Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Inte alls OT: vad handlar de där böckerna hon läser om egentligen, mycket kort?
Någon som läst dem? Någon som blivit "frisk"?
Muhammad Alis självbiografi handlar om boxning i alla fall, så långt är jag säker. Kanske hon har kunnat plocka upp litet inspiration från den, "soar like a butterfly, sting like a bee"! Fast det låter mer som läsning för den agressiva parten i förhållandet.
New Age som helhet, om nu de andra böckerna är på det temat, handlar ju mest om att författaren skall bli helad genom inkomsterna från försäljningen. Att sjuka människor skulle må bättre av att läsa sådant håller jag för otroligt, det är nog snarare så att "måttligt snurriga" människor får inspiration till att bli ännu mer världsfrånvända och knepiga, med finner frid i sin snurriga knepighet.
En psykotisk person behöver värme, förståelse och kärlek (och i svårare fall tung medicinering), allt handlar om det är traumatiskt eller biologiskt betingat. Är det biologiskt så hjälper bara medicinering, om ens det. Jag kände en gång en tjej vars halva familj var schizofrena, hon började experimentera med amfetamin för att må bättre, vilket fick till följd att allt raserades i huvudet på henne och hon blev ohjälpligt sjuk. Jag har inte sett henne på tio år, sist jag såg henne var hon groteskt fet.
Tillbaka till Andrea, om hon har psykotiska tendenser så borde hon ta det väldigt lugnt med festandet anser jag. En annan reflektion är att föräldrarnas överseende reaktion på hela incidenten kan bero på att hon fick "frispel" när hon bodde med dem. I så fall är det hela allvarligt.