2009-04-01, 14:14
Medlem
MrsHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kan hovrätten tvinga dem att åka till Sverige för hovrättsförhandling om de bor i Italien som någon skrev eller läggs fallet ner pga att de inte är svenska medborgare längre?

Varför skulle de inte vara svenska medborgare längre?
Självklart har alla EU-länder utlämningsavtal...
Citera
2009-04-01, 17:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsH
Varför skulle de inte vara svenska medborgare längre?
Självklart har alla EU-länder utlämningsavtal...

Ja men någon i tråden sa ju att de hade flyttat ner till Italien för att slippa domen, då är de väl inte svenska medborgare eller har jag missförstått det hela igen
Citera
2009-04-01, 17:21
Medlem
han e helt körd,bara att glömma ett sådant svin
Citera
2009-04-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Ja men någon i tråden sa ju att de hade flyttat ner till Italien för att slippa domen, då är de väl inte svenska medborgare eller har jag missförstått det hela igen
Det svenska medborgarskapet behöver inte ändras även om så bor utomlands i 100 år. Man kan avsäga sig sitt svenska medborgarskap givet att man har fått medborgarskap i ett annat land, men det kan ju ta X år innan man kan få/söka detta i det nya landet. Normalt behåller man (numera) även sitt svenska medborgarskap och får alltså medborgarskap i två länder.

Det som primärt händer då man flyttar utomlands är att 1) Försäkringskassan bums vill kicka ut en ur socialförsäkringssystemet, 2) Skatteverket försöker på alla sätt låtsas som att du bor kvar för att i vanlig ordning kunna skatta dig till döds. Efter 5 taxeringsår så har dock SKV hygglig uppförsbacke med sådana påståenden.

Inom EU så finns det nu ganska väl utbyggda system för utlämning av EU-medborgare kors och tvärs mellan EU-länder, jämför med den påstådde knivmördaren Calle Jonsson som Sverige ju utlämnade till Grekland för prövning av Kos-caset. Jag kan inte tänka mig att Italien skulle vara någon "säker" plats för Papa att hålla sig undan rättvisan i. Varför skulle Italien vilja ha en svensk medborgare och dömd hustrumisshandlare inom sina gränser?
Citera
2009-04-01, 19:18
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungo
Jag kan inte tänka mig att Italien skulle vara någon "säker" plats för Papa att hålla sig undan rättvisan i. Varför skulle Italien vilja ha en svensk medborgare och dömd hustrumisshandlare inom sina gränser?

Kära nån, jag sa inte att han var i Italien för att försöka hålla sig undan rättvisan - då hade han nog fått resa betydligt längre...

Jag sa att han och frugan flyttade ner till Italien för att där kan hon ju jobba som modell, medan han slipper den negativa uppmärksamheten i Sverige. Det går förträffligt att bo och jobba inom EU, man behöver ju faktiskt inte hålla sig till lilla Sverige om man nu inte vill det. Sannolikt kommer de väl tillbaka så småningom, när det lugnat ner sig lite.

Dessutom skall han ju upp i Hovrätten så småningom.
Citera
2009-04-01, 22:45
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungo
Det svenska medborgarskapet behöver inte ändras även om så bor utomlands i 100 år. Man kan avsäga sig sitt svenska medborgarskap givet att man har fått medborgarskap i ett annat land, men det kan ju ta X år innan man kan få/söka detta i det nya landet. Normalt behåller man (numera) även sitt svenska medborgarskap och får alltså medborgarskap i två länder.

Det som primärt händer då man flyttar utomlands är att 1) Försäkringskassan bums vill kicka ut en ur socialförsäkringssystemet, 2) Skatteverket försöker på alla sätt låtsas som att du bor kvar för att i vanlig ordning kunna skatta dig till döds. Efter 5 taxeringsår så har dock SKV hygglig uppförsbacke med sådana påståenden.

Inom EU så finns det nu ganska väl utbyggda system för utlämning av EU-medborgare kors och tvärs mellan EU-länder, jämför med den påstådde knivmördaren Calle Jonsson som Sverige ju utlämnade till Grekland för prövning av Kos-caset. Jag kan inte tänka mig att Italien skulle vara någon "säker" plats för Papa att hålla sig undan rättvisan i. Varför skulle Italien vilja ha en svensk medborgare och dömd hustrumisshandlare inom sina gränser?

Jaha ok, det verkar som om jag hade missförstått det hela
Tack så mycket för klargörandet
Citera
2009-04-01, 23:04
Medlem
chribsson2s avatar
Liten Facebookuppdatering
Citat:
Andrea Wahlgren
jag saknar min bror jonatan frenk just nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!on Monday

Och lite från gästboken:
Citat:

Lixx Aspxxxd Hej gumman! Imorgon kommer jag, vill du käka middag imorgon? Jag dör av llängtan! Puss
Yesterday at 5:46pm
Lixxa Kxxxk jag saknar dig med!!
vill träffa dig.. massor!!
kom hem och hälsa på ♥
Yesterday at 4:57pm
Inxxxd Hedxxxm Vilka toppenbilder de nya
Dagarna i Milano gick alldeles för fort.
Pussssssssss
Yesterday at 12:13am
Alxxe Txxa Rexxxud
a little bit of punk,a little bit of flowers.
Citera
2009-04-01, 23:44
Bannlyst
Han är sannolikt oskyldig och då ska han frias. Men han kan vara skyldig och då ska han ha ett tjännbart straff.
Citera
2009-04-02, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewws
Han är sannolikt oskyldig och då ska han frias. Men han kan vara skyldig och då ska han ha ett tjännbart straff.

Han förtjänar verkligen ett tjännbart, så att han riktigt tjänner att han straffas.
Citera
2009-04-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Han förtjänar verkligen ett tjännbart, så att han riktigt tjänner att han straffas.

Tjänna alänna, världen är brutal. Tror han frias ändå. Fast det var mycket otjännsligt av denne tjänndis att slå sin fru.
Citera
2009-04-02, 11:51
Bannlyst
Citat:

Detta förutsatt att han är skylldig. Hellre fria1 000 skyldiga än fälla 1 000 oskyldiga var det en advokat som sade och det ska vi hålla fast vid!
Citera
2009-04-02, 12:59
Medlem
Citat:
Tja,tex 40års slavarbete i amerkanska södern....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in