• 1
  • 2
2008-09-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadal
Eh, är inne på min sjätte Apple-dator sedan 1991.
Nu senast iMac i tre år samt MacBook pro i två.
Konstant uppkopplad de tio senaste åren och ett tiotal polare
som alltid kört Mac.
Aldrig någonsin fått eller hört talas om virus.
Va fan svamlar du om?

Jag byggde en dator av en mips-processor på 10mHz. Den hade inga funktioner. Inte ens display. Och jag är nog den ende som faktiskt har använt en sådan dator. Men några jävla virus fick jag minsann inte! Inga säkerhetshål på secunia heller.

Jajjemen. Min dator var fanimig säkrare än både Mac och PC.
Citera
2008-09-12, 12:19
Moderator
^Eazs avatar
Sådana här diskussioner är tämligen onödiga.

Om nu TS börjar clicka på varje popup som kommer, börjar köra varje exe fil osv som kommer på hans hotmail osv så kommer han få virus, och visst, de virusen funkar inte på Mac's eftersom de är...ehum .exe.

Så ja, det finns mer virus, det finns mer scripts, det finns mer .scr som är skadliga för Windows maskiner än vad det finns för Mac's. Det är det inget snack om.
Edit: Däremot finns det Virus till Mac, dock så är spridningen inte så explosivartad pga att det inte används lika många Macs kort och gott, men även då Mac (ännu) inte är en "Target Area" för virustillverkare som jag nämnt. Mac's har även blivit hackade och blir hackade, men det blir även Windows maskiner på löpanade band

Men att man blir smittat, får obehörig åtkomst till sin maskin handlar inte om Datorn (Hårdvaran eller OS:et) i 95% av fallen, det handlar om SBTK (Shit Behind The Keyboard) dvs att du som användare använder datorn på ett vårdslöst sätt.

Sen får du även se på faktumet att virus/malware/spyware programmerare riktar sig för att skriva sina program där den största marknaden finns, vilket fortfarande är PC marknaden även om Mac OS växer. (Något som kommer ändras mer och mer desto mer "nybörjar", "vårdslösa", "korkade" användare flyttar till andra OS.)

Jag har jobbat vid båda, och båda har sina för och nackdeler. Kör Windows sen 3.1 och en uppsjö av andra OS.

Jag blev virus infekterad när jag tonåring pga min egen okunskap (detta var i Inernet begynnelse som vi känner till det). DVS klickade på länker för gratis porr osv osv osv.

Nu kör jag med gratis antivirus program på min Vista maskin, detta inte för att jag gör insinktivt dumma saker på Internet, men då jag laddar ner mycket spel osv, så vill jag att dessa filer scannas igenom eftersom man inte kan lita på alla. Dock har jag inte blivit infekterad, jag har heller inte haft problem med säkerheten.

När jag jobbade med Mac's så hade jag inte heller problem med säkerhet, men jag hade en jävla massa crasher däremot på min experiment Mac, detta pga min egen dumhet, dvs testade massa program osv, dessa lade sig i startup folders, fuckade upp fonter osv.

Men nu är jag en nyfiken användare, och nyfikna använade ställer till det oavsett OS.

Däremot min andra Mac (Riktigt trevlig MacPro med nice utrustning) crashade aldrig, då jag behöll den i en konfiguration jag visste funkade klockrent, hade program jag behövde och inte massa skit vid sidan om.

Så ni ser, det beror mycket på hur man använder datorn, om den är stabil, tuffar på i alla väder eller om den crashar, ställer till problem osv

Hurvida Mac OS X contra Windows Vista är bättre eller sämre, låter jag vara osagt. Personligen föredrar jag Vista, men det är min personliga åsikt (Detta efter Mina behov av vilken typ av program/spel osv jag behöver), Min ena rumskamrat föredrar Mac OS X(Server/Klient) då detta passar honom bäst, och min andra använder Windows till sin spelmaskin och Ubuntu i hans terminal maskin.

