2008-09-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
Näbbdjuret och myrpiggsvinet är de enda däggdjuren som lägger ägg. Fast ska man vara ärlig så har ju även människan ägg. Dock läggs inte dessa.
Vivipar fortplantning är när ägget utvecklas i honan, även fiskar har ägg/rom och en del hajar föder levande ungar.
Citera
2008-09-14, 11:38
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
En disputerad människa som undervisat i Kanada, på SU och LH är nog lite mer ödmjuk.

Varför i hela världen tror du det? Ödmjukhet är inte kopplat till utbildning i någon större grad.
Citera
2008-09-14, 11:38
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vivipar fortplantning är när ägget utvecklas i honan, även fiskar har ägg/rom och en del hajar föder levande ungar.
Jag är mycket väl medveten om att det finns hajar som föder levande ungar, de är likt förbannat fortfarande fiskar.
Citera
2008-09-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Varför i hela världen tror du det? Ödmjukhet är inte kopplat till utbildning i någon större grad.
När det gäller kunskap jo, icke annars.
Citera
2008-09-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
Jag är mycket väl medveten om att det finns hajar som föder levande ungar, de är likt förbannat fortfarande fiskar.
JA har jag påstått något annat?
Citera
2008-09-14, 12:01
Medlem
A-Hs avatar
Nej, alla fyrfotingar är snabbare än människan. Så även primaterna som lätt kan springa ikapp en männsika.
Citera
2008-09-14, 12:03
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aspx
Jättemyrslok? Annars är jag rätt säker på att vi springer ifrån valar med.

Nej, valar är mycket snabbare än oss, åtmionstone i vattnet. På land däremot är det enkelt att springa ifrån dom.
Citera
2008-09-14, 12:18
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Nej, valar är mycket snabbare än oss, åtmionstone i vattnet. På land däremot är det enkelt att springa ifrån dom.
Det var liksom det han menade.
Citera
2008-09-14, 12:55
Medlem
najass avatar
Citat:
Nej, alla fyrfotingar är snabbare än människan. Så även primaterna som lätt kan springa ikapp en männsika.

Det är många som skriver detta eller något liknande, fast jag ser aldrig någon slags motivering eller referens.

Som jag skrivit tidigare så brukar elefanten anses ha lägre hastighet än människan, och själv har jag sett flera gånger människor springa ifrån flodhästar.

En annan art som förmodligen är långsammare än människan är ju jättepandan. Den väger upp till drygt 100 kg och för att vara björn är den synnerligen långsam av sig. Jag är inte ens säker på att det överhuvudtaget går att få den att springa. Den litar mer till sina ramar eller att klättra upp i ett träd.

Så såvitt jag kan bedöma finns det tvärtom ganska starka skäl för att anse att att människan kan springa ifrån åtminstone par, tre arter av landlevande däggdjur.
Citera
2008-09-14, 13:15
Medlem
A-Hs avatar
Jättepandan kan komma upp i en hastighet uppemot 10 kilometer i timmen. Elefanter är snabbare än människan, det är jag så gott som helt säker på,

Nu vet jag inte hur snabbt en människa rör sig men du har nog helt rätt vi skulle kunna springa ifrån en jättepanda.
Senast redigerad av A-H 2008-09-14 kl. 13:21.
Citera
2008-09-14, 13:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Jättepandan kan komma upp i en hastighet uppemot 10 kilometer i timmen. Elefanter är snabbare än människan, det är jag så gott som helt säker på,

Nu vet jag inte hur snabbt en människa rör sig men du har nog helt rätt vi skulle kunna springa ifrån en jättepanda.

Människan springer ju i snitt 35-45 km/h under ett 100 m-lopp.

Nedanlänkade lista dyker upp överallt när man söker lite, vet dock ej var den kommer från ursprungligen. Det är ju också notoriskt svårt att mäta "toppfarter" av olika skäl. Dock påstår den att människan är snabbare än elefanter. Min egen erfarnehet av elefanter stöder detta till viss del, men bara korta sträckor. En elefant kommer nog så småningom ifatt.

http://www.infoplease.com/ipa/A0004737.html
Citera
2008-09-14, 15:57
Medlem
När djur jagar bort människor vet man inte om dom låter oss komma undan eller inte hinner, jag tror det ofta är det förra när det gäller elefant och flodhäst.

Jättepandan måste väl nå högre hastigehter än 10 km/h, finns det källor på hur snabb den är.
Senast redigerad av kroppskultur 2008-09-14 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in