2008-09-15, 20:01
Medlem
mophrs avatar
Jag har hört att vi tydligen är tysta och gråa, förutom då vi super på helgerna. Vi är då helt andra människor, jätteärliga, stökiga och pinsamma. Tycker inte det stämmer in så bra på mig, fast kan tänka mig att det är så på vissa ställen i Sverige.
Och 1337Påskharen över mig, jag måste säga att du också stämmer in på en fördom jag själv har om svenskar, skryter vitt och brett om sina bedrifter på internet. Fast kanske inte bara är svenskar.
2008-09-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Jag har hört att vi tydligen är tysta och gråa, förutom då vi super på helgerna. Vi är då helt andra människor, jätteärliga, stökiga och pinsamma. Tycker inte det stämmer in så bra på mig, fast kan tänka mig att det är så på vissa ställen i Sverige.

Sossekulturen.
2008-09-15, 20:48
Medlem
Själv invandrare och kan säga att man kan inte dra alla över en kam, alla har väl olika personligheter. Ifall det gäller att kartlägga alla nationaliteter så här kommer man alltid o komma till negativa saker.

Ja, det är sant att svenskar är lite reserverade men det är deras val, personligen tycker jag det är lite synd att man inte har möjligheten o kunna känna de.....tex. har jag i klassen ett par svenskar som jag har _ALDRIG_ pratat med då dessa förhåller sig till sina egna kretsar, svår o få kontakt med tjejer också :/

När det gäller helgsupandet så är det en sak som alla, oberoende av land, gör. Vad ska ryssar, finnar eller ungrare säga?

En sak som jag har märkt att de flesta svenskarna (här räknas också en hel del invandrare) är att de ofta inte vill uttrycka sig om vad de egentligen tycker om en. A och B snackar bakom ryggen på C och C och B snackar backom ryggen på A när de träffas. Detta gäller också personer man inte känner.

Overall är Sverige ett bra land, folk är allmän trevliga (även ifall i sina tankar är de helt annorlunda), och jag vill påpeka att de flesta invandrare inte är farliga blattar som söker bråk et cetera. Bara ge folk en chans
2008-09-15, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Pratar du om din familj eller albanerna i almmänhet , jag vet många albanska tjejer är värre än svenska tjejer , du kan gå in på nattstad.se och se albanska tjejer gifta 18 20år och har barn sammt skilt sig du kan hitta 100 såna i malmö,helsingborg,halmstad över allt i sverige. albanerna är ännu värre för helvete de är rena prostistureade tjejer på gatorna i sverige .

Nu vet givetvis både jag och du att det är en lögn. Ska du dra en lögn så får du faktiskt försöka hålla den lite realistisk. Det sistnämnda stämmer inte alls på albaner medan svenska flickor utmärker sig enormt inom det. För fan, era flickor ger ju fitta för en gratis öl. Är du stolt över det?
2008-09-15, 20:58
Medlem
Crankcalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja det måste väl finnas? Själv anser jag att mycket av muslimers beteenden är helt uppåt väggarna, liksom jag häpnar över somalier. Men vad tycker ni invandrare är konstigt hos oss svenskar?

Kan själv inbilla mig att vi kan framstå som tystlåtna, stela och ibland även lite snåla (alla ska betala för sig på krogen o.s.v.). Men vad mer?

Och snälla, tramsa inte till denna tråd nu, jag är genuint intresserad!

Jag är invandrare, jag är uppväxt av två invandrare på ett invandrarsätt. Jag är nu vuxen och tar nytta av den magiska kraften alla människor har, att själva kunna välja vad dem vill ta åt sig.

Jag är invandrare o vill ba säga att jag inte bryr mig ett skit om vilken etnisk bakgrund man har. Det som e konstigt med svenskar är att de inte har samma kultur, samma etik och moral som vi blattar har. För oss, får vi chock av allt ni gör o fattar inte hur ni kan göra det ni gör. Hur man kan ha sex me halva stan o gifta sig med andra hälften?

Jag vill att ni ska förstå budskapet vilket kräver något bakom pannbenet.

Samma fientlighetskänsla många har mot "muslimer" "svartskallar" o "somalier" har dem mot er, för dem har inte växt upp i samma miljö/miljöklass som er. Oftast ser dem er på exakt samma sätt ni ser dem.