Så att ge sig in i en pajkastning är onödigt, de olika OS:en har alla sina starka punkter, svagheter, brister, säkerhetshål.

Hade inte religion funnits hade vi säkert startat krig i OS:ets namn istället, för få diskussioner är så infekterade som att säga att ett OS är bättre än ett annat.
Senast redigerad av ^Eaz 2008-09-12 kl. 13:01.
Citera
2008-09-12, 13:47
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Sådana här diskussioner är tämligen onödiga.

Om nu TS börjar clicka på varje popup som kommer, börjar köra varje exe fil osv som kommer på hans hotmail osv så kommer han få virus, och visst, de virusen funkar inte på Mac's eftersom de är...ehum .exe.

Så ja, det finns mer virus, det finns mer scripts, det finns mer .scr som är skadliga för Windows maskiner än vad det finns för Mac's. Det är det inget snack om.
Edit: Däremot finns det Virus till Mac, dock så är spridningen inte så explosivartad pga att det inte används lika många Macs kort och gott, men även då Mac (ännu) inte är en "Target Area" för virustillverkare som jag nämnt. Mac's har även blivit hackade och blir hackade, men det blir även Windows maskiner på löpanade band

Men att man blir smittat, får obehörig åtkomst till sin maskin handlar inte om Datorn (Hårdvaran eller OS:et) i 95% av fallen, det handlar om SBTK (Shit Behind The Keyboard) dvs att du som användare använder datorn på ett vårdslöst sätt.

Sen får du även se på faktumet att virus/malware/spyware programmerare riktar sig för att skriva sina program där den största marknaden finns, vilket fortfarande är PC marknaden även om Mac OS växer. (Något som kommer ändras mer och mer desto mer "nybörjar", "vårdslösa", "korkade" användare flyttar till andra OS.)

Jag har jobbat vid båda, och båda har sina för och nackdeler. Kör Windows sen 3.1 och en uppsjö av andra OS.

Jag blev virus infekterad när jag tonåring pga min egen okunskap (detta var i Inernet begynnelse som vi känner till det). DVS klickade på länker för gratis porr osv osv osv.

Nu kör jag med gratis antivirus program på min Vista maskin, detta inte för att jag gör insinktivt dumma saker på Internet, men då jag laddar ner mycket spel osv, så vill jag att dessa filer scannas igenom eftersom man inte kan lita på alla. Dock har jag inte blivit infekterad, jag har heller inte haft problem med säkerheten.

När jag jobbade med Mac's så hade jag inte heller problem med säkerhet, men jag hade en jävla massa crasher däremot på min experiment Mac, detta pga min egen dumhet, dvs testade massa program osv, dessa lade sig i startup folders, fuckade upp fonter osv.

Men nu är jag en nyfiken användare, och nyfikna använade ställer till det oavsett OS.

Däremot min andra Mac (Riktigt trevlig MacPro med nice utrustning) crashade aldrig, då jag behöll den i en konfiguration jag visste funkade klockrent, hade program jag behövde och inte massa skit vid sidan om.

Så ni ser, det beror mycket på hur man använder datorn, om den är stabil, tuffar på i alla väder eller om den crashar, ställer till problem osv

Hurvida Mac OS X contra Windows Vista är bättre eller sämre, låter jag vara osagt. Personligen föredrar jag Vista, men det är min personliga åsikt (Detta efter Mina behov av vilken typ av program/spel osv jag behöver), Min ena rumskamrat föredrar Mac OS X(Server/Klient) då detta passar honom bäst, och min andra använder Windows till sin spelmaskin och Ubuntu i hans terminal maskin.

Så att ge sig in i en pajkastning är onödigt, de olika OS:en har alla sina starka punkter, svagheter, brister, säkerhetshål.

Hade inte religion funnits hade vi säkert startat krig i OS:ets namn istället, för få diskussioner är så infekterade som att säga att ett OS är bättre än ett annat.

