2009-12-16, 21:50
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
'

Skitsnack, de kunde samarbeta, hela deras civilisation är ett exempel på det. Inga själviska bögblattegener här inte.
Nu är ju inte demokrati synonymt med samarbete medans fascism är synonymt med själviskhet och ansvarslöshet, detta slappa samhälstyre du tycks förespråka är inget som Grekerna menade med demokrati
Citera
2009-12-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Nu är ju inte demokrati synonymt med samarbete medans fascism är synonymt med själviskhet och ansvarslöshet, detta slappa samhälstyre du tycks förespråka är inget som Grekerna menade med demokrati

Sanna fria andar skiter i styresskicket nu, liksom under antiken. Det är dessa fria andar som bär den demokratiska fanan oavsett om vi lever i ett kungarike eller en instrumentell demokrati eller en eventuell fascistisk stat.

Men jag är mycket kritisk till hur en del saker sköts. Min poäng är att styresskicket är ganska ointressant. Det intressanta är hur stor tilliten är och att yttrandefriheten finns där.

Jag väljer här att kalla dessa fria andar för demokrater även om man kan kalla dem något annat.
Citera
2009-12-16, 22:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Skitsnack, de kunde samarbeta, hela deras civilisation är ett exempel på det.
Än sen? Vad har samarbete med "demokrati" att göra? Man kan samarbeta alldeles utmärkt under ett autokratiskt styrelseskick. Du är förvirrad och förstår inte vad du pratar om. Framför allt är du indoktrinerad att du tror att ideologier har specifika kategorier där det ena eller det andra, strikt och absolut gäller i alla sammanhang.
Citat:
Inga själviska bögblattegener här inte.
Syftar du på grekerna eller vad? Fascism är inte begränsat till själviska bögblattar.
Citat:
Vi har fortfarande inte kommit överens om någon gemensam definition av fascism och därför är diskussionen tämligen meningslös.
Här har du min definition av fascism: autokratiskt styrelseskick med strikt statsdyrkan (statolatri) kombinerat med ett organiskt ekonomiskt system (korporatism) och en gnutta nationalism utan nödvändigtvis överdriven rasism.
Citat:
Är det inte rätt lustigt att även fascisterna kör på att deras ideologi aldrig faktiskt testats, precis som kommunisterna. De förnekar sig inte dessa utopister.
Fascismen som ideologi var endast aktiv under en kort period, två-tre decennier på ett ungefär. Den fick inte lika lång tid och prövning i lika stor utsträckning som t.ex. kommunism.

Däremot, autokrati (vilket är ett styrelseskick) till skillnad från fascism (en ideologi), skulle man kunna säga är ett mycket vältestat och välfungerande styrelseskick.

Ganska lustigt dock med förvirrade demokrater som du själv som tror att ni lever i någon demokratisk utopi; du har inte förstått att någon reell demokrati utanför Schweiz inte existerar. Och riktiga demokratier har varit mycket sällsynta historiskt, och är det fortfarande än idag. Så var vänlig och sluta försök applicera dina förvirrade ahistoriska demokratiska lögner på romarriket. Romarna var inte nödvändigtvis fascister ā la Mussolini, men de var då fan inte demokrater. Romarna var autokrater.

En viktig kulturell skillnad är dessutom att romarna inte var kristna, åtminstone inte till en början. Julius Evola förespråkade en mer hednisk romersk ideologi till Mussolini, men Mussolini bara emulerade romarriket lite populistiskt där det passade honom.
Citat:
Men kom med en definition av något slag så är diskussionen igång igen.
Fascism = Mussolini 1922-1945. Autokrati = envälde. Romarriket var det inte folket som styrde, snarare kejsaren eller imperatorn. Alltså autokrati.
Citat:
Sanna fria andar skiter i styresskicket nu, liksom under antiken. Det är dessa fria andar som bär den demokratiska fanan oavsett om vi lever i ett kungarike eller en instrumentell demokrati eller en eventuell fascistisk stat.

Men jag är mycket kritisk till hur en del saker sköts. Min poäng är att styresskicket är ganska ointressant. Det intressanta är hur stor tilliten är och att yttrandefriheten finns där.

Jag väljer här att kalla dessa fria andar för demokrater även om man kan kalla dem något annat.
Snälla var vänlig och sluta trolla ner den här tråden med sådant trams, vi var faktiskt inne i en intressant diskussion tills du kom med ditt "andar" och "demokrater" tjafs.
Citera
2009-12-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Än sen? Vad har samarbete med "demokrati" att göra? Man kan samarbeta alldeles utmärkt under ett autokratiskt styrelseskick.

Ett demokratiskt sinnelag har definitivt med samarbete att göra i min mening. Utan ett demokratiskt sinnelag så kan man inte jämka samman viljor och få något gjort med mindre än att man gör folk till slavar.

Visst kan man samarbeta i olika styresskick förutsatt att ledningen har ett demokratiskt sinnelag. Vilket styresskick man har är då egalt
även om instrumentell demokrati kanske är det säkraste.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Romarriket var det inte folket som styrde, snarare kejsaren eller imperatorn.

Jag hade för mig att senaten var ganska inflytelserik under Roms uppbyggnad men jag kanske har fel.
Citera
2009-12-17, 18:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Du är verkligen ute och cyklar, och jag håller med den som sade att du åberopade populärvetenskapliga källor på ett dumt sätt. Mussolini hämtade sin inspiration från romarriket, och själva namnet fascism gärstammar från liktorernas fasces. Liktorerna var ett slags polisväsende och fungerade som livvakter åt högre ämbetsmän och konsuler.

