2008-09-15, 19:23
Medlem
hinhales avatar
hej, jag har en rätt stor skog utgörandes av rönnar och annat sly, tätväxande, ett fält av bråte runtikring, ingen som går där alls eller så, ja igenvuxet och avskiljt var ordet. Det skulle vara mkt lättare att plantera utomhus och låta naturen ha sin gång.

hur är era erfarenheter av utomhusodling, inte direkt för att göra rep...

Är det just inomhusplantor som ger någon ansenlig mängd skörd eller går det att plantera utomhus och få bra mängd per planta ändå?
Senast redigerad av hinhale 2008-09-15 kl. 20:19.
Citera
2008-09-15, 19:26
Medlem
adequates avatar
Det är nog för sent nu.
Citera
2008-09-15, 20:09
Medlem
Lady Starlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Det är nog för sent nu.
Nej herregud vilken jävla dum kommentar, vem förstår inte att det är försent i mitten av september? Han menar väl antagligen till sommaren.. TÄNK först, skriv sedan.
Citera
2008-09-15, 22:34
Medlem
Denoms avatar
Det beror helt på var någonstans i Sverige du bor. Fördelen med att kunna odla utomhus är att man inte bara har några fåtal plantor som man maximerar skörden på utan kan ha ett tiotal och lätt sköta om dom då naturen hjälper till.
Citera
2008-09-16, 02:03
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lady Starlight
Nej herregud vilken jävla dum kommentar, vem förstår inte att det är försent i mitten av september? Han menar väl antagligen till sommaren.. TÄNK först, skriv sedan.
Antagligen, ja, men det har vi ingen garanti för. Hen kan också ha menat att plantera nu, och nu känner sig dum på grund av din kommentar, och framför allt frågan "vem förstår inte att det är försent i mitten av september?"

Poängen är att det är meningslöst för oss att spekulera i andras intentioner. Jag ger en respons baserad på min tolkning av TS' mening, och tolkar jag fel så finns ingen annan än TS som kan tala om det för mig. Ingen av oss har någon garanti för att den andres tolkning är fel. Visserligen kan din verka mer sannolik än min, men det ger dig ingen rätt att rikta diskussionen mot mig.
Citera
2008-09-17, 21:05
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Antagligen, ja, men det har vi ingen garanti för. Hen kan också ha menat att plantera nu, och nu känner sig dum på grund av din kommentar, och framför allt frågan "vem förstår inte att det är försent i mitten av september?"

Poängen är att det är meningslöst för oss att spekulera i andras intentioner. Jag ger en respons baserad på min tolkning av TS' mening, och tolkar jag fel så finns ingen annan än TS som kan tala om det för mig. Ingen av oss har någon garanti för att den andres tolkning är fel. Visserligen kan din verka mer sannolik än min, men det ger dig ingen rätt att rikta diskussionen mot mig.

..och Tito Beltram kan ju vara oskyldig också.. Självklart menade Jag odling sommartid! Jag bor i norra sverige.

Finns det speciellt kyltåliga strains om det skulle vara en ovanligt kall sommar. Det ska testas till sommarn..

Nån annan som har erfarenheter av denna form av odling. Naturen borde ju sköta själva gödningsprocessen själv. Jag funderade mest kring hur skörden blir, då inomhusodlat med lampor, där ljuset kan styras efter hand, kontra solen. Midnattsol finns det ju..kanske blir för mycket sol?
Citera
2008-09-17, 21:08
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det beror helt på var någonstans i Sverige du bor. Fördelen med att kunna odla utomhus är att man inte bara har några fåtal plantor som man maximerar skörden på utan kan ha ett tiotal och lätt sköta om dom då naturen hjälper till.

Mm precis, Där kringgår man underhållet av enstaka plantor genom att satsa på helheten, precis enligt mitt tankemönster. Sen är det väl ganska idiotsäkert när det ligger ute mitt i bushen, för att röra sig i närheten/vid dessa plantor kan ju knappast vara förbjudet vilket reducerar rätt mycket ansvar i frågan.
Citera
2008-09-28, 15:11
Medlem
hinhales avatar
Fler utomhusodlingserfarenheter, tack!
Citera
2008-09-28, 21:20
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Mm precis, Där kringgår man underhållet av enstaka plantor genom att satsa på helheten, precis enligt mitt tankemönster. Sen är det väl ganska idiotsäkert när det ligger ute mitt i bushen, för att röra sig i närheten/vid dessa plantor kan ju knappast vara förbjudet vilket reducerar rätt mycket ansvar i frågan.

Ett tips om du ska odla utomhus.

Under vintern så köper du hem frön och planterar inomhus, behöver inte vara avancerad odling utan bara få hane och hona = en jävla massa frön. Det blir mycket billigare för dig då du inte behöver köpa massor av frön utan planterar dom du fått från plantorna du odlade upp under vintern isåfall. Och dessutom får du ju en liten försmak av vad det är du gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in