Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
ormbiten
Berätta lite om kostnaderna, lite olika exempel.
Jadu, Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad saker & ting kostade när det gäller delar, det är ju 8-9 år sen nu.
Före trimningen så hade jag inga problem alls, gjorde bara service & allmänt underhåll, det är ju inga större pengar, jag menar oljefilter, stift, luftfilter & dylikt är ju i stort sett samma priser som till vilken bil som helst, Och eftersom jag är bilmek till yrket så skruvar jag själv annars är ju det en stor utgift.
Efter trimningen, där jag fick papper på 405 hk och 678 Nm så kom problemen, Med lysande motorlampa i tid & otid, ändå så vända jag mig till en välkänd firma som jag trodde kunde sin sak, Efter ett tag gick topplockspackningen, Köpte en komplett sotningssats (originaldel), har för mig att den kostade 8600 kr, efter några veckor gick den igen, ytterligare 8600 kr, visade sig senare att det var en spridare som det var fel på, (kommer inte ihåg vad den kostade), Efter mera problem med lysande motorlampa bestämde sig senare trimfirman för att återställa motorn i original och ge mig pengarna tillbaka, lite snöpligt…
Hur som haver, jag fixade chip på annat håll och lät bygga 3” avgas och byte turboaggregaten som hade börjat blåryka, körde senare på rullande landsväg och fick papper på ca 480hk och 710NM, (det bryter iväg ganska så gott med det vridet)
På 7-8 månader bytte jag som sagt 2 topplockspackningar, 1 spridare, turboaggregaten, lamda sensorer, koppling började slira, (kommer inte ihåg priset på den tyvärr), bussningar i bakvagnen, Bromsskivor & belägg, (Var inte så förbannat jätte dyra har jag för mig) kamkedja (Förstärkt) (Håller nog bilens livslängd), Alla kamaxellyftarna 307kr? styck, gånger 24 st, Suck! egentligen så var det väl bara en eller två som tickade men svårt att veta vilken. Ingående axeln i växellådan gick av, TROR jag fick betala nästan 15 papp för en sådan hos KG Knutsson som har agenturen för ZF, Bytte nån jäkla impeller som pumpade kylvatten till intercoolern, skitkonstruktion!, Ska man trimma så ska man nog satsa på frontmonterad IC., Ja just det ja, vattenpumpen bytte jag också, Ja det var mycket småskit mest hela tiden som krånglade, men det är ju en gammal bil så….
Bakdäck gick det också åt vill jag lova, Hmm, Kanske beror på mitt körsätt, men va fan man ska ju bruka prylarna.
Att köpa en Lotus Omega för priser som man sett den senaste tiden på en bra bit över 200000 kr skulle jag aldrig göra, absolut inte värt dom pengarna om man frågar mig, det finns nog roligare saker för dom pengarna…
.