2008-09-15, 22:11
Medlem
Herakleitoss avatar
Som titeln lyder kan DVD-läsaren inte längre öppna köpe-DVDer. Brända skivor går hur bra som helst men när jag försöker komma åt en DVD från en seriebox eller en köpt film säger den bara "sätt i en disk i enhet D:" eller liknande. Innan har detta inte varit ett problem men en dag funkade det inte längre, jag förstår inte varför och blir helt galen på hur ologiskt det är. Om den inte kunde läsa några skivor hade man ju kunnat anta att något i läsaren var sönder, att någon sladd glappade eller vad som helst men något sådant kan det väl inte vara nu, eller?

Värt att notera är att datorn verkar märka att man kört in något i läsaren. Muspekaren får nämligen en CD-ikon bredvid sig som den brukar när den försöker öppna en skiva.

Skall försöka kolla på en köpt film ikväll så snabb hjälp skulle uppskattas mycket!
Tack på förhand.

PS. Det är alltså DVD-läsaren i datorn som jag har kopplat till TVn som avses. Jag har Windows XP på den varför jag la tråden här, om det är fel får ni gärna flytta tråden dit den passar bättre! DS.
Senast redigerad av Herakleitos 2008-09-15 kl. 22:14.
Citera
2008-09-16, 16:20
Medlem
Herakleitoss avatar
Ingen som vet vad felet kan bero på eller hur man kan fixa det?
Citera
2008-09-16, 16:22
Medlem
whoracles avatar
De kanske har en region som din dator inte längre klarar av?
Citera
2008-09-16, 18:15
Medlem
Herakleitoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
De kanske har en region som din dator inte längre klarar av?

Ja jag har också funderat på om det kan bero på något sådant, hur kollar jag vilken region de tillhör?

Men det är ju fortfarande konstigt att den helt plötsligt inte skulle acceptera vissa regioner eller?

Går det, om så nu är fallet, att åtgärda på något sätt?
Citera
2008-09-16, 19:59
Medlem
Det står på skivan och fodralet till vilken region filmen är avsedd för.
Kontrollera detta, högerklicka på dvdläsaren från den här datorn klicka på egenskaper, maskinvara, välj dvdläsaren igen och egenskaper så ser du där vilken region som används av dvdspelaren.
Citera
2008-09-16, 23:29
Medlem
Herakleitoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Det står på skivan och fodralet till vilken region filmen är avsedd för.
Kontrollera detta, högerklicka på dvdläsaren från den här datorn klicka på egenskaper, maskinvara, välj dvdläsaren igen och egenskaper så ser du där vilken region som används av dvdspelaren.

Det står: "Aktuell region: Region 2" vad det nu innebär. Hittar inget om region på filmen men det är uppenbart att den är tänkt att spelas i Sverige.

Är "Region 2" rätt i så fall?
Citera
2008-09-16, 23:43
Medlem
Muckarduvas avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dvd-regioner
Citera
2008-09-17, 00:17
Medlem
Herakleitoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dvd-regioner

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
2. Europa (utom före detta Sovjetunionen dock tillhör Estland, Lettland, Litauen, Armenien, Georgien och Azerbajdzjan denna zon), Mellanöstern, Egypten, Grönland, Iran, Japan, Lesotho, Sydafrika och Swaziland.

Så då är det inte det som är problemet, vad kan det då vara?
Citera
2008-09-18, 16:54
Medlem
Herakleitoss avatar
Ingen som vet..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in