Slutliga frågan; skulle ni, så som ni blivit upplärda om hur man ska leva, tala, klä sig och gå, ändra er heelt när ni åker till saudi-arabien eller irak?

väl där nere i irak o saudi arabien som svenks, skulle inte ni tänka; fan va skummt, vaffan får jag inte ens gå ut i bar t-shirt, det är fan 40 grader ute osv... eller; jävla iddioter som misshandlar sina barn till döds av hedersmord. mycket som svenskar tycker är osjälvklart tycker dem e självklart och viseversa och därför katigoriseras ni av svartskallar som "svennar" och ni dem som "blattar".

Hoppas ni förstår vad jag menar med detta inlägg, jag försöker bara ge er en inblick om hur det är för de flesta fallen, för mig personligen värderar jag heder min bästa kompis vilket råkar vara svensk värderar principer mest. Det är den mest markanta skillnaden mellan mig och han, blatten och svennen.
Senast redigerad av Crankcall 2008-09-15 kl. 21:00.
2008-09-15, 20:59
Medlem
usa tycker nog vi är konstiga ( tycker jag me ) som håller på o slåss o fjantar oss på läktarna under fotbollsmatcher o dylikt.
2008-09-15, 21:00
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hithere
Nu vet givetvis både jag och du att det är en lögn. Ska du dra en lögn så får du faktiskt försöka hålla den lite realistisk. Det sistnämnda stämmer inte alls på albaner medan svenska flickor utmärker sig enormt inom det. För fan, era flickor ger ju fitta för en gratis öl. Är du stolt över det?

Nu är du bara löjligt, visst, alla svenskor kanske inte är nunnor direkt, men så jävla enkelt är det inte att få dom (iallafall inte de flesta).
2008-09-15, 21:20
Medlem
cineramas avatar
Jag är en tjej och jag har ALDRIG haft one-night-stand eller sex på lösa grunder. (och jo jag har fått många erbjudanden, så det är inte för att jag är oattraktiv) Så inte alla tjejer är sådana. Jag känner ganska många tjejer som är som jag - stenhårda och kräsna. Jag förstår inte varför några av er invandrare tycker att vi är horor? Eller är det bara utrop av ren desperation för att ni inte fått oss isäng? Eller jo, det finns en liten klick som verkligen ligger med vem som helst, men det är självklart ni använder dessa som grund för alla tjejer?

Och av de män som är mest desperata i sina försök att få ett ligg med mig är just invandrare! Då tycker jag att man faktiskt kastar sten i glashus.. (beskyller andra för att göra det man själv gör) Dessa män ÄR horor. Jag menar, vem med lite bakom pannbenet försöka lägra en tjej som är sur och trött en tidig morgon på väg till jobbet eller mataffären? Just det, invandrare av typen somalier...

Jag har bara haft sex i förhållanden som liknar äktenskap. Här i Sverige behöver man inte gifta sig men ändå ha äktenskapsliknande förhållanden och vi har också lagar som skyddar sådana. Det heter samboförhållande. Personligen tycker jag att det är onödigt att gifta sig eftersom jag tycker det är någonting förlegat, och jag är ateist också.

Men jag fördömer absolut inte människor som gillar att njuta och prova på flera olika människor. Det jag brukar säga är att om båda parterna är överens och har samma tankar så "go for it". Men nu känner jag mig ledsen när jag läser hur några av er invandrare verkligen ser ner på kvinnor och bara ser dessa som horor. Jag hoppas att "njutningskvinnorna" inte träffar på er utan snälla människor som värderar dem lika högt som sig själva. (igen, om de är horor så är ni lika mycket horor själva som gör EXAKT samma beteende själv!!!)
Senast redigerad av cinerama 2008-09-15 kl. 21:25.
2008-09-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Och 1337Påskharen över mig, jag måste säga att du också stämmer in på en fördom jag själv har om svenskar, skryter vitt och brett om sina bedrifter på internet. Fast kanske inte bara är svenskar.

