• 8
  • 9
2008-09-16, 21:40
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift

Jag kan bara förmoda att ni är för en sådan utveckling då ni röstar med era plånböcker för att sätta ett exempel för andra företag att konsumenter tycker det är ok att ge upp sin valfrihet och betala överpris för hårdvara för att kunna använda den mjukvara man äger.

Nu antar du att Mac-användare tänker kring sina val av dyr, föråldrad och begränsad hårdvara. Det gör de inte. Mac-användare ska ses som en grupp datorokunniga sektmedlemmar. De är okunniga för att de saknar förmågan att själva välja. De har dessutom övertygat sig själva om att det är bra att Steve Jobs väljer åt dem. De är sektmedlemmar för att de okritiskt sväljer Jobs påfund och påståenden, och känner sig utvalda för att de har kastat extra mycket pengar i sjön när de köpte sig sin statusleksak.

Denna min åsikt är underbyggd av mångårig erfarenhet i IT-branschen.
2008-09-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Nu antar du att Mac-användare tänker kring sina val av dyr, föråldrad och begränsad hårdvara. Det gör de inte. Mac-användare ska ses som en grupp datorokunniga sektmedlemmar. De är okunniga för att de saknar förmågan att själva välja. De har dessutom övertygat sig själva om att det är bra att Steve Jobs väljer åt dem. De är sektmedlemmar för att de okritiskt sväljer Jobs påfund och påståenden, och känner sig utvalda för att de har kastat extra mycket pengar i sjön när de köpte sig sin statusleksak.

Denna min åsikt är underbyggd av mångårig erfarenhet i IT-branschen.

Vänta här nu jämför du sekter med mac-användare? Så har jag blivit "hjärntvättad" eftersom jag nu köpte mig en macbook när jag behövde byta dator? Jag känner mig väldigt öppen och just nu stillar en macbook mina behov mer än en bärbar pc-dator enligt mig.

Sen undrar jag vad du har för erfarnhet i IT-branschen, Kalle Ankas IT-service ab?
2008-09-16, 22:09
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
De är okunniga för att de saknar förmågan att själva välja.
Det faktum att man har en Mac visar att man KAN välja. Skulle man göra som alla andra skulle man använda Windows.
2008-09-16, 22:13
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerooo

Vänta här nu jämför du sekter med mac-användare? Så har jag blivit "hjärntvättad" eftersom jag nu köpte mig en macbook när jag behövde byta dator? Jag känner mig väldigt öppen och just nu stillar en macbook mina behov mer än en bärbar pc-dator enligt mig.

Sen undrar jag vad du har för erfarnhet i IT-branschen, Kalle Ankas IT-service ab?
Om du nu har tänkt på vad Apples affärsmetoder innebär i förlängningen för konsumenter kanske du kan svara på vad du har tänkt?

Har du inget emot om fler mjukvarutillverkare börjar tvinga sina kunder att använda just deras hårdvara?
Vore det kanske t.o.m. fördelaktigt för konsumenter om man avskaffade valfrihet att köra vilka kombinationer av mjukvara och hårdvara man vill...och i så fall på vilket sätt?
Är det ok så länge den goda gamla hippien Jobs gör det, men du skulle tycka det var fult om MS bestämde sig för att köra samma taktik?
2008-09-16, 22:28
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Varför gynnas inte valfriheten av att man kan välja dels en dator som har en mjukvara som är specialutvecklad för hårdvaran, och dels en dator som inte har det? Det går dessutom bra att köra annat än just den specialutvecklade mjukvaran på hårdvaran om man vill.

Valfriheten blir inte mindre för att man kan välja att köpa en Mac. Mac kanske inte passar alla, men för dem som gillar att ha en mjukvara som är specialutvecklad för hårdvaran så är det perfekt. För andra kanske det passar bättre att köra Windows eller Linux på en burk som de själva valt ut precis vilken hårdvara de vill till.

Konsumenten tjänar självklart på att alla alternativen finns.
2008-09-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Om du nu har tänkt på vad Apples affärsmetoder innebär i förlängningen för konsumenter kanske du kan svara på vad du har tänkt?

Har du inget emot om fler mjukvarutillverkare börjar tvinga sina kunder att använda just deras hårdvara?
Vore det kanske t.o.m. fördelaktigt för konsumenter om man avskaffade valfrihet att köra vilka kombinationer av mjukvara och hårdvara man vill...och i så fall på vilket sätt?
Är det ok så länge den goda gamla hippien Jobs gör det, men du skulle tycka det var fult om MS bestämde sig för att köra samma taktik?

Dina argument är väldigt dåliga och långsökta. MS har ju tvingat folk att behöva en dator för att kunna köra MS-röj ungefär. Så bra är dina argument.
Sen kan jag hålla med om att inte apple har släppt os x fritt. Men egentligen alla som köper en annan helhetslösning blir påtvingad vista eller xp.
Jag tycker i princip MS gör samma sak med helhetslösningar, fast de har varit lite smarta och tjänar mer pengar på att sälja fler OS till DELL, Sony osv..
Men är man trång synt och anti-apple kan man inte bättre.
2008-09-16, 22:48
Medlem
skinner5000s avatar
Tråkigt att ni inte kan diskutera detta mycket intressanta ämne utan att det ska bli en enda jävla pajkastning. Samma sak varje gång. Nästa gång någon startar en liknande tråd blir det siptunnan då ni uppebarligen är för jävla omogna och pubertala från att hålla er från pajkastning.

SKÄRPNING!

/
Mod
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här