2008-09-14, 02:27
Medlem
adequates avatar
Nu har jag läst på och insett det oerhört smidiga i att odla, och har därför tänkt prova på det. Notera alltså att jag inte har några tidigare erfarenheter av odling. Hursomhelst, något sådant här har jag tänkt mig:

Utrymme: En garderob på 60*80 cm. Höjd har jag inte mätt än, men det verkar uppskattningsvis vara 180 cm.

Belysning: 2 st 40W-lysrör vertikalt på vardera sida, samt 4 st 20W-lågenergilampor i "taket".

Ventilation: Det är här jag inte är säker. Det är inte direkt min garderob, så möjligheten att på något sätt montera in en fläkt som gränssnitt mellan garderoben och rummet finns inte. Jag funderar därför på huruvida jag kan lösa det på något annat än in-/utblås; exempelvis att placera en eller flera fläkt/ar/ i garderoben för att hålla reglera temperaturen, och lösa koldioxidhalten på något annat sätt. Låter det som en bra idé?

En sak till, jag vill gärna ha något så lättodlat som möjligt - har jag rätt i att "Lowryder Automatic #2 Feminised" är ett närapå perfekt val, om sativa/indica etc inte spelar någon roll?
Citera
2008-09-14, 12:30
Medlem
Softers avatar
Det där lät inte som någon vidare bra belysning iaf... Du borde införskaffa en 400W istället.
Citera
2008-09-14, 12:40
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Det där lät inte som någon vidare bra belysning iaf... Du borde införskaffa en 400W istället.
En 400W... Vad? HPS?

EDIT: Om jag ska lösa det med enbart lysrör och lågenergilampor, hur många bör jag ha av varje?
Senast redigerad av adequate 2008-09-14 kl. 13:06.
Citera
2008-09-14, 13:06
Medlem
adequates avatar
Dubbelpost
Citera
2008-09-14, 13:16
Medlem
Pr3sts avatar
Lågenergi och lysrör funkar bra, men du behöver en hel del. Försök komma upp i minst 150w, annars känns det lite onödigt att ens försöka.

Eftersom du inte kan borra hål i garderoben så tycker jag att lågenergi är en kanonidé eftersom de inte bli lika varma. Då kan det kanske räcka med att du har dörren öppen på dagtid och en fläkt där inne som blåser ut luften från garderoben.

Koldioxidhalten behöver du inte bekymra dig så mycket om men om du verkligen vill ta det i anspråk så tycker jag att du ska ställa in en 5-liters dunk med mäsk. Ta 1kg socker och resten vatten, sen i med bakjäst eller turbojäst.

Försök hålla luftfuktigheten i utrymmet uppe genom att spraya ett par gånger om dagen med en blomspruta.

Lycka till!
Citera
2008-09-14, 13:44
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Lågenergi och lysrör funkar bra, men du behöver en hel del. Försök komma upp i minst 150w, annars känns det lite onödigt att ens försöka.

Eftersom du inte kan borra hål i garderoben så tycker jag att lågenergi är en kanonidé eftersom de inte bli lika varma. Då kan det kanske räcka med att du har dörren öppen på dagtid och en fläkt där inne som blåser ut luften från garderoben.

Koldioxidhalten behöver du inte bekymra dig så mycket om men om du verkligen vill ta det i anspråk så tycker jag att du ska ställa in en 5-liters dunk med mäsk. Ta 1kg socker och resten vatten, sen i med bakjäst eller turbojäst.

Försök hålla luftfuktigheten i utrymmet uppe genom att spraya ett par gånger om dagen med en blomspruta.

Lycka till!
Minst 150W sammanlagt i odlingsutrymmet eller minst 150W per planta?
Citera
2008-09-14, 13:56
Medlem
Pr3sts avatar
Jag menade i hela utrymmet. Men jag skulle ha max 4st plantor om jag var dig, annars kommer du behöve ännu mer ljus.

www.eurobatteries.com har 105w LE lampor med e27. Köp dig ett par sånna. Jag har handlat därifrån och det har funkat kanon. Skulle något gå sönder i frakten ersätter de direkt utan tjafs.
Citera
2008-09-14, 14:16
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Jag menade i hela utrymmet. Men jag skulle ha max 4st plantor om jag var dig, annars kommer du behöve ännu mer ljus.

www.eurobatteries.com har 105w LE lampor med e27. Köp dig ett par sånna. Jag har handlat därifrån och det har funkat kanon. Skulle något gå sönder i frakten ersätter de direkt utan tjafs.
Ja, jag har väl tänkt mig max 5 plantor, så det bör ju beräknas utefter det. Hur mycket ljus hade du rekommenderat till det?
Citera
2008-09-14, 15:12
Medlem
Citat:
2 st 40W-lysrör vertikalt på vardera sida,

varför ska man ha 2 lysrör på sidan om plantorna ??

trode de var bäst om allt ljus kom åvan i från
Citera
2008-09-14, 17:12
Medlem
Funderar på att köra något liknande, lite mindre till och med. 1 kanske 2 plantor bara.

Hittar inte 105watts lampan på eurobatteries. Direkt länk någon?

Funderar på hur viktigt är sån där näring som folk kör med? Är det livsviktigt för plantan?
Eller klarar den sig med vatten, ljus och lite luftombyte?
Citera
2008-09-14, 18:47
Medlem
NinjaTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golvlampa
Funderar på hur viktigt är sån där näring som folk kör med? Är det livsviktigt för plantan?
Eller klarar den sig med vatten, ljus och lite luftombyte?

Det är defenitivt inte "livsviktigt"! De mår utmärkt även utan näring eftersom det finns nästan tillräckligt med näring i jorden redan(om du har rätt jord).
Men det beror helt på hur seriös man är med sin odling. Cannabis äter massa kväve när den växer och det är delvis det man tillför med näringen. Om du vill skämma bort plantorna som små bortskämda snorungar tycker jag defenitivt att du ska tillföra näring.
Senast redigerad av NinjaTomte 2008-09-14 kl. 18:55.
Citera
2008-09-14, 18:58
Medlem
Pr3sts avatar
det funkar ju med helt vanlig blomnäring om man kör budget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in