2008-09-12, 20:39
Bannlyst
Om roterande planeter ger en centrifugalkraft, så har jag haft lite funderingar kring en grej som blir paradoxalt med relativitetsteorin, och jag förstår inte vart jag tänkt fel. Ju snabbare en planet snurrar, desto större centrifugalkraft bör den isåfall ge. Vad avgör då hastigheten av snurret ifall hastigheten alltid är relativ och därmed också lika dant med den mätbara (borde gå att mäta) centrifugalkraften,
om det nu finns en sån kraft?

Vad avgör då vad som är snurr och inte? dvs, varför finns det centrifugaleffekt vid ekvatorn med inte i sydpolen? Det låter inte särskilt relativt, utan mer absolut.

Det jag menar med att det inte låter relativt:
Hur kan man stå på en icke roterande planet utan centrifugalkraft,
medan hundarna på den roterande grannplaneten jorden "lyfts" av en centrifugalkraft? Båda planeterna är relativa till varandra, men endast en planet snurrar så att en centrifugaleffekt uppstår. Den ena måste stå i absolut stillpunkt vilket inte finns eller är relevant enl. modern fysik.

En förklaring vore isåfall att man står helt stilla relativt jorden eftersom att det inte finns någon absolut "centrufigalkraftsriktning"?
Någon som kan förklara hur man "står still" på en roterande planet
och hur man sedan kan ta sig till en annan planet och "landa" där för att stå still på den?

För det paradoxala jag ser i en planetlandning där man "blir ett med planetens rörelse" är att det logiska i och med relativa rörelser är att denna planet alltid kommer att vara i rotation och då bör logiskt en centrifugaleffekt uppstå.

Någon idéer på var jag drar felaktiga slutsatser eller kommer med felaktiga premisser (falsk fakta mao)?
Senast redigerad av qickman 2008-09-12 kl. 21:26.
Citera
2008-09-12, 21:40
Medlem
Jerka^s avatar
Den speciella relativitetsteorin gäller endast inertialsystem. En roterande kropp utgör inte ett sådant och jag tror det är det som är den felaktiga premissen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_frame_of_reference
Citera
2008-09-12, 22:17
Medlem
ti4s avatar
Acceleration i allmänhet är väl absolut, inte relativ?
Citera
2008-09-13, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ti4
Acceleration i allmänhet är väl absolut, inte relativ?

Ja, men både relativ och absolut.
Men man vet inte vad det absoluta stilleståndet är, och det kanske inte ens
finns något absolut stillestånd. Det vore i så fall universums mittpunkt när all materia har slagit ihop sig.

En hastighet är relativ beroende på varifrån man åskådar. Men en centrifugalkraft kan omöjligt vara relativ till sin egen planet, och lika så med hastigheter. Då kan man dra slutsatsen att planeter inte har någon centrifugalkraft. Men om de nu har det tyder det på att det finns en absolut stillpunkt och att denna går att räkna ut (och därmed kanske universums mittpunkt tom).

Men det Jerka^ försökte säga var kanske att man kan vara helt still relativt en annan planet, och att det då inte finns någon centrifugalkraft över oss. Då är frågan bara hur man kan ställa sig i stillstånd med en annan planet. Det var väl säkert allt det där Jerka^s länk kunde förklara?
Senast redigerad av qickman 2008-09-13 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in