2008-09-14, 15:15
Bannlyst
Räknar nu kurs A i Matematik på gymnasiet. Har nu kommit in på ekvationer.

Om man har en ekvation av typen täljare/nämnare=kvot är inte alltid den lättaste vägen att räkna ut den på det klassiska viset när det gäller svårare typer av ekvationer. I vissa fall kan det vara enklare om man räknar ut t ex täljaren först. Har då grubblat lite och kommit fram till formeln:

T/(N*K) (ritat i en triangel).

Om vi har ekvationen förenklat: T/N=K ger

T=K*N
K=T/N
N=T/K

Sätter man upp formeln och beräknar den ger T/(N*K) alltid värdet 1. (eftersom man byter plats på nämnare och kvot)

Känns om detta skulle underlätta en hel del vid svårare ekvationer och algebraiska förenklingar. Jag vet ju inte om detta är en metod som man använder eller om den är bra över huvud taget.

Kom gärna med synpunkter.
Citera
2008-09-14, 15:27
Medlem
Oforets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFHaxxor

Om man har en ekvation av typen täljare/nämnare=kvot är inte alltid den lättaste vägen att räkna ut den på det klassiska viset när det gäller svårare typer av ekvationer. I vissa fall kan det vara enklare om man räknar ut t ex täljaren först. Har då grubblat lite och kommit fram till formeln:

T=K*N
K=T/N
N=T/K

Sätter man upp formeln och beräknar den ger T/(N*K) alltid värdet 1. (eftersom man byter plats på nämnare och kvot)

Känns om detta skulle underlätta en hel del vid svårare ekvationer och algebraiska förenklingar. Jag vet ju inte om detta är en metod som man använder eller om den är bra över huvud taget.

Jag förstår inte riktigt vad du vill men T/N=K och sen delar du båda leden med k så får du ju T/(N*K)=1. Varför det skulle vara enklare att lösa ekvationen på den formen fattar jag inte däremot. Och vad är okänt i den med för den delen?
Citera
2008-09-14, 15:37
Bannlyst
Inget som skulle vara okänt vad jag vet. Bara ett samband mellan Täljare nämnare och Kvot. Jag menar att vid ekvationer med x-värden kan det ibland vara enklare att förenkla täljaren först med hjälp av kvoten och nämnaren. och i formeln kan man räkna ut täljaren med hjälp av kvoten och nämnaren.
För nämnaren gäller Täljaren/Kvoten. Bara en ren underlättning att ha en formel framför sig.
Precis som sambandet mellan sträcka, hastighet och tid.
Citera
2008-09-14, 15:41
Medlem
KlamydiaKenneths avatar
Citat:

T=K*N
K=T/N
N=T/K

låt säga att T = 8, N=X (jag använder helst X som variabel, för att det är.. ehm.. söt?), K = 4....... X är med största säkerhet 2

8/(X*4)=1... det här var din version som vid svårare ekvationer skulle vara ett bra hjälpmedel? Jag förstår inte vad du ska med ettan till? Vid svårare ekvationer så löser man ALLTID ut den sökta variabeln på ensamstående sida och sen så slår man den kilometerlånga ekvationen i miniräknaren och hoppas på det bästa.
Citera
2008-09-14, 15:43
Medlem
Oforets avatar
Citat:
Inget som skulle vara okänt vad jag vet. Bara ett samband mellan Täljare nämnare och Kvot. Jag menar att vid ekvationer med x-värden kan det ibland vara enklare att förenkla täljaren först med hjälp av kvoten och nämnaren. och i formeln kan man räkna ut täljaren med hjälp av kvoten och nämnaren.
För nämnaren gäller Täljaren/Kvoten. Bara en ren underlättning att ha en formel framför sig.
Precis som sambandet mellan sträcka, hastighet och tid.
Formeln du tänker på är att man får göra samma sak på båda sidorna av likhetstecknet. Och det är ju alltid lättast att lösa en förstagradsekvation genom att se till att få x ensamt på en sida. Jag förstår däremot fortfarande inte riktigt vad du vill ha fram med tråden...
Citera
2008-09-14, 16:02
Bannlyst
Jag menar inte att det är en formel som man använder rent fysiskt. Mer ett samband hurvida ekvationen hänger ihop logiskt sett.
Citera
2008-09-14, 16:32
Medlem
Oforets avatar
Citat:
Jag menar inte att det är en formel som man använder rent fysiskt. Mer ett samband hurvida ekvationen hänger ihop logiskt sett.
Jag förstår bara inte vad du vill få fram med tråden.
Citat:
T=K*N
K=T/N
N=T/K

Allt du har gjort är ju att i första fallet dividerat båda sidorna med N sen i andra fallet dividerat båda sidorna med K. Det kan jag fatta men jag fattar inte varför du har skapat en tråd om det. Det lärde man väl sig i 6an eller 7an att man fick göra nästan vad man ville bara man gjorde det på båda sidorna om likhetstecknet?
Citera
2008-09-14, 18:22
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
...

Du har fortfarande inte klartgjort för vilken "metod" du pratar om.

Det här gör du:
T/N = 1*K --->
(T/N) / K = (1*K) / K --->
T/( N*K) = 1

Det är väldigt grundläggande och inte direkt något någon skulle kalla en metod... vilken är "metoden" du pratar om?

Eftersom flertalet som läser denna tråd har rätt bra koll på Matte A, men ändå inte riktigt förstår vad du undrar över, kanske du kan omformulera dig lite?

EDIT:
Citat:
...gör inte frågan klarare tyvärr
Citera
2008-09-14, 18:26
Bannlyst
Det enda du gör är ju att du delar ett tal med sig själv. Då får du självklart alltid 1 (om det inte talet är 0 då).

T/N=k (ekvation 1)

T/N * 1/k = k * 1/k
Delar med k på båda sidorna.

k * 1/k = 1
Sätter in från ekvation 1

k/k = 1
Citera
2008-09-14, 18:32
Medlem
alinds avatar
Det TS säger låter lite som minnesregeln för Ohms lag men jag får ju erkänna att det inte är riktigt tydligt vad det är han vill ha sagt eller vad han önskar få synpunkter på.

Utveckla gärna, BFHaxxor !
Citera
2008-09-14, 19:19
Bannlyst
Vad jag har förstått så har jag aldrig förstått logiken riktigt. Formeln är mer som ett samband mellan T,N och kvot precis som man sätter upp sambandet mellan sträcka hastighet med hjälp av en triangel. Sambandet använder man på sätt och vis inte till att lösa ekvationer med, utan snarare för att se sambandet i talet.
Citera
2008-09-14, 20:31
Medlem
Oforets avatar
Citat:
Vad jag har förstått så har jag aldrig förstått logiken riktigt. Formeln är mer som ett samband mellan T,N och kvot precis som man sätter upp sambandet mellan sträcka hastighet med hjälp av en triangel. Sambandet använder man på sätt och vis inte till att lösa ekvationer med, utan snarare för att se sambandet i talet.
Ja, jag börjar förstå vad du menar. Men jag fattar inte varför du skriver en tråd om det. Det får man väl lära sig i 7an? Eller är det t.o.m. mellanstadiet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in