2008-09-15, 17:13
Medlem
käcke-pers avatar
Vad är historien bakom detta uttryck? Som jag förstår det så spottar man inte i glaset om man gillar att dricka mycket alkohol?

Men varför skulle man vilja spotta i glaset? Nån som kan upplysa mig och mina medmänniskor?
Citera
2008-09-15, 17:19
Medlem
Trasigt Porslins avatar
Kan det ha någonting att göra med att man inte spottar tillbaka groggen i glaset och på så sätt simulerar att man dricker mer än vad man gör.

Eller någon metafor för att man dricker sitt eget saliv.

Rena gissningar.
Citera
2008-09-15, 17:31
Medlem
jag skulle tippa på att det ursprungligen betyder att man tar sig en sup, oavsett vad. om du tänker på gamla västern-rullar ser man alltid bartendern lägga en loska i ett glas och vrider runt med handduken för att rengöra.

någon som inte spottar i glaset är således en person som skiter fullständigt om det är lite skit i botten av glaset. han ska ha sig en sup...
Citera
2008-09-15, 17:58
Medlem
skogsbärets avatar
Det finns folk som tar lite grogg i munnen när man skålar för att sedan låta det rinna tillbaka ner i glaset. Alternativt simulerar dom bara att dom dricker när dom i egentligen inte gör det. Detta görs för att dom inte vill dricka lika mycket som resten i gänget men vill inte säga ifrån och verka "töntiga".

*edit* Jag och det Trasiga porlinet är tydligen inne på samma spår ser jag.
Senast redigerad av skogsbäret 2008-09-15 kl. 18:01.
Citera
2008-09-15, 18:04
Medlem
käcke-pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Det finns folk som tar lite grogg i munnen när man skålar för att sedan låta det rinna tillbaka ner i glaset. Alternativt simulerar dom bara att dom dricker när dom i egentligen inte gör det. Detta görs för att dom inte vill dricka lika mycket som resten i gänget men vill inte säga ifrån och verka "töntiga".

*edit* Jag och det Trasiga porlinet är tydligen inne på samma spår ser jag.

Är detta den faktiska förklaringen till uttrycket eller är det en gissning?
Citera
2008-09-15, 18:08
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av käcke-per
Är detta den faktiska förklaringen till uttrycket eller är det en gissning?
Jag har ingen källa till det. Den engelska översättningen till detta uttryck är "He is fond of the bottle", det borde vara bevis nog.
Citera
2008-09-15, 18:22
Medlem
käcke-pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Jag har ingen källa till det. Den engelska översättningen till detta uttryck är "He is fond of the bottle", det borde vara bevis nog.

Då tackar jag ödmjukast och antecknar i mitt block att jag även denna dag har lärt mig något..
Citera
2008-09-15, 21:04
Medlem
Hmm. Jag har alltid uppfattat det på annat sätt.

Nåt man föraktar spottar man på. Att inte spotta i glaset = inte förakta det som finns däri.

Kanske bara min egen tolkning... Intressant att läsa andras dock.
Citera
2008-09-15, 22:20
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
... Nåt man föraktar spottar man på. Att inte spotta i glaset = inte förakta det som finns däri. ...
SAOB skriver under verbet SPOTTA:
... i uttr. spotta i glaset (l. stopet l. flaskan l. kannan), säga nej till ett glas (resp. stop osv.); nästan bl. i negerad sats, i sht i uttr. inte l. ej l. icke spotta i glaset (l. stopet osv.), inte säga nej till ett glas (l. stop), gärna ta sig ett glas (l. stop), vara begiven på brännvin (resp. öl) l. andra starka drycker, äv.: (vid visst tillfälle) ta sig några rejäla supar l. dyl.; förr äv. (se slutet) i uttr. inte spotta i fatet.
Endast med svårighet kan man spotta i flaskan. Att drägla saliv i grötfatet
har nog alltid ansetts synnerligen ohyfsat. Att inte spotta i <kärlet> torde
betyda att inte förakta, som beabea säger, att inte säga nej till att bli bjuden.

Spott och spe = förakt. Det ligger nästan i generna att spotta på sin
motståndare, om man inte riskerar alltför mycket däng för tilltaget.
Senast redigerad av Egon3 2008-09-15 kl. 23:05.
Citera
2008-09-16, 08:56
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
SAOB skriver under verbet SPOTTA:
... i uttr. spotta i glaset (l. stopet l. flaskan l. kannan), säga nej till ett glas (resp. stop osv.); nästan bl. i negerad sats, i sht i uttr. inte l. ej l. icke spotta i glaset (l. stopet osv.), inte säga nej till ett glas (l. stop), gärna ta sig ett glas (l. stop), vara begiven på brännvin (resp. öl) l. andra starka drycker, äv.: (vid visst tillfälle) ta sig några rejäla supar l. dyl.; förr äv. (se slutet) i uttr. inte spotta i fatet.
Endast med svårighet kan man spotta i flaskan. Att drägla saliv i grötfatet
har nog alltid ansetts synnerligen ohyfsat. Att inte spotta i <kärlet> torde
betyda att inte förakta, som beabea säger, att inte säga nej till att bli bjuden.

Spott och spe = förakt. Det ligger nästan i generna att spotta på sin
motståndare, om man inte riskerar alltför mycket däng för tilltaget.
Detta förklarar ju uttrycket, alltså vad man menar då man "inte spottar i glaset." Men däremot tror inte jag att det är den mest heltäckande förklaringen till hur uttrycket uppstod.

Själv har jag följande förklaring även om jag inte är säker på det eller ens kan ange någon källa.

Förr var det vanligt med spottkoppar på olika offentliga ställen och annorstädes. Ville man spotta så gick man till dom och gjorde det. Så på krogen spottade man i första hand i spottkopparna. Men den som hade druckit färdigt kunde ju spotta i sitt urdruckna glas och behövde då inte söka upp någon spottkopp. Så den som spottade i glaset visade då tydligt att denne hade druckit färdigt. Den som inte spottade i glaset var alltså pigg på att dricka mer...
Citera
2008-09-16, 15:55
Medlem
petter eremitens avatar
Diskussionen påminner mig, om en gammal historia, som min far brukade berätta. En man, som hade ganska mycket kvar i sitt glas, blev tvungen att besöka toaletten. För att få behålla drinken skrev han en lapp, där det stod: "Jag har spottat i glaset."
När han kom tillbaka , såg han att någon annan hade skrivit något på lappen.
Det stod: "Jag med".

MVH

Petter Eremiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in