Nej det finns inga virus till Mac. Jag vill ha länkar och då inga virus som har skapats i av antivirusföretag och till mac os x. Alltså inga trojaner maskar osv utan virus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorvirus
Citera
2008-09-12, 14:03
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Nej det finns inga virus till Mac. Jag vill ha länkar och då inga virus som har skapats i av antivirusföretag och till mac os x. Alltså inga trojaner maskar osv utan virus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorvirus

När man pratar virushot osv så pratas det om maskar, trojaner osv.

Riktiga datorvirus där som namnet hintar om program som smittar andra program har minskat även på Windows sidan då dessa virus inte sprids med samma frenesi (Som det tex gjorde för i tiden med CopyParties när man tog med 500 disketter till Copyparties och kopierade spel osv, då detta var enda sättet för Virus att spridas.)

Så, visst det kanske inte finns Virus som du uttrycker Virus, men det är faktiskt att endast märka ord då Virus som sådant innefattar all typ av skadligkod som sprider sig "själv".

Men då du länkade till Datorvirus på svenska, så vill jag även göra dig uppmärksam på att de klassar dessa som virus:

Kända datorvirus [redigera]

* Elk Cloner (Sägs vara det första datorviruset.) 1982
* (c)Brain (Sägs vara det första datorviruset för PC.) 1986
* Michelangelo 1993
* CIH (Sv. Tjernobyl) 1998
* Melissa 1999 (Macro)
* Love letter 2000
* Nimda 2001 (Worm)
* Win.MSSQL.worm.Helkern Sprids i form av en Internetmask (Worm)
* Norskt datorvirus

Så visst termen virus är kanske felaktig, men i sådana fall så anser ju Wikipedia att ovan är Virus (Dock vid nästa stycke så sammanfattar man detta som MalWare där Virus, Mask, Macro osv är separata delar)

Men, för gemene man så är Virus all typ av Malware.

Där finns trojaner, maskar osv till Mac

http://www.sophos.com/pressoffice/ne...acosxleap.html (Mask/Virus
Citat:
Is Leap-A a virus or a Trojan?

Some members of the Apple Macintosh community have claimed that OSX/Leap-A is a Trojan horse, and not a virus or worm, because it requires user interaction (the user has to receive a file via iChat, and manually choose to open and run the file contained inside).

However, this is not the definition of a Trojan horse.

A Trojan horse is a seemingly legitimate computer program that has been intentionally designed to disrupt and damage computer activity. Importantly, Trojan horses do not replicate or have any mechanism of spreading themselves. They have to be deliberately planted on a website, or accidentally shared with another user, or spammed out to email addresses. There is nothing inside a Trojan's code to distribute themselves further to other victims.

Trojan horses do not contain any code to distribute or spread themselves, viruses and worms do.

OSX/Leap-A is programmed to use the iChat instant messaging system to spread itself to other users. As such, it is comparable to an email or instant messaging worm on the Windows platform. Worms are a sub category of the group of malware known as viruses.

Therefore, it is correct to call OSX/Leap-A a virus or a worm. It is not correct to call OSX/Leap-A a Trojan horse.

Rape.Worm (Även detta en mask som använder sig av Bonjour)

http://blog.wired.com/monkeybites/20...#previouspost/

Citat:
Apple recently patched mDNSResponder in a security update but InfoSec Sellout claims the patch did not address the flaw that this particular worm is targeting.

The worm, named Rape.osx by its author, is thus far unreleased and the author tells ComputerWorld that he will notify Apple of the vulnerability at some point.

However, as with many others, the author is reportedly tired of claims that OS X is more secure than other operating systems. “I do believe in being responsible and working with vendors,” the author tells ComputerWorld, “but I also feel that some vendors need to be treated like children and learn lessons the hard way.”

OSX/Inqtana.A http://antivirus.about.com/od/macint...a/inqtanaa.htm

Citat:
Inqtana is a proof-of-concept worm, coded with a stop date of February 24th and confining its spread to very specific bluetooth addresses. In other words, Inqtana in its current form poses no real threat to Mac users. However, antivirus vendor F-Secure advises that, "it is possible that some virus author will create similar worms that are not intentionally limited"
Citera
2008-09-12, 14:08
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
När man pratar virushot osv så pratas det om maskar, trojaner osv.

