2008-09-12, 05:28
Medlem
Spinnacers avatar
Hur kommer det sig att engelskan rör ihop dessa ord?

Som bekant har lying två olika betydelser (ligger & ljuger), laying likaså (ligger, lägger m.m).

Tycker att man borde lärt sig detta men även engelsmän undviker detta och använder oftast "put" istället för. Hur som helst, till frågan:

Vad är det som avgör vilket ord som ska användas? Någon grammatisk regel, isåfall vilken?

Är lay för saker och ting medan lie är för människor?

Hoppas någon fattar vad jag menar..
Citera
2008-09-12, 06:08
Medlem
Lie är intransitivt (används utan objekt). Lay är transitivt (används ihop med objekt). Det har inte med personer kontra saker att göra.

Det är samma sak med ligga/lägga. Det första är intransitivt, det andra transitivt

Citat:
Hönan ligger ner (inget objekt) och lägger ett ägg (objekt).

The hen is lieing down (inget objekt) and laying an egg (objekt).
Senast redigerad av stardeath 2008-09-12 kl. 06:14.
Citera
2008-09-12, 10:09
Medlem
JaneCs avatar
lay has been used intransitively in the sense of “lie” since the 14th century. The practice was unremarked until around 1770; attempts to correct it have been a fixture of schoolbooks ever since. Generations of teachers and critics have succeeded in taming most literary and learned writing, but intransitive lay persists in familiar speech and is a bit more common in general prose than one might suspect.

http://www.merriam-webster.com/dictionary/lay

Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Hur kommer det sig att engelskan rör ihop dessa ord?
Kanske för att engelskan har en ganska stark tendens öht att inte göra skillnad på transitiva och intransistiva verb?

burn - brinna/bränna, drown - drunkna/dränka, sink - sjunka/sänka, choke - kvävas/kväva etc ...
Citera
2008-09-12, 11:34
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
lay has been used intransitively in the sense of “lie” since the 14th century. The practice was unremarked until around 1770; attempts to correct it have been a fixture of schoolbooks ever since. Generations of teachers and critics have succeeded in taming most literary and learned writing, but intransitive lay persists in familiar speech and is a bit more common in general prose than one might suspect.

http://www.merriam-webster.com/dictionary/lay

Kanske för att engelskan har en ganska stark tendens öht att inte göra skillnad på transitiva och intransistiva verb?

burn - brinna/bränna, drown - drunkna/dränka, sink - sjunka/sänka, choke - kvävas/kväva etc ...

Ahh okej. Vanligtvis är det inga svårigheter att förstå sig på detta, men att veta just när man ska använda lying eller laying (ligga) blir knepigt då det kan betyda samma sak.
Citera
2008-09-12, 14:25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Ahh okej. Vanligtvis är det inga svårigheter att förstå sig på detta, men att veta just när man ska använda lying eller laying (ligga) blir knepigt då det kan betyda samma sak.
Jo, fast så länge man kör på "ligga" = "lie" och "lägga" = "lay" så är man ju helt safe vad gäller ens eget språk. Det som verkligen rör till det är väl egentligen att "lay" dessutom är preteritumform av "lie".

En isolerad sats som "I lay." kan alltså tolkas på tre sätt:

1. Jag lägger.
2. Jag låg.
3. Jag ligger.

beroende på sammanhang och stil/dialekt. Engelska möter kinesiska?
Citera
2008-09-12, 18:18
Medlem
petter eremitens avatar
Detta kommer mig att tänka på en gåta, som vår engelsklärare lärde oss i realskolan.
What do liars do after death?
Answer: They lie still.

MVH

Petter Eremiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här