2008-09-15, 17:24
Medlem
Kreutzs avatar
Min fråga riktas främst till feministerna på FB.

I olika trådar läser jag återkommande att feministerna kräver att kvinnodominerade yrken skall uppvärderas, d.v.s. de kräver högre lön för dessa yrkesgrupper. Inget fel i detta!

Men med tanke på att de flesta kvinnodominerade yrken finns inom den skattefinansierade offentliga sektorn undrar jag hur feministerna tänker att denna löneökning skall finansieras.

De yrkesgrupper som skulle beröras av löneökningen omfattar ett mycket stort antal personer. Kostnaderna som skulle vara förenade med feministernas lönekrav kan därför antas bli högst väsentliga.

- Skall vi höja skattetrycket ytterligare? I så fall med hur mycket, särskilt med tanke på att det totala skattetrycket idag uppgår till ca 80% av en arbetstagares bruttoinkomst?!

- Eller skall staten skära ned på andra kostnader, såsom bidrag till barnfamiljer etc? Vilka bidrag eller andra offentliga utgifter skall i så fall minskas för att finansiera den efterfrågade löneökningen och med hur mycket?

Bland alla inlägg med krav på högre kvinnolöner har jag saknat just tankar kring hur detta skall finansieras. Ordet är fritt!
Citera
2008-09-15, 19:09
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Men med tanke på att de flesta kvinnodominerade yrken finns inom den skattefinansierade offentliga sektorn undrar jag hur feministerna tänker att denna löneökning skall finansieras.

Vi kanske har snubblat över orsaken till varför de flesta feminister är av en röd politisk åskådning. De kvinnodominerade yrkenas lön kommer från den skattefinansierade offentliga sektorn. Skatt betalas av folket. Röd politik vill ha högre skatter för att dumpa mer pengar till den offentliga sektorn.

Det luktar politisk konspiration här!
Citera
2008-09-15, 22:03
Medlem
Citat:
Min fråga riktas främst till feministerna på FB.

I olika trådar läser jag återkommande att feministerna kräver att kvinnodominerade yrken skall uppvärderas, d.v.s. de kräver högre lön för dessa yrkesgrupper. Inget fel i detta!

De yrkesgrupper som skulle beröras av löneökningen omfattar ett mycket stort antal personer. Kostnaderna som skulle vara förenade med feministernas lönekrav kan därför antas bli högst väsentliga.

- Skall vi höja skattetrycket ytterligare? I så fall med hur mycket, särskilt med tanke på att det totala skattetrycket idag uppgår till ca 80% av en arbetstagares bruttoinkomst?!

- Eller skall staten skära ned på andra kostnader, såsom bidrag till barnfamiljer etc? Vilka bidrag eller andra offentliga utgifter skall i så fall minskas för att finansiera den efterfrågade löneökningen och med hur mycket?

Bland alla inlägg med krav på högre kvinnolöner har jag saknat just tankar kring hur detta skall finansieras. Ordet är fritt!

Det här är en mycket intressant fråga som jag ställt upprepade gånger själv i min bekanskapskrets
-Hur ska detta finansieras?
-Men det finns ju hur mycket pengar som helst ju?!
-Är det inte bra om man bryter det statliga monopolet för att lösa problemet?
- Vaddå, det är ju elakt och perverterat med vinstintresse!?
-Tycker du inte det är bra med konkurrens?
-Nä, det är nazitiskt
-Vore det inte bättre om du röstade blått för att skapa förutsättningar för löneökningar?
-Vadå, var inte så jävla egoistisk din mansgris!!
Senast redigerad av Anavarforever 2008-09-15 kl. 22:05.
Citera
2008-09-15, 22:23
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anavarforever
Det här är en mycket intressant fråga som jag ställt upprepade gånger själv i min bekanskapskrets
-Hur ska detta finansieras?
-Men det finns ju hur mycket pengar som helst ju?!
-Är det inte bra om man bryter det statliga monopolet för att lösa problemet?
- Vaddå, det är ju elakt och perverterat med vinstintresse!?
-Tycker du inte det är bra med konkurrens?
-Nä, det är nazitiskt
-Vore det inte bättre om du röstade blått för att skapa förutsättningar för löneökningar?
-Vadå, var inte så jävla egoistisk din mansgris!!
Bra definition där!
Citera
2008-09-15, 23:32
Medlem
Xenicides avatar
Dem tror ju att det handlar om att förtrycka av kvinnor bara för att kvinnor får lägre lön än männen, även om många arbetar i den offentliga sektorn.

