2009-01-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuni
bara för eran vetskaå så har polisen fått tips om en medhjälpare rendan från första stunden men de gjorde inget av de tipsen. men nu är de andra ord ur polisen, de ville ha en att sätta dit för detta så de sket helt i de upplysningar om att de var två helt, och nu sitter den andre personen tryggt i utlandet, starkt jobbat polisen

Kläm fram med vad du vet! Vad är det för person? Utländsk medborgare?
Det är inte särskilt tryggt att sitta i utlandet om det inte är ett land utan utlämningsavtal.
Citera
2009-01-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
"De övriga i jaktlaget samlades efter att ha avslutat dagens jakt, men då var inte 50-åringen med.
Däremot dök han upp till morgonsamlingen dagen därpå. Han tilldelades ett nytt pass bortåt E 10 och Skrövån som han åkte i väg mot tillsammans med en släkting. "

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=4077754

Undrar om det var sonen som var släktingen eller om det var någon annan.

Det var en morbror till TA. Han är 70 år
Citera
2009-01-24, 16:55
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Det var en morbror till TA. Han är 70 år

Var det han som inte ville lämna dna-prov ?
Citera
2009-01-24, 17:00
Medlem
Citat:

Det vet jag tyvärr inte. Men det var han som var med TA dagen efter.
Citera
2009-01-24, 17:08
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Det vet jag tyvärr inte. Men det var han som var med TA dagen efter.

Ja, det har även tidigare bekräftats av Pixielina.

Citat:
Ursprungligen postat av Pixielina
TA har varit i Mäntyvaara två veckor innan helgen Carolin dog, han har inte deltagit i jakten med de andra då, utan enbart vid samlingen på lördagen och söndagen. Verkar som han ville ha alibi för dessa dagar. Släktingen som var med i jaktlaget är hans morbror som är över 70 år. Jag tycker det verkar som det hela var planerat.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13807772&postcount=10748
Citera
2009-01-24, 17:56
Medlem
F.Zappas avatar
Annorlunda namn

Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
Kläm fram med vad du vet! Vad är det för person? Utländsk medborgare?
Det är inte särskilt tryggt att sitta i utlandet om det inte är ett land utan utlämningsavtal.
Rätta mig om jag minns fel, men var det inte intresse för en person med ett "annorlunda" eller "ovanligt" efternamn i början av utredningen.
Vill minnas att det var innan T.A var gripen, denna person eftersöktes i registren hos stuguthyrare och fiskekorts försäljare i trakten !?
Kan detta vara den person som omnäms av signatur Tuni ?
Senast redigerad av F.Zappa 2009-01-24 kl. 18:00. Anledning: stavvfel
Citera
2009-01-24, 18:11
Medlem
Zabina66s avatar
Dna i en handske

Att det fanns ett ytterligare Dna:spår i närheten av en fyndplats har ju varit känt en längre tid.
Om tidningarna har rätt så hittades alltså Dna:spåret inuti en handske.
Fyndet har inte skapat alltför stor dramatik i utredningen tidigare,
och Åklagaren har gått ut med att man fn inte misstänker ytterligare gärningsman/män.

Att man inte funnit något av TA:s vapen som matchar kulfyndet har väl också stått tidigare i tidningarna.

Känns egentligen inte som något nytt har tillkommit.
Eller, vad mer har de hittat?
Citera
2009-01-24, 18:32
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Zappa
Rätta mig om jag minns fel, men var det inte intresse för en person med ett "annorlunda" eller "ovanligt" efternamn i början av utredningen.
Vill minnas att det var innan T.A var gripen, denna person eftersöktes i registren hos stuguthyrare och fiskekorts försäljare i trakten !?
Kan detta vara den person som omnäms av signatur Tuni ?

Jovisst var det så. Det uppmärksammades bl.a. av NSD i artikel från 17/10:
Citat:
- Polisen frågade särskilt om en man från södra Sverige hade köpt fiskekort. De nämnde honom vid namn. Det var ett lite udda svenskt namn, säger en medlem i Hakkas jakt- och fiskevårdsområde.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4070629

...men jag har inte den blekaste aning om vem man det var man eftersökte.
Citera
2009-01-24, 18:35
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:

Han ingick såvitt jag förstår i jaktlaget. Jag skulle tro, att han tillsammans med alla de övriga i jaktlaget, har lämnat DNA-prov. T.ex. Göteborgs-Posten, Expressen bekräftar detta i artiklar från 31/10, Smålandsposten från 1/11. Jag hittar dock inget om detta i någon presskonferens men kan ha sökt slarvigt.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1353042/polisen-pa-dna-jakt-i-carolin-fallet
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=455296&ref=rss
http://smp.se/nyheter/tt_inrikes/dna-prov-togs-pa-50-aringens-jaktlag(947001).gm
Citera
2009-01-24, 18:39
Medlem
F.Zappas avatar
Nygammalt

Citat:
Ursprungligen postat av Zabina66
Att det fanns ett ytterligare Dna:spår i närheten av en fyndplats har ju varit känt en längre tid.
Om tidningarna har rätt så hittades alltså Dna:spåret inuti en handske.
Fyndet har inte skapat alltför stor dramatik i utredningen tidigare,
och Åklagaren har gått ut med att man fn inte misstänker ytterligare gärningsman/män.

Att man inte funnit något av TA:s vapen som matchar kulfyndet har väl också stått tidigare i tidningarna.

Känns egentligen inte som något nytt har tillkommit.
Eller, vad mer har de hittat?

Nytt är väl att DNA:t hittades i en handske !

Citat: "analyser från Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, visar ett främmande DNA i en handske som hittats på en plats där 51-åringen hanterat kroppen. Det här kommenterar inte åklagarna på annat sätt än att den utpekade platsen inte stämmer." /slut citat

Nytt är väl också att kulan EJ matchar någon av T.A:s vapen !

Jag har då inte hört/läst något av detta tidigare så liiite nytt är det väl, infon kommer väl från den delvis klara SKL rapporten.
Citera
2009-01-24, 18:47
Medlem
Zabina66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Zappa
Nytt är väl att DNA:t hittades i en handske !

Citat: "analyser från Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, visar ett främmande DNA i en handske som hittats på en plats där 51-åringen hanterat kroppen. Det här kommenterar inte åklagarna på annat sätt än att den utpekade platsen inte stämmer." /slut citat

Nytt är väl också att kulan EJ matchar någon av T.A:s vapen !

Jag har då inte hört/läst något av detta tidigare så liiite nytt är det väl, infon kommer väl från den delvis klara SKL rapporten.

Handsken: Nytt för oss, inte nytt för utredarna.
Citera
2009-01-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabina66
Handsken: Nytt för oss, inte nytt för utredarna.

Jo nog är handsken och att kulan inte matchar någon av T.A:s vapen nytt.

Dessutom förstår man att det inte är något nytt för utredarna, konstigt vore väl det annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in