2008-09-15, 13:50
Medlem
Ehfraims avatar
Som topic lyder, kan man öppna en port i Ubuntu? Ny med Ubuntu och kikade in på System->Administration->Nätverksverktyg->Portskanna och körde min lokala ip adress. Den listade då öppna portar från min dator(?). Om jag vill lägga till en port där, vad gör jag då? Jag har en router, är det så att dem portar som visas är öppna på den kanske?
Citera
2008-09-15, 13:54
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Som topic lyder, kan man öppna en port i Ubuntu? Ny med Ubuntu och kikade in på System->Administration->Nätverksverktyg->Portskanna och körde min lokala ip adress. Den listade då öppna portar från min dator(?). Om jag vill lägga till en port där, vad gör jag då? Jag har en router, är det så att dem portar som visas är öppna på den kanske?

skulle nog gissa på att du får öppna portarna i routern. troligen sen anpassa det med ubuntu.
Citera
2008-09-15, 14:07
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokkaa
skulle nog gissa på att du får öppna portarna i routern. troligen sen anpassa det med ubuntu.

Okej tack . Men vad menar du med "anpassa det med Ubuntu"?
Citera
2008-09-15, 14:12
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Okej tack . Men vad menar du med "anpassa det med Ubuntu"?
nja var jag mena var väll att, som du skrev tidigare vad det nu va att gå in där och traska ihop det med routerns iställningar.
inte hetl high på det här med portar men har lärt mig att man gärna får anpassa ubuntu efter annat, inte tvärt om=)
Citera
2008-09-15, 15:11
Medlem
Öppna port funkar kör igång utorrent , ktorrent ,
sendmail apache eller samba. Då öppnas portat på din dator

Routern använder troligen NAT detta skapar problem då folk från
internet skall kontkta dina dator med. googla på forward port
och upnp.

Ex öppnade min port 6881
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 6881 -i eth0.1 -j DNAT --to 192.168.1.149:6881
Citera
2008-09-15, 15:38
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capron
Öppna port funkar kör igång utorrent , ktorrent ,
sendmail apache eller samba. Då öppnas portat på din dator

Routern använder troligen NAT detta skapar problem då folk från
internet skall kontkta dina dator med. googla på forward port
och upnp.

Ex öppnade min port 6881
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 6881 -i eth0.1 -j DNAT --to 192.168.1.149:6881

Mina kunskaper inom Ubuntu är inte så pass bra.. Men jag har öppnat porten 27015(CS-port ja) i min router, kan jag även öppna den i Ubuntu?
Citera
2008-09-15, 15:40
Medlem
snak-o-mats avatar
Går även bra med Uncomplicated Firewall 'ufw'. Lite enklare att använda kanske, på bekostning av en del finesser.
Kika här... http://www.linuxportalen.se/articles...ndv-gg-med-ufw
Citera
2008-09-15, 15:50
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snak-o-mat
Går även bra med Uncomplicated Firewall 'ufw'. Lite enklare att använda kanske, på bekostning av en del finesser.
Kika här... http://www.linuxportalen.se/articles...ndv-gg-med-ufw

Om jag kör ufw "enable", och öppnar porten 27015, gör det någon skillnad om jag skiter i att köra ufw "enable" och låter det vara? Kommer port-statusen ändras? Alltså på eller av ungefär..
Citera
2008-09-16, 01:52
Medlem
snak-o-mats avatar
Ursäkta att svaret dröjde.

Om du inte aktiverar brandväggen med 'enable' så behöver du inte öppna någon port med ufw eftersom alla portar då redan är tillgängliga.
Det är endast om du aktiverar väggen som det blir nödvändigt för dig att öppna upp för den porten som din server lyssnar mot.

Du kanske ska testa starta din server utan brandvägg först och se om det fungerar. Sedan om du behöver mer säkerhet att först då aktivera väggen med ufw och öppna den nödvändiga porten.

Här kan du kolla vilka portar som är öppna och dylikt smått och gott...
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Hoppas du får det att fungera.
Citera
2008-09-16, 03:13
Bannlyst
Citat:
Som topic lyder, kan man öppna en port i Ubuntu? Ny med Ubuntu och kikade in på System->Administration->Nätverksverktyg->Portskanna och körde min lokala ip adress. Den listade då öppna portar från min dator(?). Om jag vill lägga till en port där, vad gör jag då? Jag har en router, är det så att dem (EDIT: DE heter det)portar som visas är öppna på den kanske?

portar öppnas väl beroende på att ett program använder en port, eller hur?
du kan väl inte öppna en port i tomma luften, eller hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in