2008-09-13, 17:19
Medlem
MrSandmans avatar
Jag sökte runt, men lyckades inte hitta någon tråd som berör detta ämne.

Idag fick jag återigen min helgvila störd av att ett religiöst samfund ringde på dörren. Den här gången var det en 84-årig gubbe från Frälsningsarmén som ville pracka på mig sin livsåskådning. Tidigare har så klart även Jehovas varit runt.

Mina frågor till de samfund som bedriver såna här korståg:
1) Ger dessa vandringar verkligen några nya medlemar? Är det värt besväret?
2) Skulle ni respektera en "Frälsning, nej tack!"-lapp på dörren?
3) Undviker ni dörrar med "icke-svenska-efternamn? (Gubben började med att fråga om jag pratade svenska.)

Det skulle vara himla kul att få svar från någon från något samfund som håller på med den här typen av verksamhet.
Citera
2008-09-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSandman
Jag sökte runt, men lyckades inte hitta någon tråd som berör detta ämne.

Idag fick jag återigen min helgvila störd av att ett religiöst samfund ringde på dörren. Den här gången var det en 84-årig gubbe från Frälsningsarmén som ville pracka på mig sin livsåskådning. Tidigare har så klart även Jehovas varit runt.

Mina frågor till de samfund som bedriver såna här korståg:
1) Ger dessa vandringar verkligen några nya medlemar? Är det värt besväret?
2) Skulle ni respektera en "Frälsning, nej tack!"-lapp på dörren?
3) Undviker ni dörrar med "icke-svenska-efternamn? (Gubben började med att fråga om jag pratade svenska.)

Det skulle vara himla kul att få svar från någon från något samfund som håller på med den här typen av verksamhet.

Frälsningsarmén??
Citera
2008-09-13, 17:24
Medlem
MrSandmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Frälsningsarmén??

Det är korrekt. Han hade i alla fall en liten "namnskylt" där det stod Frälsningsarmén".
Citera
2008-09-13, 17:33
Medlem
Citat:
Det är korrekt. Han hade i alla fall en liten "namnskylt" där det stod Frälsningsarmén".

Aha. Trodde inte de gick runt så.

Lite svar på dina frågor i förra inlägget:

1. Det kan ge nya medlemmar, så det är värt besväret på det sättet. Men även på det sättet att man gör det som Gud befallt att man ska göra om man vill tjäna honom, det ingår lixom i att vara kristen. Och det är meningsfullt på det sättet att människor blir varnade om vad Gud ska göra, även om de sen inte vill fortsätta ta reda på mer. De har iaf fått möjligheten att välja.

2. Om det stod att JehovasVittnen inte är välkomna tror jag att det blir respekterat.
Annars kan man öppna och vara väldigt bestämd när man säger att man inte vill ha fler besök. Man behöver inte bli mordisk utan det räcker med saklighet. Det ska respekteras. När det gäller JV iaf.

3. JV tar alla dörrar. Man har ofta flera i församlingen som kan olika språk. Annars får man försöka prata så gott det går.
Citera
2008-09-13, 17:39
Medlem
MrSandmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Aha. Trodde inte de gick runt så.

Lite svar på dina frågor i förra inlägget:

1. Det kan ge nya medlemmar, så det är värt besväret på det sättet. Men även på det sättet att man gör det som Gud befallt att man ska göra om man vill tjäna honom, det ingår lixom i att vara kristen. Och det är meningsfullt på det sättet att människor blir varnade om vad Gud ska göra, även om de sen inte vill fortsätta ta reda på mer. De har iaf fått möjligheten att välja.

2. Om det stod att JehovasVittnen inte är välkomna tror jag att det blir respekterat.
Annars kan man öppna och vara väldigt bestämd när man säger att man inte vill ha fler besök. Man behöver inte bli mordisk utan det räcker med saklighet. Det ska respekteras. När det gäller JV iaf.

3. JV tar alla dörrar. Man har ofta flera i församlingen som kan olika språk. Annars får man försöka prata så gott det går.

Klockrent. Tack för sakliga svar!

Någon från något annat samfund som kan ge sin syn på det hela?
Citera
2010-01-18, 08:40
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag har också en fråga: Finns det något argument för att fortsätta med dörrknackning i dessa tider? (Ni vet ju inte vilken tid som passar att ringa på min dörr. Jag jobbar natt och sover oftast på förmiddagen till någon gång på eftermiddagen; hade sovit nu om jag inte skulle iväg senare.) Ganska störigt att bli väckt och vara tvungen och gå upp för att kolla vem det är, vilket hände häromdagen. Finns det inte andra sätt att nå ut med sitt budskap? Reklam? Prata med folk på stan?
Citera
2010-01-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag har också en fråga: Finns det något argument för att fortsätta med dörrknackning i dessa tider? (Ni vet ju inte vilken tid som passar att ringa på min dörr. Jag jobbar natt och sover oftast på förmiddagen till någon gång på eftermiddagen; hade sovit nu om jag inte skulle iväg senare.) Ganska störigt att bli väckt och vara tvungen och gå upp för att kolla vem det är, vilket hände häromdagen. Finns det inte andra sätt att nå ut med sitt budskap? Reklam? Prata med folk på stan?

JV kommer att fortsätta med detta tills the end of time, så att säga. Av samma orsaker som alltid.
Citera
2010-02-01, 18:38
Medlem
Citat:
Klockrent. Tack för sakliga svar!

Någon från något annat samfund som kan ge sin syn på det hela?

På fråga 1 så håller jag med Leviticus, plus att jag får lägga in en ursäkt för att vi i pingströrelsen inte har gått ut så mycket till folk de senaste åren.

På fråga 2 så är det ungefär som en brandman som går in i ett brinnande hus för att rädda människor och någon har satt upp en "Räddning vid brand, nej tack" skylt, jag tror att den brandmannen skulle ta den dörren ändå.

All heder till brodern från frälsningsarmen, ha kunde säkert inte så mycket engelska, så kan förstå om han hade svårt att prata med någon som inte kunde svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in