Det där med att skryta kan jag GARANTERA dig att alla nationaliteter gör över internet.
Förresten är det inte jävligt svenskt att påstå att svenskar är si och så (negativt då) och sedan förneka att man själv är så trots att man är svensk?
2008-09-15, 21:32
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Jag är en tjej och jag har ALDRIG haft one-night-stand eller sex på lösa grunder. (och jo jag har fått många erbjudanden, så det är inte för att jag är oattraktiv) Så inte alla tjejer är sådana. Jag känner ganska många tjejer som är som jag - stenhårda och kräsna. Jag förstår inte varför några av er invandrare tycker att vi är horor? Eller är det bara utrop av ren desperation för att ni inte fått oss isäng? Eller jo, det finns en liten klick som verkligen ligger med vem som helst, men det är självklart ni använder dessa som grund för alla tjejer?

Och av de män som är mest desperata i sina försök att få ett ligg med mig är just invandrare! Då tycker jag att man faktiskt kastar sten i glashus.. (beskyller andra för att göra det man själv gör) Dessa män ÄR horor. Jag menar, vem med lite bakom pannbenet försöka lägra en tjej som är sur och trött en tidig morgon på väg till jobbet eller mataffären? Just det, invandrare av typen somalier...

Jag har bara haft sex i förhållanden som liknar äktenskap. Här i Sverige behöver man inte gifta sig men ändå ha äktenskapsliknande förhållanden och vi har också lagar som skyddar sådana. Det heter samboförhållande. Personligen tycker jag att det är onödigt att gifta sig eftersom jag tycker det är någonting förlegat, och jag är ateist också.

Men jag fördömer absolut inte människor som gillar att njuta och prova på flera olika människor. Det jag brukar säga är att om båda parterna är överens och har samma tankar så "go for it". Men nu känner jag mig ledsen när jag läser hur några av er invandrare verkligen ser ner på kvinnor och bara ser dessa som horor. Jag hoppas att "njutningskvinnorna" inte träffar på er utan snälla människor som värderar dem lika högt som sig själva. (igen, om de är horor så är ni lika mycket horor själva som gör EXAKT samma beteende själv!!!)
Välskrivet!

Sen så är väl en hel del av turktjejerna jäkligt lösaktiga? De ser åtminstone ut som moldaviska 5-öresluder, fast med större ögonbryn då.
2008-09-15, 21:44
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337Påskharen
Det där med att skryta kan jag GARANTERA dig att alla nationaliteter gör över internet.
Förresten är det inte jävligt svenskt att påstå att svenskar är si och så (negativt då) och sedan förneka att man själv är så trots att man är svensk?

Det gör dom säkert, lite CS generation sådär.
Sen missförstod du mitt inlägg, jag skrev att folk säger att svenskar är si och så, men jag tycker inte det stämmer på mig. Däremot kan jag tänka mig att det är så på andra ställen i Sverige.
2008-09-15, 22:46
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Detta är ett viktigt inslag i den iranska kulturen. Vi kallar denna gest för "tarofh". Denna gest är något man inte bara gör mot familj och vänner, utan mot alla, oavsett etnicitet eller kön.

En konstig gest jag fick uppleva i mitt senaste besök i Iran som jag tidigare inte varit medveten om var en annan form av "tarofh".

Exempel:

Du har åkt taxi i tehran och ska betala:

-Chehgaht chod? (Hur mycket måste jag betala?)
-Ghabel nadare (Det är inte nödvändigt/"du behöver inte betala")
-Na, khahesh mikonam (Nej, jag insisterar)
-Divist toman (20 kr)
- Behfarma (varsegod)

En annan situation:

-Cheh saáti ghashangi dari (vilken fin klocka du har)
-Ghabel nadare (vill du ha den?)
-Khahesh mikonam (behåll den/den är din)
Var det inte någon som sa att vi svenskar använder oss av metaforer istället för att säga något rakt ut?

Ovanstående är ett exempel på andra som förmedlar saker på ett extremt krångligt sätt. Visst i helvete är det väl klart att taxichaffisen vill ha pröjs och att man inte ger någon sin klocka? Varför säga saker som man inte menar? Förstår ju självklart att det ses som god sed, men jävligt onödigt är det ju.

Innan det inlägget var det ju dessutom ngn som pratade om att man tackade nej ett par ggr innan man tackar ja. Säger ngn nej när jag bjuder på något är det enda logiska att inte fråga igen, jag hatar folk som tjatar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in