2008-09-12, 23:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Mig veterligt...

...är den äldsta reguljära unifrmspersedeln portepé m/1797 som bärs till sabel för officerare och underofficerare. Dagbricka för samma kategorier är m/1799.

Mer ovanliga persedlar är stav m/1790 och vaktkäpp m/1793.

När Gardet bestrider drabantvakt bärs Karl XI eller Karl XII drabantdrakt.

I eldvapenväg är i Sverige karbin m/94-14 den äldsta i bruk varande, med gevär m/96 på andra plats. Jag är osäker på om 7,5mm revolver m/1887 fortfarande används som markeringsmedel t ex vid hundutbildning, men jag tror inte det.
Citera
2008-09-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverre svensk
...och karbin m/94 används fortfarande vid beriden högvakt.
Ksp m/58 har också åtskilliga år på nacken.

Och den tillsamans med granatgeväret så kommer nog det finnas kvar åtskilliga år i FM dock så vidareutvecklas vapnen. Med 58:an finns det fäll en D version på försök? Infällbar kolv, rödpuntsikte, lättare, tåligare och kortare pipa bla.
Och med grg ska det tydligen utvecklas en som man ska kunna bära laddad hela tiden, även i fredstid som p-skottet. Sen på siktes sidan finns det riktigt bra grejer. Med inbyggd avstånds bedömning nattkapacitet och annat som får en grgskytt att skaka av glädje
Vet dock inte vad FM har för några det enda jag kom i kontakt med var det klassiska 3x.
Citera
2008-09-12, 23:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G..
Och den tillsamans med granatgeväret så kommer nog det finnas kvar åtskilliga år i FM dock så vidareutvecklas vapnen. Med 58:an finns det fäll en D version på försök? Infällbar kolv, rödpuntsikte, lättare, tåligare och kortare pipa bla.
Och med grg ska det tydligen utvecklas en som man ska kunna bära laddad hela tiden, även i fredstid som p-skottet. Sen på siktes sidan finns det riktigt bra grejer. Med inbyggd avstånds bedömning nattkapacitet och annat som får en grgskytt att skaka av glädje
Vet dock inte vad FM har för några det enda jag kom i kontakt med var det klassiska 3x.
KSP 58 som är Belgiska FN MAG58 tillverkas fortfarande bla för USA:s krigsmakt ( men då på licens i USA).
Med den lilla försvarsmakt vi har kvar idag, och det faktum att GRG bla blivit ersatt av 40 mm granattillsats i många förband - ja, då borde de GRG m/86 som finns räcka för krigsorgen ( m/48 kan vara utmärkt som utbildningsvapen).
Citera
2008-09-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
KSP 58 som är Belgiska FN MAG58 tillverkas fortfarande bla för USA:s krigsmakt ( men då på licens i USA).
Med den lilla försvarsmakt vi har kvar idag, och det faktum att GRG bla blivit ersatt av 40 mm granattillsats i många förband - ja, då borde de GRG m/86 som finns räcka för krigsorgen ( m/48 kan vara utmärkt som utbildningsvapen).

Ja det var 86 jag syftade på med vidareutvecklingen, lite otydlig dock.
Det är princip samma vapen lite mindre gods och kolfiber är det enda som skiljer.
Hittade dock ett sikte som skulle vara fint..
Sikta mot målet, siktet mäter avståndet och rödpunkten anger vart man ska sikta för träff. Fungerar även på rörliga mål och tar hänsyn till fart, vinkel, och ammunitionstyp. Vilket med modernare ammunition skulle göra grgt till ett nytt vapen. Dock siktet lär kosta multum.

http://www.spa-simrad.com/is2000.htm
Citera
2008-09-12, 23:45
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
FN MAG inte bara "tillverkas fortfarande" för USAs krigsmakt, utan den antogs på 90-talet som en ersättare för M60-kulsprutorna.

Så att så bra är den....
Citera
2008-09-12, 23:58
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
FN MAG inte bara "tillverkas fortfarande" för USAs krigsmakt, utan den antogs på 90-talet som en ersättare för M60-kulsprutorna.

