Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-14, 00:43
Medlem
Jag undrar om det på något enkelt sätt går att ändra configs till bokstäverna på tangentbordet. Jag vill byta ut de svenska Ö:na och Ä:na till danska. Fråga mig inte varför För övrigt så kör jag en gammal hederlig Windows XP Hittade ingen lämplig tråd att ta upp det i så jag startade en ny. Och jag antar att detta är rätta sektionen
Citera
2008-09-14, 00:44
Medlem
micaeles avatar
Du kan ju alltid prova att byta språk i Windows?
Citera
2008-09-14, 00:46
Medlem
Mm i och för sig. Men pallar inte köra hela windows på danska kommer inte förstå mycket då. Jag e bara ute efter dessa granna bokstäver Det borde ju finnas ett enkelt sätt att byta på.
Citera
2008-09-14, 01:03
Medlem
micaeles avatar
Språket du matar in text med är helt skilt från språket du kör Windows på, bara så du vågar testa...
Snoka i Kontrollpanelen efter språkinställningar och inmatningsspråk.
Citera
2008-09-14, 10:36
Medlem
Ok, jo jag testade det, ett problem kvarstår dock. Det danska Æ hamnar på svenska Ö och det danska Ø hamnar på det svenska Ä.
Citera
2008-09-14, 10:49
Medlem
Nidstangs avatar
Är det inte enklare att bara köra teckenuppsättning ? Det följer med Windows under Tillbehör --> Systemverktyg --> Teckenuppsättning
Citera
2008-09-14, 11:04
Medlem
Jo men då måste man ju kopiera och klistra in varje gång man vill skriva ett Æ eller Ø Nu har jag en rätt så bra lösning. Jag byter språk nere i language bar nær jag vill skriva de danska bokstæverna
Citera
2008-09-14, 11:38
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyllama
Jo men då måste man ju kopiera och klistra in varje gång

Det är väl i så fall enklare att hålla nere Alt-tangenten och knappa in koden för tecknet på det numeriska tangentbordet, typ Alt + 145 för æ osv.
Citera
2008-09-14, 12:02
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ok, jo jag testade det, ett problem kvarstår dock. Det danska Æ hamnar på svenska Ö och det danska Ø hamnar på det svenska Ä.
Det beror då på att danskarna har sina tangentbord utformade på det viset. Inget att göra åt.
Kan tänkas att det finns program som i ett tidigt skede kan växla tangenters betydelse. Om så, lär det framkomma.
Citera
2008-09-14, 12:22
Medlem
vore det inte enklast , att på tangentbordet , växla dom 2 knappar som dte rör sig om , har testat på mit , inga probs att byta tangentar
mvh janne
Citera
2008-09-14, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av janne dansk
vore det inte enklast , att på tangentbordet , växla dom 2 knappar som dte rör sig om , har testat på mit , inga probs att byta tangentar
mvh janne

då måste man vänja sig med för att kunna skriva utan att tänka på det sen. kan ta lite tid.
Citera
2008-09-30, 13:00
Medlem
Citat:
Jag undrar om det på något enkelt sätt går att ändra configs till bokstäverna på tangentbordet. Jag vill byta ut de svenska Ö:na och Ä:na till danska. Fråga mig inte varför För övrigt så kör jag en gammal hederlig Windows XP Hittade ingen lämplig tråd att ta upp det i så jag startade en ny. Och jag antar att detta är rätta sektionen

haha typiskt dig din svenne
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in