2008-09-14, 00:35
Avstängd
magis avatar
--

Hej.

Sitter här och retar mig på att vindkraftverk ska behöva ha så snabba roterande vingar och dyra tekniska lösningar.

Jag har ett förslag på billig vindkraftsgenerering.

Kan man inte binda rep i trädtopparna och sedan leda dessa rep till ett svänghjul på marken.

När sedan träden svajar i vinden dras repen fram och tillbaka, då de är fästa i fjädrar bredvid ett svänghjul.
När repen åker tillbaka tas ett nytt tag i en kuggkrans, runt svänghjulet och när vinden sedan tar tag i repet och drar till, dras svänghjulet runt.
Om jag sedan har rep i trädtopparna runt om svänghjulet(med generatorn) kommer där alltid att vara träd i vindriktningen.
Träden kan svaja fram och tillbaka hur de vill, för varje gång de drar till, tar de ett nytt tag i svänghjulet och drar runt det.

Då svänghjulet inte får ett högt varvtal får man ha en växellåda som växlar upp varvtalet till generatorn,
men då systemet blir väldigt billigt och energin är gratis kan man ju slösa bort lite energi i växellådan.

Med 10 till 20 trädtoppar och en massa nylonrep och taljor borde man kunna
generera tillräckligt med el till huset utan problem.
Om elen inte räcker drar man fler rep ut i skogen men för varje rep måste där på en ny kuggkransdragmekanism till svänghjulet, för varje trädtopp rör sig individuellt, men det borde bli ganska billigt.

Inga bygglov krävs för detta enkla, billiga system.

Vad tror ni?
Vilka effekter tror ni man kan få per träd?
Är det intressant?

Någon som vill hjälpa mig göra en prototyp?

M.Sc. Magnus Ivarsson

-
Senast redigerad av magi 2008-09-14 kl. 01:14.
Citera
2008-09-14, 01:01
Medlem
appe-s avatar
i vilken värld får man mer energi utav en växellåda?

jag vill inte vara elak, jag tycker om att man brainstormar kring energioptimering såhär, men den här var faktiskt inte så genomarbetad.

1: går man efter din princip så får du inte "ström till ditt hus" på 10-20 träd-toppar. snarare 1-2000, om man öht kan räkna logiskt på något sådant.
2: som ovan skrivet, du får inte ut mer energi av att en växellåda drar upp varvtalet, det blir nog raka motsatsen.
3: huvudprincipen här är faktiskt redan använd. vid kusten har man (hittils, vad jag vet) byggt stora flytande pontoner, som i förhållande till havsbottnen åker upp och ner med vågorna. en kedja mellan ponton och en generator på bottnen samlar ström med hjälp av vågornas rörelse. desvärre vet jag inte hur effektivt det är. här behandlas principen på ett väldigt smidigt sätt.

edit: nu vill jag ändra mig lite.
Citat:
Ursprungligen postat av "Mats Brodén
För att en turbin skall ge en god effekt krävs varvtal på 1000 varv per minut eller mer
det du säger kan stämma, iofs. dock så känns energiåtgången för växellådan fortfarande för stor.
Citera
2008-09-14, 08:18
Medlem
sommarlovs avatar
Den största nackdelen är att du får bara ut energi när vinden ändrar i styrka.
Dvs det blåser som fan hela dagen, men väldigt jämt, då får du inte ut en pickwatt ens!
Citera
2008-09-14, 12:26
Medlem
Svejsares avatar
Du känner inte att du har tagit detta från filmen E.T. ? =D
Citera
2008-09-14, 12:31
Avstängd
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Den största nackdelen är att du får bara ut energi när vinden ändrar i styrka.
Dvs det blåser som fan hela dagen, men väldigt jämt, då får du inte ut en pickwatt ens!

Vinden kan vara ganska turbulent och bevisligen rör sig trädtoppar fram och tillbaka när det blåser härav.

Spånade bara hur man enkelt med gamla cyklar och rep borde kunna ta tillvara på naturens egna rörelser när det blåser.

Man sätter upp pedalerna, så de bara kan röra sig fram och tillbaka på ca 90 grader och fäster ett rep i pedalen. Sedan låter man trädtoppen dra fram och tillbaka i pedalen.
På hjulet driver man sedan en lämplig generator.

Bara en kul tanke som jag bjuder på.

Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Du känner inte att du har tagit detta från filmen E.T. ? =D

Det tänkte jag tamefan inte på..

Helt rätt och riktigt.

Jag ber om ursäkt för patentstölden.

Magi

Magi
Senast redigerad av magi 2008-09-14 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in