2008-09-15, 19:38
Medlem
Skulle tro också att det finns "biologiska" förklaringar, helt enkelt att man först uppskattar surare, beskare, starkare saker när man blir äldre. Alltså att kroppen/smaksinnet fungerar på det viset. Kanske blir smaklökarna mera härdade med åren, eller avtrubbade?

Vuxna människor tycker generellt sett helt enkelt inte om de allra sötaste sakerna som barn gillar. Kanske behöver man inte längre så mycket socker när man blir äldre?

Bara en teori. Men det verkar stämma oavsett om det gäller öl, whisky, kaffe, läsk, mat eller vad det nu är.
Citera
2008-09-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Det är inte så gott dom första gångerna. Men jag har alltid velat kunna dricka öl så jag fortsatte och sedan vande jag mig helt enkelt. Med öl kan man dricka mera än om man bara dricker sprit, och öl är förhållande vis billigt. Dessutom är det manligt. Män dricker öl!

Har vart lite smått avundsjuk på folk som kan dricka och njuta av öl
Får nog ta o försöka vänja mig vid öl kanske hitta ett bra märke o så. Blev vän med många under bröllopet och jag gillade verkligen landet, fundera på o flytta dit nästa år. De va lite otur för mig, jag blev medbjuden till barer men det va 19 års åldersgräns så får bli nästa år
Citera
2008-09-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Skulle tro också att det finns "biologiska" förklaringar, helt enkelt att man först uppskattar surare, beskare, starkare saker när man blir äldre. Alltså att kroppen/smaksinnet fungerar på det viset. Kanske blir smaklökarna mera härdade med åren, eller avtrubbade?

Vuxna människor tycker generellt sett helt enkelt inte om de allra sötaste sakerna som barn gillar. Kanske behöver man inte längre så mycket socker när man blir äldre?

Bara en teori. Men det verkar stämma oavsett om det gäller öl, whisky, kaffe, läsk, mat eller vad det nu är.

Det där verkar stämma bra, t ex farsan kan dricka öl o whiskey hur lätt somhelst men har problem o dricka coca cola, sprite, fanta osv
Citera
2008-09-15, 19:51
Medlem
första gången jag drack öl tyckte jag det smakade piss. nu tycker jag det är helt okej, men jag föredrar det inte för det tar så jävla lång tid att bli full på och tar bara plats i magen. dricker faktiskt hellre häxa än öl. och jag dricker aldrig alkoholhaltiga drycker bara för att njuta. sånt finns andra drycker till. slöseri med lever.
Citera
2008-09-15, 20:01
Medlem
HerrSeriöss avatar
När jag var 16 och började dricka öl smakade alla sorter illa, utom Heineken. Den var helt underbar.
Citera
2008-09-15, 20:07
Medlem
marxs avatar
Jag dricker öl för att det är så jävla manligt och för att vikingarna drack öl (mjöd)
Citera
2008-09-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGandalf
första gången jag drack öl tyckte jag det smakade piss. nu tycker jag det är helt okej, men jag föredrar det inte för det tar så jävla lång tid att bli full på och tar bara plats i magen. dricker faktiskt hellre häxa än öl. och jag dricker aldrig alkoholhaltiga drycker bara för att njuta. sånt finns andra drycker till. slöseri med lever.

Och hur gammal är du igentligen ? "häxa". kommer jag ihåg från när jag var 13 och vi var i min kompis fars barskåp och tog en skvätt av varje flaska och hällde över i en petflaska som vi försökte tvinga i oss.

Men du kanske syftar på nått annat eftersom du tycket öl är "helt okej" och det är nått som "Häxa" inte kommer bli om du så blandar ut det med 200 liter sockerdricka.

Ont: Första gången jag drack öl (Som så många andra säger) smakade det riktigt illa. Sen blev det väl så att man inte fick tag i annat , och man fick helt enkelt lära sig. Nu tycker jag det är svårslaget som tusan att sitta ett par grabbar och ta ett par kalla bärs nårra gånger i månaden.
Citera
2008-09-15, 20:13
Medlem
blondinbeccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access
Vad fick dig att fortsätta dricka om det smakade piss?

Vänta tills det kommer en varm sommardag och du sitter utomhus. Du är jävligt törstig och beställer in en öl. För mig, som inte hade varit särskilt förtjust i denna dryck innan, var detta en ögonöppnare. Det var så jävla GOTT.

Sen ville jag naturligtvis lära mig att dricka öl också, eftersom det inte alltid passar sig med vin, och cider/alkoläsk är fan läsk. Inget annat.
Citera
2008-09-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Froid
Och hur gammal är du igentligen ? "häxa". kommer jag ihåg från när jag var 13 och vi var i min kompis fars barskåp och tog en skvätt av varje flaska och hällde över i en petflaska som vi försökte tvinga i oss.

Men du kanske syftar på nått annat eftersom du tycket öl är "helt okej" och det är nått som "Häxa" inte kommer bli om du så blandar ut det med 200 liter sockerdricka.

jag menade inte att jag skulle föredra häxa smakmässigt utan för hur effektivt det är. häxa är vedervärdigt men värt när man druckit upp den. och det går snabbt. (edit: till skillnad från öl)
Senast redigerad av MrGandalf 2008-09-15 kl. 20:20.
Citera
2008-09-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Froid

Ont: Första gången jag drack öl (Som så många andra säger) smakade det riktigt illa. Sen blev det väl så att man inte fick tag i annat , och man fick helt enkelt lära sig. Nu tycker jag det är svårslaget som tusan att sitta ett par grabbar och ta ett par kalla bärs nårra gånger i månaden.

Förstår känslan du beskriver där. Under bröllopet var ja med en liten grupp med varsin öl i handen o snacka om lite allt möjligt, skön känsla
Citera
2008-09-15, 20:19
Medlem
toMishs avatar
Som mycket annat man njuter av i livet tar det tid att lära sig gilla öl. Detsamma gäller sushi, kaffe, snus, vin, whisky, cigarrer etc. Det handlar om att stimluera smaklökarna och lära sig uppskatta det goda i det man stoppar i sig.

I början är smaklökarna inte vana vid den ölens något beska och fylliga smak, vilket gör att man inte till fullo kan uppskatta drycken. Det är svårt att njuta av något man enbart häller i sig för att bli packad.
Citera
2008-09-15, 20:23
Medlem
en sak jag inte förstår är att jag tyckte öl var gott när jag var liten. jag ville hela tiden ha av pappas öl. då var jag väl i dagisåldern. samma sak med kaffe. nu tycker jag båda är äckligt. eller iallafall absolut inte så gott som jag tyckte då. mystiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in