Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Ja men någon i tråden sa ju att de hade flyttat ner till Italien för att slippa domen, då är de väl inte svenska medborgare eller har jag missförstått det hela igen

Det svenska medborgarskapet behöver inte ändras även om så bor utomlands i 100 år. Man kan avsäga sig sitt svenska medborgarskap givet att man har fått medborgarskap i ett annat land, men det kan ju ta X år innan man kan få/söka detta i det nya landet. Normalt behåller man (numera) även sitt svenska medborgarskap och får alltså medborgarskap i två länder.
Det som primärt händer då man flyttar utomlands är att 1) Försäkringskassan bums vill kicka ut en ur socialförsäkringssystemet, 2) Skatteverket försöker på alla sätt låtsas som att du bor kvar för att i vanlig ordning kunna skatta dig till döds. Efter 5 taxeringsår så har dock SKV hygglig uppförsbacke med sådana påståenden.
Inom EU så finns det nu ganska väl utbyggda system för utlämning av EU-medborgare kors och tvärs mellan EU-länder, jämför med den påstådde knivmördaren Calle Jonsson som Sverige ju utlämnade till Grekland för prövning av Kos-caset. Jag kan inte tänka mig att Italien skulle vara någon "säker" plats för Papa att hålla sig undan rättvisan i. Varför skulle Italien vilja ha en svensk medborgare och dömd hustrumisshandlare inom sina gränser?