Så att så bra är den....
FN MAG infördes redan 1977 som kulspruta på stridsfordon och stridsvagnar ( och ersatte då äldre kulsprutor än M60).
Var då även ett bra val att 20 år senare ersätta de utslitna M60 med samma vapen.
Citera
2008-09-13, 00:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ja det var 86 jag syftade på med vidareutvecklingen, lite otydlig dock.
Det är princip samma vapen lite mindre gods och kolfiber är det enda som skiljer.
Hittade dock ett sikte som skulle vara fint..
Sikta mot målet, siktet mäter avståndet och rödpunkten anger vart man ska sikta för träff. Fungerar även på rörliga mål och tar hänsyn till fart, vinkel, och ammunitionstyp. Vilket med modernare ammunition skulle göra grgt till ett nytt vapen. Dock siktet lär kosta multum.

http://www.spa-simrad.com/is2000.htm
GRG m/86 är "exportversion" av m/48.
Kan nog inte rekomendera dig att springa omkring med ett laddat vapen .
GRG m/86 har funnits ett bra tag även i Svenska försvaret, men i litet antal ( och ett tag endast i skarpt läge pga det känsligare eldröret).
Det finns modern ammunition och sikten till granatgevären, men av dumsnålhet har man valt bort det i Sverige.
Citera
2008-09-13, 00:11
Medlem
Citat:
GRG m/86 är "exportversion" av m/48.
Kan nog inte rekomendera dig att springa omkring med ett laddat vapen .
GRG m/86 har funnits ett bra tag även i Svenska försvaret, men i litet antal ( och ett tag endast i skarpt läge pga det känsligare eldröret).
Det finns modern ammunition och sikten till granatgevären, men av dumsnålhet har man valt bort det i Sverige.

Nej med dagens versioner är det ingen bra ide Om man inte vill göra ett rocketjump a lá Quake.

Men enligt en officer vid MSS var det under utveckling. LBB vet jag använder M/86, det ska enligt MSS användas av förband som strider till fots. Men under mitt år på amfsk så jag inga, men kullen innan oss använde M/86. Jo det finns granater mot pansar med raktettillsats som ska fungera mot pansar upp till 400m. Våra är väll M/75 om jag minns rätt ifrån teorin i början av grg utb. Men spränggranten är i alla fall M/00.
Citera
2008-09-13, 00:14
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Bilden visas iofs inte sarskilt mycket, men jag undrar om det ar samma mes? De vi hade verkade vara av forkrigsmodell, jag vet med sakerhet att jag sett dem i journalfilmer fran kriget i alla fall. Stangen var vad jag kommer ihag tunnare, men jag vet inte sakert eftersom jag forsoker fortranga minnena av att arbeta med denna materiel.

Jag vet inte vad beteckningen kan vara (vad jag kommer ihag kallade vi den for Handtralla m/06), men samtliga vi anvande var i kort sagt uruselt skick redan for 25 ar sedan. Kabeln sjalv verkade ocksa att vara fran kriget, utsliten, sprucken och med knutar pa, och helt for javlig att veva tillbaka pa trumman.

Nej jag vet, jag hade ingen bättre bild och kunde inte hitta någon på nätet heller.
Tja, förutom denna tumnageln då: http://google.com/images?q=tbn:rdZHv7azg8LeGM:http://www.amf1.mil.se/gotlandsgruppen/images/local/kabelmes.jpg
Någon datornörd kanske vet hur man kommer åt hela bilden.

Men det är samma.
Det riktigt skrek stenålder om remmar och hela kittet.
Citera
2008-09-13, 00:27
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nej med dagens versioner är det ingen bra ide Om man inte vill göra ett rocketjump a lá Quake.

Men enligt en officer vid MSS var det under utveckling. LBB vet jag använder M/86, det ska enligt MSS användas av förband som strider till fots. Men under mitt år på amfsk så jag inga, men kullen innan oss använde M/86. Jo det finns granater mot pansar med raktettillsats som ska fungera mot pansar upp till 400m. Våra är väll M/75 om jag minns rätt ifrån teorin i början av grg utb. Men spränggranten är i alla fall M/00.
Det finns RSV-granater med rakettillsats med 700-1000 meters räckvidd, det finns även granater med dubbla RSV-laddningar och granater för att slå ut väggar i bebyggelse mm.

Modernare spränggranater var tvugna att köpas in till utlandsstyrkan då den äldre m/58 som det finns många av i förråd nästan saknar armeringssträcka ( endast 0,5 meter)
Träffar du en mindre trädgren eller motsvarande så får du hälsa på 800 stålkulor .
Citera
2008-09-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...är den äldsta reguljära unifrmspersedeln portepé m/1797 som bärs till sabel för officerare och underofficerare. Dagbricka för samma kategorier är m/1799.

Mer ovanliga persedlar är stav m/1790 och vaktkäpp m/1793.

När Gardet bestrider drabantvakt bärs Karl XI eller Karl XII drabantdrakt.

I eldvapenväg är i Sverige karbin m/94-14 den äldsta i bruk varande, med gevär m/96 på andra plats. Jag är osäker på om 7,5mm revolver m/1887 fortfarande används som markeringsmedel t ex vid hundutbildning, men jag tror inte det.

tror den togs ur bruk där 1989, så du tror nog rätt.
Citera
2008-09-13, 20:55
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Jag vet inte vad det heter på svenska, men en gorget används väl fortfarande i Sverige? Modellåret ska vara m/17xx.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gorget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in