden bla: Lindab, Klimatbyrån mm men Swegon:s är bäst.

Vad har du för storlek på kanalen? Är den för liten kan det ge ljud också, den bör vara minst diam160mm, helst 200mm.
Citera
2008-09-17, 19:51
Medlem
Har du något tilluftsdon?
om du har det så har du för högt flöde(hastighet) för det donet.

*Varva ner fläkten eller om du vill behålla luftflödet byt don.

Ljuddämpare behövs troligen också, köp en så stor (lång) som möjligt, men pröva med något som sänker lufthastigheten först.
Citera
2008-09-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trebby
Har du något tilluftsdon?
om du har det så har du för högt flöde(hastighet) för det donet.

*Varva ner fläkten eller om du vill behålla luftflödet byt don.

Ljuddämpare behövs troligen också, köp en så stor (lång) som möjligt, men pröva med något som sänker lufthastigheten först.

Tänkte inte så långt utan utgick ifrån att det faktiskt var 110 l/s han skulle ha..

Med all säkerhet finns det inget don som kan ta så mycket luft utan ljud utan sätt ett kanalgaller i ändan och montera in ljudfällan. Har du en trafo eller tyristor kan du ju "skruva" ner fläkten lite.
Citera
2008-09-17, 22:32
Medlem
dogbreaths avatar
Har inget tilluftsdon, tilluften sitter i en garderob (som i sin tur har två galler med dammfilter ut mot övervåningen.
Citera
2008-09-18, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogbreath
Har inget tilluftsdon, tilluften sitter i en garderob (som i sin tur har två galler med dammfilter ut mot övervåningen.

mao, inget donlljud. Hur stor är kanalen? Har du möjlighet att styra fläkten, eller går den på maxfart?
Citera
2008-09-18, 18:56
Medlem
dogbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
mao, inget donlljud. Hur stor är kanalen? Har du möjlighet att styra fläkten, eller går den på maxfart?

125 mm och har en transformator reglering (för att slippa pipljud från tyristorreglering).
På lägre varv är det acceptabel ljudnivå men å andra sidan så får jag inte den cirkulation jag behöver för att driva upp varmluften från undervåningen.

Tror jag får se över kanaldragningen, var tvungen att använda slang pga gamla timmerväggar och reglar. Ska förska få bort någon krök och se om det hjälper.
Har beställt isolerad slang från någon knarkarbutik (inriktad på de som ägnar sig åt hemodling) får se om det hjälper.
Kan helt enkelt inte undvika att använda slang helt och hållet.
Citera
2008-09-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogbreath
125 mm och har en transformator reglering (för att slippa pipljud från tyristorreglering).
På lägre varv är det acceptabel ljudnivå men å andra sidan så får jag inte den cirkulation jag behöver för att driva upp varmluften från undervåningen.

Tror jag får se över kanaldragningen, var tvungen att använda slang pga gamla timmerväggar och reglar. Ska förska få bort någon krök och se om det hjälper.
Har beställt isolerad slang från någon knarkarbutik (inriktad på de som ägnar sig åt hemodling) får se om det hjälper.
Kan helt enkelt inte undvika att använda slang helt och hållet.

Det är helt klart kanalljud. Du har 8m/s i kanalen, 8Pa/m, normalt vill du ha ca 4-5m/s och 1pa/m, mao du har för liten kanal. Som jagg skrev innan, en 200 hade varit perfekt.
Prova som du sa att bygga bort böjarna, sätt in en ljudfälla. Du kan prova att ljudisolera dina garderober, gullfiberskiva kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in