Sådana här diskussioner är tämligen onödiga.
Om nu TS börjar clicka på varje popup som kommer, börjar köra varje exe fil osv som kommer på hans hotmail osv så kommer han få virus, och visst, de virusen funkar inte på Mac's eftersom de är...ehum .exe.
Så ja, det finns mer virus, det finns mer scripts, det finns mer .scr som är skadliga för Windows maskiner än vad det finns för Mac's. Det är det inget snack om. 
Edit: Däremot finns det Virus till Mac, dock så är spridningen inte så explosivartad pga att det inte används lika många Macs kort och gott, men även då Mac (ännu) inte är en "Target Area" för virustillverkare som jag nämnt. Mac's har även blivit hackade och blir hackade, men det blir även Windows maskiner på löpanade band 
Men att man blir smittat, får obehörig åtkomst till sin maskin handlar inte om Datorn (Hårdvaran eller OS:et) i 95% av fallen, det handlar om SBTK (Shit Behind The Keyboard) dvs att du som användare använder datorn på ett vårdslöst sätt.
Sen får du även se på faktumet att virus/malware/spyware programmerare riktar sig för att skriva sina program där den största marknaden finns, vilket fortfarande är PC marknaden även om Mac OS växer. (Något som kommer ändras mer och mer desto mer "nybörjar", "vårdslösa", "korkade" användare flyttar till andra OS.)
Jag har jobbat vid båda, och båda har sina för och nackdeler. Kör Windows sen 3.1 och en uppsjö av andra OS.
Jag blev virus infekterad när jag tonåring pga min egen okunskap (detta var i Inernet begynnelse som vi känner till det). DVS klickade på länker för gratis porr osv osv osv.
Nu kör jag med gratis antivirus program på min Vista maskin, detta inte för att jag gör insinktivt dumma saker på Internet, men då jag laddar ner mycket spel osv, så vill jag att dessa filer scannas igenom eftersom man inte kan lita på alla. Dock har jag inte blivit infekterad, jag har heller inte haft problem med säkerheten. 
När jag jobbade med Mac's så hade jag inte heller problem med säkerhet, men jag hade en jävla massa crasher däremot på min experiment Mac, detta pga min egen dumhet, dvs testade massa program osv, dessa lade sig i startup folders, fuckade upp fonter osv. 
Men nu är jag en nyfiken användare, och nyfikna använade ställer till det oavsett OS.
Däremot min andra Mac (Riktigt trevlig MacPro med nice utrustning) crashade aldrig, då jag behöll den i en konfiguration jag visste funkade klockrent, hade program jag behövde och inte massa skit vid sidan om. 
Så ni ser, det beror mycket på hur man använder datorn, om den är stabil, tuffar på i alla väder eller om den crashar, ställer till problem osv 
Hurvida Mac OS X contra Windows Vista är bättre eller sämre, låter jag vara osagt. Personligen föredrar jag Vista, men det är min personliga åsikt (Detta efter Mina behov av vilken typ av program/spel osv jag behöver), Min ena rumskamrat föredrar Mac OS X(Server/Klient) då detta passar honom bäst, och min andra använder Windows till sin spelmaskin och Ubuntu i hans terminal maskin.
Så att ge sig in i en pajkastning är onödigt, de olika OS:en har alla sina starka punkter, svagheter, brister, säkerhetshål.
Hade inte religion funnits hade vi säkert startat krig i OS:ets namn istället, för få diskussioner är så infekterade som att säga att ett OS är bättre än ett annat.