2008-09-14, 20:45
Medlem
Nothing Specials avatar
Tja.

Jag börjar bli jävligt trött på att när folk kollar igenom bilder på min dator, och hittar en festbild där dom ser ut typ såhär så tar dom bort bilden. Det slutar med att typ alla bilder tas bort, eftersom ingen ser bra ut på mina kort

Tänkte att skrivskydd, det borde ju hjälpa. Men det enda som händer är att det står "Vill du verkligen ta bort den skrivskyddade filen?" eller nåt sånt. Bra bra.

Finns det nåt smidigt sätt att typ sätta ett lösenord på typ töm papperskorgen-funktionen / shift-delete?!

Det jag kör med nu är att jag säkerhetskopierar alla bilder så fort jag lagt in dom från kameran, men det är segt att sitta och kopiera fram och tillbaka. Man vet liksom aldrig vart nån har tagit bort nåt...

Winxp home.
Citera
2008-09-14, 21:03
Medlem
JaneCs avatar
Om de nu är "obehöriga" så kan de ju aktivera gästkontot och låta dem köra på det samtidigt som du lösenordsskyddar ditt eget (om du inte redan gjort det). Bilderna har du sedan i en mapp där gästkontot bara har läsrättigheter.
Citera
2008-09-14, 21:04
Medlem
Nothing Specials avatar
Mja mjo, fast asså det är typ mest på fest och så som folk kollar igenom allt osv. Och då har man inte alltid stenkoll...

Vore skitnice om det fanns typ ett program som gör så att deleteknappen kräver lösenord!
Citera
2008-09-14, 21:13
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Mja mjo, fast asså det är typ mest på fest och så som folk kollar igenom allt osv. Och då har man inte alltid stenkoll...
!
Då är det väl desto större anledning att inte vara påloggad som sig själv med tanke på internethistorik, konton med "remember me" ikryssat osv ...

Ett konto med begränsade rättigheter löser ju många fler problem än bara "delete".
Citera
2008-09-14, 21:14
Medlem
espen21s avatar
Skapa en truecrypt-container som innehåller alla bilder. Mount'a sedan truecrypt-filen som read-only. Lite omständigt kanske, men det fungerar.
Citera
2008-09-14, 21:36
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espen21
Skapa en truecrypt-container som innehåller alla bilder. Mount'a sedan truecrypt-filen som read-only. Lite omständigt kanske, men det fungerar.

Now we're talking! Är det lätt att uppdatera containern? Dvs. lägga in nya bilder allteftersom.
Citera
2008-09-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Now we're talking! Är det lätt att uppdatera containern? Dvs. lägga in nya bilder allteftersom.

Mounta utan Read only så blir det som vilken mapp somhelst

Men sen om jag inte minns helt fel så går det väl att ändra i registret vart deletade filer hamnar.
Och om det inte är några smarta människor så räcker det väl med att plocka bort papperskorgen från skrivbordet.
Citera
2008-09-15, 16:04
Medlem
v1ll3s avatar
Det finns program som krypterar mappar åt dig, så du måste låsa upp dom i programmet för att få tillgång till dom, men det är lite omständigt sen när du vill titta på bilderna, att du måste låsa upp allting hela tiden.

Den lättaste lösning, om du frågar mig, är att du helt enkelt bara döljer mappen, sen kryssar du ur att du vill visa dolda filer och mappar. Då är det bara du som vet att mappen finns där.

Vill du sen titta på bilderna kan du antingen välja att visa dolda mappar eller skriva in sökvägen i adressfältet, heter mappen tillexempel "Fest 080808" så räcker det med att du skriver "fe" så kommer du får förslaget fest 080808, ett enkelt tryck på enter och voila ^^

Tror dock på att skapa flera konton och när du har fest så loggar du in med ett konto som bara har läsrättigheter, så du kan spela musik och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in