Riktiga datorvirus där som namnet hintar om program som smittar andra program har minskat även på Windows sidan då dessa virus inte sprids med samma frenesi (Som det tex gjorde för i tiden med CopyParties när man tog med 500 disketter till Copyparties och kopierade spel osv, då detta var enda sättet för Virus att spridas.)

Så, visst det kanske inte finns Virus som du uttrycker Virus, men det är faktiskt att endast märka ord då Virus som sådant innefattar all typ av skadligkod som sprider sig "själv".

Men då du länkade till Datorvirus på svenska, så vill jag även göra dig uppmärksam på att de klassar dessa som virus:

Kända datorvirus [redigera]

* Elk Cloner (Sägs vara det första datorviruset.) 1982
* (c)Brain (Sägs vara det första datorviruset för PC.) 1986
* Michelangelo 1993
* CIH (Sv. Tjernobyl) 1998
* Melissa 1999 (Macro)
* Love letter 2000
* Nimda 2001 (Worm)
* Win.MSSQL.worm.Helkern Sprids i form av en Internetmask (Worm)
* Norskt datorvirus

Så visst termen virus är kanske felaktig, men i sådana fall så anser ju Wikipedia att ovan är Virus (Dock vid nästa stycke så sammanfattar man detta som MalWare där Virus, Mask, Macro osv är separata delar)

Men, för gemene man så är Virus all typ av Malware.

Där finns trojaner, maskar osv till Mac

http://www.sophos.com/pressoffice/ne...acosxleap.html (Mask/Virus

Rape.Worm (Även detta en mask som använder sig av Bonjour)

http://blog.wired.com/monkeybites/20...#previouspost/

OSX/Inqtana.A http://antivirus.about.com/od/macint...a/inqtanaa.htm

Ah jag ser mig rättat och tackar för infon
Citera
2008-09-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisen
hahaha givande tråd. Att man har AV är endast för att fylla upp de tomma IQ-platserna man har. Jag har då kört XP pro i säkert 2 år utan AV eller brandvägg och inte fan har jag nått virus.

Ja har kört i 4år utan brandvägg eller AV. Har PC och aldrig heller haft virus.
Citera
2008-09-13, 14:27
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bantumi
Fick du inte ens Sasser? Isf är jag mäkta imponerad.
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Blaster? Impad av alla pcanvändare som inte har fått virus på en biljon år trots att resten av världen har fått det

Man kanske sitter bakom en router? Känns onödigt att öppna portar man inte använder.
Och för det andra, även om man skulle ha antivirusprogram så skulle man nog bli smittad innan ens AV blev uppdaterat.

Jag fick inget av dessa virus och körde utan AV.

Edit:
Ändrade i texten, routern är ingen brandvägg så jag skrev router istället för brandvägg.
Senast redigerad av Labolinas Lina 2008-09-13 kl. 14:30.
Citera
2008-09-14, 13:32
Medlem
snousers avatar
Ni som inte använder AV program när ni kör någon win32 plattform hur gör ni för att skydda er mot infekterade/hackade hemsidor?

Många resonerar som så att dom inte kan bli infekterade p.g.a att dom aldrig besöker någon udda sidor som kan innehålla virus eller liknande, vilket låter vettigt. Men hur vet ni om en "säker" sida (te.x flashback) har blivit hackad/infekterad? Om någon får för sig att hacka just denna sidan och infektera servern med mål att sprida viruset till användaren, hur vet ni då om det?

Nu börjar man förstå varför Windows har så många virus ute runt om på Internet. Inte nog med att ni själva kan skada er dator, ni är även smittbärare vilket gör att viruset/hotet kan skickas spridas vidare till andra parter.

Tänk om alla använde AV program (på Win32 plattformarna), vad mycket trevligare/säkrare Internet skulle varit...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in