2008-09-12, 10:35
Medlem
Curt Hsons avatar
Varför säljer riksbanken ut guldreserven?

Och varför har det inte fått större uppmärksamhet?

2008-08-26 | Riksbanken stuvar om i guld- och valutareserven. Upp till 15 ton av guldreserven ska säljas under de närmaste tolv månaderna. Försäljningen sker inom ramen för det guldavtal som tecknats mellan 15 europeiska centralbanker.

2006-09-29 | Riksbanken avser att sälja upp till 10 ton av guldreserven under perioden 27 september 2006 till 26 september 2007. (...) Intäkterna från försäljningen kommer att återinvesteras i valutareserven; det vill säga i värdepapper i utländsk valuta. Syftet med att minska andelen guld är att förbättra den riskjusterade avkastningen på Riksbankens tillgångar.

2006-09-29T08 | Riksbanken avser att sälja upp till 10 ton av guldreserven under perioden 27 september 2006 till 26 september 2007. Det skriver Riksbanken i ett pressmeddelande.

http://www.e24.se/
Citera
2008-09-12, 10:58
Medlem
Guld var 1873-1971 grunden för vårt valutasystem. Numera har guldet förlorat sin roll som likvid internationell värdemätare, och det är på många sätt bättre för Riksbanken att placera i exempelvis statsskuldväxlar från euroområdet.

Eftersom guldpriset har stigit mycket de senaste åren så har RB:s placeringsportfölj fått för hög andel guld, och man vill alltså sälja en del av guldet för att balansera portföljen.
Citera
2008-09-12, 11:05
Medlem
Veyrons avatar
Centralbankerna vill dumpa guldpriset för att inte förtroendet för fiatvalutorna ska kollapsa.
Citera
2008-09-12, 11:17
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Guld var 1873-1971 grunden för vårt valutasystem. Numera har guldet förlorat sin roll som likvid internationell värdemätare, och det är på många sätt bättre för Riksbanken att placera i exempelvis statsskuldväxlar från euroområdet.

Eftersom guldpriset har stigit mycket de senaste åren så har RB:s placeringsportfölj fått för hög andel guld, och man vill alltså sälja en del av guldet för att balansera portföljen.
Jag förstår inte. Är det ett problem för banken att den blir rikare?
Citera
2008-09-12, 11:20
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Centralbankerna vill dumpa guldpriset för att inte förtroendet för fiatvalutorna ska kollapsa.
Men ekonomin kommer ju snart att kollapsa sägs det. Så är man smart bör man väl satsa på guld som har ett bestående värde. Eller?

Är det förresten offentligt vilka som köper reaguldet?
Citera
2008-09-12, 21:22
Medlem
uppsala-ingos avatar
Guld

Ja jag har svårt att förstå varför man säljer guldet, vi borde köpa i stället. sen läste jag att dom skulle köpa utländsk valuta för det (antagligen USD) vilket är det sämsta man kan göra, då dom får hyperinflation snart, och sen får vi det oxå.

är det kanske ide att spekulera i guld?

vad tror ni om min hobbyanalys?
Citera
2008-09-14, 19:49
Medlem
ogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppsala-ingo
Ja jag har svårt att förstå varför man säljer guldet, vi borde köpa i stället. sen läste jag att dom skulle köpa utländsk valuta för det (antagligen USD) vilket är det sämsta man kan göra, då dom får hyperinflation snart, och sen får vi det oxå.

är det kanske ide att spekulera i guld?

vad tror ni om min hobbyanalys?
Att det är en analys gjord av någon som inte är särskilt insatt jämfört med våra bästa ekonomer som arbetar på riksbanken.

Har en känsla av att de fattar rätt beslut när det gäller investeringar.

Guldpriset är väl all-time high nu och dollar kommer med stor sannolikhet öka i värde, vilket den redan har gjort.
Citera
2008-09-14, 20:51
Medlem
uppsala-ingos avatar
Ja ekonom är jag långt ifrån (jobbar som mekaniker) har börjat läsa mycket på Internet det senaste året och upptäckt att journalister, ekonomer och experter skriver en sak, och privatpersoner på forum och bloggar skriver en helt annan sak. Och konstigt nog så har dom sistnämnda i regel rätt.

Jag har en känsla av att denna turbulenta ekonomi är bara början av något.

Ska bli intressant att se vad framtiden har att visa
Citera
2008-09-14, 20:55
Medlem
StigAllans avatar
Mitt GULD ligger med all säkerhet kvar i kassaskåpet!
Hur jävla dumma får någon vara för att sälja ut något så värdebeständigt?
Tjänar dom egna slantar på affären möjligtvis?
Brukar vara på det sättet när nomenklaturan blåser Svenska folket!
Citera
2008-09-14, 21:00
Medlem
Guld har inget mystiskt metafysiskt värde. Det är bättre att ha en balanserad obligationsportfölj om man vill vara säker på att ens pengar behåller sin reala köpkraft. De som förvaltar Riksbankens guld- och valutareserv är väl medvetna om vad de sysslar med.
Citera
2008-09-14, 21:17
Medlem
Centralbankerna dumpar priset på guld för att bevara förtroendet för valutorna.
Citera
2008-09-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Så är man smart bör man väl satsa på guld som har ett bestående värde

Mark har ett beständigt värde, guld är som vilket skrotmetall som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in