2008-11-03, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Nej efter att tingsrätten delgett papadee den första stämningsansökan (när han satt i häktet) skickas alla handlingar med vanlig post. Det kallas förenklad delgivning.

Eh, stämmningsansökan? Det måste ju ändå vara andrea som gör en stämmningsansökan, och det gjorde hon ju inte. Detta är ju delgivning i ett brottsmål.

jag är tveksam och delgivningslagen är tilllämplig på mål i HovR. I Delgivningslagen står tingsrätten som omnämnd och då handlar det om handlingarna till målet,inte beslutet att det blir rättegång... Men jag kan ha fel.
Citera
2008-11-03, 09:55
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Eh, stämmningsansökan? Det måste ju ändå vara andrea som gör en stämmningsansökan, och det gjorde hon ju inte. Detta är ju delgivning i ett brottsmål.
När åklagaren väcker åtal gör han det genom en stämningsansökan.

Åtal som lyder under allmänt åtal kan väckas av åklagaren även om inte i det här fallet Andrea inte är med på det.
Senast redigerad av Wiseguy 2008-11-03 kl. 09:57.
Citera
2008-11-03, 13:32
Medlem
Dudezs avatar
Fasen vad sjuk läsning det är på hennes blogg. Känner verkligen obehag.. Tror hon allt är över nu och att hon ska kurera sig lite sedan är det bra ?! Sjukt mycket uppdateringar.

http://andreastockholm.blogg.se
Senast redigerad av Dudez 2008-11-03 kl. 13:50.
Citera
2008-11-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudez
Fasen vad sjuk lässning det är på hennes blogg. Känner verkligen obehag.. Tror hon allt är över nu och att hon ska kurera sig lite sedan är det bra ?! Sjukt mycket uppdateringar.

http://andreastockholm.blogg.se

*ryyyyssss* Mycket obehaglig läsning. Hon är ju helt lost tamejfan. Och att vara gift med en kvinnomisshandlare kan ju inte direkt hjälpa hennes mentala status.
Citera
2008-11-03, 22:06
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
*ryyyyssss* Mycket obehaglig läsning. Hon är ju helt lost tamejfan. Och att vara gift med en kvinnomisshandlare kan ju inte direkt hjälpa hennes mentala status.

Ja Andrea driver verkligen sin försvarslinje av papadem hårt nu. Han är tydligen den "mest underbara människa" hon träffat. Han är "familj". Det är inte långt ifrån att man kan kalla honom Gud.

Hon verkar ha stöd av sina nära och kära iaf, och de är många nu. Det känns ju bra att veta.

Ifall den mest underbara människan i världen skulle få för sig att gå lös på lite "döda ting" nån mer gång....slå sönder dörrar och kasta blockljus och sånt. Sånt som bara världens mest underbara människor pysslar med.

Och förhoppningsvis slipper grannarna se Andrea springa gråtande ut från lägenheten och gömma sig i porten bredvid några fler gånger. Man förstår av det hon skriver att hon nu, på någon månad, förmodligen läkt sig själv från sin svåra självdestruktivitet och ångest, genom att läsa ett par böcker...

Fast det är ju ingenting i jämförelse med världens mest underbara människa, som enligt egen uppgift läste 40 böcker på en månad.
Citera
2008-11-03, 23:26
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Kan ingen ta ifrån henne Deepak-böckerna och förse henne med Grundskolans matematik eller något liknande, mer handfast? Jag tror inte det är nyttigt för en så bräcklig själ att låta sig påverkas av en massa new age-kvacksalveri.
Citera
2008-11-03, 23:33
Medlem
Dudezs avatar
Känns verkligen psykos aktigt!
Citera
2008-11-03, 23:33
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Kan ingen ta ifrån henne Deepak-böckerna och förse henne med Grundskolans matematik eller något liknande, mer handfast? Jag tror inte det är nyttigt för en så bräcklig själ att låta sig påverkas av en massa new age-kvacksalveri.

Inte alls OT: vad handlar de där böckerna hon läser om egentligen, mycket kort?

Någon som läst dem? Någon som blivit "frisk"?
Citera
2008-11-04, 01:32
Bannlyst
Citat:

Muhammad Alis självbiografi handlar om boxning i alla fall, så långt är jag säker. Kanske hon har kunnat plocka upp litet inspiration från den, "soar like a butterfly, sting like a bee"! Fast det låter mer som läsning för den agressiva parten i förhållandet.

New Age som helhet, om nu de andra böckerna är på det temat, handlar ju mest om att författaren skall bli helad genom inkomsterna från försäljningen. Att sjuka människor skulle må bättre av att läsa sådant håller jag för otroligt, det är nog snarare så att "måttligt snurriga" människor får inspiration till att bli ännu mer världsfrånvända och knepiga, med finner frid i sin snurriga knepighet.

En psykotisk person behöver värme, förståelse och kärlek (och i svårare fall tung medicinering), allt handlar om det är traumatiskt eller biologiskt betingat. Är det biologiskt så hjälper bara medicinering, om ens det. Jag kände en gång en tjej vars halva familj var schizofrena, hon började experimentera med amfetamin för att må bättre, vilket fick till följd att allt raserades i huvudet på henne och hon blev ohjälpligt sjuk. Jag har inte sett henne på tio år, sist jag såg henne var hon groteskt fet.

Tillbaka till Andrea, om hon har psykotiska tendenser så borde hon ta det väldigt lugnt med festandet anser jag. En annan reflektion är att föräldrarnas överseende reaktion på hela incidenten kan bero på att hon fick "frispel" när hon bodde med dem. I så fall är det hela allvarligt.
Citera
2008-11-04, 01:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Jag läser inte sådana här böcker men lite hum har man väl fått genom åren via massmedia. Målgruppen verkar vara människor i viss själsnöd, inte nödvändigtvis allvarlig, kanske bara lite grubblande typer. De saknar den skolunderbyggnad som krävs för att upptäcka motsägelser inom en text. Med det inte sagt att de behöver vara lågutbildade, de kan tvärtom ha universitetsexamina, men inte velat tillgodogöra sig vissa stycken som har med kritisk skepsis att göra (eller tillämpa kritiskt tänkande utanför sina ämnesområden), då de, utifrån estetiska ställningstaganden och en blind optimism mitt i "nöden", föredrar problemlösningar med en dragning till det magiska - de vill se underverk.

Jag såg ett tv-reportage häromveckan om självhjälpslitteraturindustrin. En storkonsument (medelålders man) menade att dessa böcker hjälper en människa att se "just de unika talanger som varje individ har". Han gav inga exempel på vilka talanger som uppenbarats för honom, och intervjuaren var väl för finkänslig för att ställa följdfrågor.

Just antagandet att varje individ har unika talanger, är en förutsättning för denna industris framgång. Folk inbillar sig att de ska komma i besittning av närmast magiska krafter. Det blir ett kretslopp i jakten på dessa krafter - på nästa bok och sen nästa! Likt en hund som jagar sin egen svans utan att någonsin få fatt på den.

Visst är alla människor unika. Uniciteten kan dock vara av fullständigt banal natur. Som den hos sandkornen på en strand.

Genren är en återvändsgränd, det tvivlar jag inte en sekund på.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2008-11-04 kl. 01:58.
Citera
2008-11-04, 02:05
Medlem
Bara en undran..när blev papa dee en folkkär artist ?
Citera
2008-11-04, 11:02
Medlem
Dark-Knights avatar
Hmmm

Hmm det enda jag reagerat på var att han träffade henne när hon alltså var 17 år....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in