2008-09-11, 15:47
Bannlyst
Hej,

Jag har nu seriöst funderat på att byta dator och i samma veva gå över till att använda Mac. Men är smått osäker om Mac är det rätta valet.

Vad jag vill ha av datorn är:

Kompatibilitet med många program, jag vill slippa en uppsjö av stödprogram hit och dit; så som spybot och virusprogram. Med Linux så vet jag att jag slipper detta, men är inte riktigt förtjust i Linux.

Det jag vill ha är: En stabil dator som inte hänger sig för det minsta lilla. En dator som är enkel att använda utan att jag konstant behöver fundera på 1000 olika uppdateringar som jag bör göra.

Jag har hört att Mac är bra, enkel och säker. Men stämmer detta?

Och vad är nackdelarna med Mac, för det måste ju finnas några?
Citera
2008-09-11, 15:58
Medlem
Svensson181s avatar
Mac är det rätta för alla som inte lirar spel. Köper du en kommer jag lova att du inte ångrar dig. Varje gång jag sätter mig på en windows förstår jag ännu mer varför mac är bättre. Allt är bättre i stort sett enligt mig i alla fall.

Googla, nackdelar med mac eller något annat om du vill kunna se de OTROLIGT FÅ nackdelar som finns.

Och tror säkert att en mac kommer tillfredsställa dina behov.
Citera
2008-09-11, 16:02
Medlem
-jOE!s avatar
Jag bytte från PC till Mac för ungefär ett år sedan och det var det bästa jag gjort på länge, är väldigt nöjd!

Vill man köra andra OS kan man dra in Vmware Fusion, funkar skitbra.
Citera
2008-09-11, 17:54
Medlem
skudders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Hej,

Jag har nu seriöst funderat på att byta dator och i samma veva gå över till att använda Mac. Men är smått osäker om Mac är det rätta valet.

Vad jag vill ha av datorn är:

Kompatibilitet med många program, jag vill slippa en uppsjö av stödprogram hit och dit; så som spybot och virusprogram. Med Linux så vet jag att jag slipper detta, men är inte riktigt förtjust i Linux.

Det jag vill ha är: En stabil dator som inte hänger sig för det minsta lilla. En dator som är enkel att använda utan att jag konstant behöver fundera på 1000 olika uppdateringar som jag bör göra.

Jag har hört att Mac är bra, enkel och säker. Men stämmer detta?

Och vad är nackdelarna med Mac, för det måste ju finnas några?

En av Mac´s svagheter fortfarande är det så att den nu inte finns alla program som Windows har, Så det skulle va lättare om du kan säga vilka program som du använder dej mest utav (om du nu vill slippa bootcamp)
Citera
2008-09-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Vill man köra andra OS kan man dra in Vmware Fusion, funkar skitbra.

Det kan man göra med vilket operativsystem som helst i stort sett.
Citera
2008-09-11, 19:29
Medlem
smurfehs avatar
Annars finns ju bootcamp redan på datorn.

Jag började använda mac för cirka ett halvår sedan, aldrig att jag köper en PC igen.

Som tidigare talare, så fort jag sätter mig framför windows så blir förstår jag hur mycket bättre det är. Älska exposé och spaces, och det är uppbyggt 100 gånger bättre. Det finns en hel del trådar angående från PC till MAC, där kan du hitta en hel del information.

Go for it, kasta PCn åt helvete och gör det rätta!
Citera
2008-09-11, 19:34
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skudder
En av Mac´s svagheter fortfarande är det så att den nu inte finns alla program som Windows har, Så det skulle va lättare om du kan säga vilka program som du använder dej mest utav (om du nu vill slippa bootcamp)

Själv har jag faktiskt aldrig saknat något program från Windowstiden men jag använder inte så mycket olika kanske
Citera
2008-09-11, 19:47
Medlem
nsbmras avatar
En del stora kända program som office-paketet, photoshop och dylikt finns till mac. Annars finns det en hel del motsvarigheter.
Precis som de andra bytte jag från pc till mac och jag saknar inte windows ett dugg. Har aldrig behövt använda windows igen.
Det är också ett plus att man slipper en massa spyware- och virusprogram.

Om du är osäker så varför inte ta dig till ett ställe som säljer mac och prova en?
Citera
2008-09-11, 20:06
Medlem
effses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson181
Mac är det rätta för alla som inte lirar spel.

Håller absolut med. Mac är det rätta för alla som inte spelar spel.
Dock så klarar ju dom nya Imacarna högpresterande spel, bara du kör windows i bootcamp. Men du kanske inte har dessa behov..
Citera
2008-09-11, 22:32
Medlem
Akademikerns avatar
Nackdelarna med mac är som följer:

. Apples datorer är väldigt kompakt byggda, vilket gör att priset ibalnd kan ses som lite väl högt.

. Det finns inte många spel till Mac OS.

Allt annat är i min mening bättre med mac, bytte för lite drygt ett år sedan, och jag kommer förmodligen aldrig mer köpa en PC.

För övrigt tycker jag som någon annan här sa att du ska gå in i en apple-butik och testa lite för att se vilken mac som passar just dig.
Citera
2008-09-11, 22:38
Medlem
Truffys avatar
Instämmer med många här.

Jag lade ner mitt spelade för ett år sedan och i samband med det skulle jag köpa en ny dator. Jag valde en mac för att jag var så fruktansvärt less på windows. Jag ville bara ha en dator som fungera. Slippa meck med drivrutiner hit och dit. Koppla in datorn, tryck på strömbrytaren och förväntar mig att saker och ting ska fungera som det ska och det gör det på min mac.

Jag använder min dator i studier, bankärenden, photoshop, illustrator. Jag är så fruktansvärt nöjd. Folk kan säga vad dom vill om windows, men det är inte mac.
Citera
2008-09-12, 11:20
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Nackdelarna med mac är som följer:

. Apples datorer är väldigt kompakt byggda, vilket gör att priset ibalnd kan ses som lite väl högt.

. Det finns inte många spel till Mac OS.

Allt annat är i min mening bättre med mac, bytte för lite drygt ett år sedan, och jag kommer förmodligen aldrig mer köpa en PC.

För övrigt tycker jag som någon annan här sa att du ska gå in i en apple-butik och testa lite för att se vilken mac som passar just dig.

Kan man se som något positivt också om du menar storleken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in