Tycker själv ibland skatterna kan vara jobbiga och tycker mer eller mindre att löner ska baseras på omsättning.

Däremot så är alla skatter i viss mån nödvändiga,
vad ska tillex pengar att bygga vägar komma från?
Troligen inte privat personer. Skatt = allmänhet = det majoritetet använder.
Citera
2008-09-16, 06:50
Medlem
Wie bitte?s avatar
Jag noterar att den omnämnda kategorin feminister lyser med sin frånvaro i tråden.

vTrill, var är du?
Citera
2008-09-16, 07:35
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Jag noterar att den omnämnda kategorin feminister lyser med sin frånvaro i tråden.

vTrill, var är du?

Ja, jag undrar också var vTrill, Vilda Matilda m.fl. av våra feminister är. Jag är nämligen uppriktigt nyfiken på om deras krav på höjda kvinnolöner är genomtänkta eller om det bara är skrikande för skrikandets skull (om ni förstår vad jag menar).
Citera
2008-09-16, 12:37
Medlem
TCOBs avatar
Jag är varken utbildad eller självutnämnd ekonom så något konkret svar på TS fråga kan jag inte komma med.
Däremot tycker jag att det kan vara värt att satsa pengar på att höja lönen inom kvinnodominerade yrken. Det handlar om en bedömning om vilka områden som är viktigast.

Jag uppfattar det som att många här inte tycker vi ska satsa pengar på att höja lönen till vissa yrken när vi har andra "viktigare" områden som "bättre" behöver pengarna.

100% skall satsas inom alla områden. Någon promille går till ett område, någon promille till ett annat.
Det finns otroligt många områden i samhället som skulle må bra av mer pengar, men detta innebär väl inte att man ska låta bli att satsa pengar på ett annat område som "lider"?

Vissa tycker vi ska öka satsningen på försvaret, eller åtminstone sluta spara (vilket kanske blir verklighet nu). De pengarna vi skulle sparat på försvaret var garanterat redan öronmärkta till andra prosjekt. Nu får antingen de prosjekten inga pengar eller pengar från något annat område.

Hur pengarna skall fördelas rent konkret. Är jag inte rätt person att svara på.
Citera
2008-09-16, 13:25
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Det finns otroligt många områden i samhället som skulle må bra av mer pengar, men detta innebär väl inte att man ska låta bli att satsa pengar på ett annat område som "lider"?

Jag uppfattar inte att någon har gett uttryck för en annan åsikt än din. Men problemet kvarstår: Varifrån skall vi ta pengarna. Det är ju lätt att ropa efter högre löner, men pengarna måste ju fram och hur det skall gå till har jag inte kunnat utläsa i inläggen från FB:s feminister. Att deras svar har uteblivit i denna tråd är kanske svar nog? Dvs de har inte alls tänkt igenom sina krav?!
Citera
2008-09-16, 13:56
Medlem
TCOBs avatar
Citat:
Jag uppfattar inte att någon har gett uttryck för en annan åsikt än din. Men problemet kvarstår: Varifrån skall vi ta pengarna. Det är ju lätt att ropa efter högre löner, men pengarna måste ju fram och hur det skall gå till har jag inte kunnat utläsa i inläggen från FB:s feminister. Att deras svar har uteblivit i denna tråd är kanske svar nog? Dvs de har inte alls tänkt igenom sina krav?!

Okej, vi avvaktar vettigare svar...
Citera
2008-09-16, 15:39
Medlem
Katarsiss avatar
Tja, inte tycker jag att det ska ske genom att kvinnorna ber männen att göra det i alla fall, så som det är idag.

Kvinnor borde upptäcka den makt de själva besitter och helt sonika kräva högre lön och status. Männen har knappast fått status och pengar genom att be snällt om det - de har bråkat och demonstrerat och strejkat och krävt.

Att det fungerar alldeles utmärkt syns genom att de kvinnor som vet sitt värde och kräver ersättning därefter även får det.
Citera
2008-09-16, 16:30
Medlem
serotonins avatar
Feministerna har väl viktigare saker på sin agenda? Könsneutrala förnamn, för att ge ett exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in