Nu har du med elitserien att göra, så du kan stoppa upp dina populärvetenskapliga källor i röven.
Citera
2009-12-18, 13:28
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Du är verkligen ute och cyklar, och jag håller med den som sade att du åberopade populärvetenskapliga källor på ett dumt sätt. Mussolini hämtade sin inspiration från romarriket, och själva namnet fascism gärstammar från liktorernas fasces. Liktorerna var ett slags polisväsende och fungerade som livvakter åt högre ämbetsmän och konsuler.

Nu har du med elitserien att göra, så du kan stoppa upp dina populärvetenskapliga källor i röven.
Elitserien? jo tjena spelar du hockey eller
Citera
2009-12-18, 15:24
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Elitserien? jo tjena spelar du hockey eller
Vi talar om rommariket och dess gemensamma punkter med fascismen. Det verkar som att du inte kan hålla dig till ämnet. Du är bortdribblad i sakfrågan, och i viss mån kan man likna det hela vid en hockeymatch. Mina slagskott har varit träffsäkra och gått rakt i mål, medan dina halvmissar inte ens varit i närheten av kassen.
Liktorerna var som sagt ett slags polisväsende, och deras fasces inspirerade Mussolini till att döpa sin ideologi till fascism. Försök att hålla debattnivån på det sakliga planet, och inse att fascismen inte är en egoistisk ideologi. Du har blandat ihop den med nyliberalismen, som förespråkar individen som kvintessensen för dess stadgar.

Nu får du en tackling till, och den här gången på Engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lictor

http://en.wikipedia.org/wiki/Fasces
Senast redigerad av Schnuppfen 2009-12-18 kl. 15:29.
Citera
2009-12-18, 16:18
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Vi talar om rommariket och dess gemensamma punkter med fascismen. Det verkar som att du inte kan hålla dig till ämnet. Du är bortdribblad i sakfrågan, och i viss mån kan man likna det hela vid en hockeymatch. Mina slagskott har varit träffsäkra och gått rakt i mål, medan dina halvmissar inte ens varit i närheten av kassen.
Liktorerna var som sagt ett slags polisväsende, och deras fasces inspirerade Mussolini till att döpa sin ideologi till fascism. Försök att hålla debattnivån på det sakliga planet, och inse att fascismen inte är en egoistisk ideologi. Du har blandat ihop den med nyliberalismen, som förespråkar individen som kvintessensen för dess stadgar.

Nu får du en tackling till, och den här gången på Engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lictor

http://en.wikipedia.org/wiki/Fasces
suck på dig, vem fan har påstått att fascismen var egoistisk? förrutom du?
du tycks ju tro att individualism var något på agendan för 2000 år sedan?
Citera
2009-12-19, 19:10
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
suck på dig, vem fan har påstått att fascismen var egoistisk? förrutom du?
du tycks ju tro att individualism var något på agendan för 2000 år sedan?
Mycket snack, och liten verkstad på dig. Läs mina länkar istället, och visa att du åtminstone är läraktig. Du beskrev fascismen som självisk högre upp, och det är precis det som fascismen inte är. Däremot vore det passande om en lägre bildad person som du kunde hålla dig till din division i debatten, eftersom du inte håller måttet för att debattera på univesitetsnivå. Vore jag din major skulle jag förvandla dig till korpral Werner. Läs på !!
Citera
2009-12-19, 19:46
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Något som definitivt härstammar från romartiden är det sk "spöknippet", som romarna kallade för "fasces" plur, fascis sing. Det var liktorerna som bar dessa spöknippen, och man piskade upp pöbeln med jämna mellanrum. Något som dessutom ansågs nödvändigt, för att visa att det var patricierna som bestämde.
Lite kuriosa i ämnet fascistiska symboler är att vår svenska polismyndighet använder två korslagda fasces i sitt vapen:

http://www.securityservice.se/download/18.36d06326115d10d5bae8000284/Bilaga5.pdf

Lite bensin på brasan för de som kallar polisen "fascistjävlar"
Citera
2009-12-19, 20:00
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Lite kuriosa i ämnet fascistiska symboler är att vår svenska polismyndighet använder två korslagda fasces i sitt vapen:
http://www.securityservice.se/download/18.36d06326115d10d5bae8000284/Bilaga5.pdf
Lite bensin på brasan för de som kallar polisen "fascistjävlar"
Äntligen kommer det in en påläst debattör, och polisväsendet i många länder använder sig av fasces i deras vapen. Fascister tror på lag och ordning, samt att pöbeln inte kan upprätthålla ordningen utan fascisternas hjälp. Som fascist är det också ens plikt att ständigt utbilda sig, och att vara både klokare och fysiskt starkare än pöbeln.

Fascisten är en sorts rättskipare, och han ser sitt rättmätiga kall att dominera de lägre individerna i ett samhälle; men på rättvisa grunder och med en äkta överlägsenhet som den lägre individen förnimmer i sitt möte med den bätrre vetande fascisten. Fascisten har således högre krav på sig att vara både ett moraliskt och ett uppförandemässigt föredöme.

Allt detta faller som tidigare påpekats tillbaka på romarrikets liktorer, och deras modus operandi.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in