Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
På KTH kan man väl bara gå 2 år medan man i Gävle och Malmö kan välja till ett tredje- dock inte sagt att det är någon stor fördel om man vill sälja villor/BR. Däremot är det 3e året säkert om man vill jobba med nybyggen etc.
Om vi däremot ska jämföra de första 2 åren (som krävs för att få regga sig) så är det i det här fallet knappast vart du har tagit utbildningen som räknas. Du måste ju ha utbildningen hur eller hur för att ens få regga dig som mäklare men vart du har gått eller vad du har för betyg är ärligt talat inte så viktigt. Så fort du har gått klart utbildningen och börjar söka jobb kommer det vara din personlighet och tidigare erfarenheter som avgör... Jag säger inte att det är så med ALLA utbildningar som en del påstår, men när det gäller mäklare spelar faktiskt varken betyg eller skola någon större roll.
Jo nu kom jag på en fördel med Gävle förresten- de har bättre samarbete med marknaden med sin "Mäklardag". Men man måste ju ändå göra praktiken och då får man ju kontakter därigenom. Om man inte kan fixa praktikplats på egen hand (utan hjälp från skolan) ska man kanske ta det som en fingervisning om att man inte hamnat i rätt branch.
Tack för ett långt och bra svar. Malmö ligger mycket bättre till rent geografiskt, då jag har starka band till min hemort är det en enorm fördel.
Jobbar du själv som mäklare? Du verkar insatt i ämnet.