Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-13, 13:41
Medlem
tjena fick en dator från onoff och det ligger windows vista på den just nu, har försökt installera xp på den men får blå skärm varje gång jag försöker, finns det något lås från tillverkar en dylikt? hur ska jag bli av med vista? testade även att sätta in en annan hårdisk med windows xp på, blir samma där en blå skärm.

tack på förhand
Citera
2008-09-13, 13:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror på vad det är för märke och fabrikat, nyare datorer stödjer oftast inte gamla utgånga os som t.ex. xp men ibland kan man ha tur och hitta drivrutiner...
Citera
2008-09-13, 13:59
Medlem
finns det något sett att komma runt det? vista går riktigt segt.
Citera
2008-09-13, 14:57
Medlem
HRCs avatar
Vista är inte "segt" på en ny bärbar. Däremot finns det en massa grafiskt lull-lull som gör att det känns så. Men det är bara att stänga av under System/avancerade egenskaper/prestanda så blir det som det ska vara.

XP är gammalt vid det här laget och Fista har bättre stöd för ny hårdvara, som flerkärniga processorer och SATA-diskar.
Citera
2008-09-13, 15:21
Medlem
Det finns en inställning i bios man måste ändra till för att inte få bluescreen när man skall installera xp. Den finns nånstanns bland hårddiskinställningarna och skall ändras till IDE för att stödja xp.
Citera
2008-09-18, 10:38
Medlem
Psychopatricks avatar
Fick samma problem själv häromdagen och jag har alltid haft XP på datorn tidigare. Det finns inga bra grafikkortsdrivrutiner till Vista så när man spelar något spel så blir det ingen höjdargrafik.
Citera
2008-09-18, 16:42
Medlem
merlin2s avatar
som någon redan har påpekat, har du otur så stöder inte din dator windows xp, inte mycket mer du kan göra då. men om du tror att den klarar winxp så kan du mecka med inställningarna till bios,, kan vara något där som strular.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in