Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Min fråga riktas främst till feministerna på FB.
I olika trådar läser jag återkommande att feministerna kräver att kvinnodominerade yrken skall uppvärderas, d.v.s. de kräver högre lön för dessa yrkesgrupper. Inget fel i detta!
Men med tanke på att de flesta kvinnodominerade yrken finns inom den skattefinansierade offentliga sektorn undrar jag hur feministerna tänker att denna löneökning skall finansieras.
De yrkesgrupper som skulle beröras av löneökningen omfattar ett mycket stort antal personer. Kostnaderna som skulle vara förenade med feministernas lönekrav kan därför antas bli högst väsentliga.
- Skall vi höja skattetrycket ytterligare? I så fall med hur mycket, särskilt med tanke på att det totala skattetrycket idag uppgår till ca 80% av en arbetstagares bruttoinkomst?!
- Eller skall staten skära ned på andra kostnader, såsom bidrag till barnfamiljer etc? Vilka bidrag eller andra offentliga utgifter skall i så fall minskas för att finansiera den efterfrågade löneökningen och med hur mycket?
Bland alla inlägg med krav på högre kvinnolöner har jag saknat just tankar kring hur detta skall finansieras. Ordet är fritt!
Det här är en mycket intressant fråga som jag ställt upprepade gånger själv i min bekanskapskrets
-Hur ska detta finansieras?
-Men det finns ju hur mycket pengar som helst ju?!
-Är det inte bra om man bryter det statliga monopolet för att lösa problemet?
- Vaddå, det är ju elakt och perverterat med vinstintresse!?
-Tycker du inte det är bra med konkurrens?
-Nä, det är nazitiskt
-Vore det inte bättre om du röstade blått för att skapa förutsättningar för löneökningar?
-Vadå, var inte så jävla egoistisk din mansgris!!