Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Hej!
Tänkte ringa på den här Saab:en ;
http://www.blocket.se/vi/18002857.htm?ca=11_s
Men vill ha lite råd vad jag ska fråga om samt vad jag ska kolla efter om jag bestämmer mig för att åka och kolla på den!
Tack på förhand, Dr.S
Bra val av bil. Är själv på jakt efter en likadan...
Inte än på någon månad så du behöver inte vara orolig.
Bra motor, håller lääänge om man är snäll mot den och den får filter och olja bytt regelbundet.
Rost runt dörrarna är standard, ganska mycket ibland.
Växellådan kan vara lurig. Kör på ettan, varva upp den till 3500 varv och släpp gasen. Lyssna efter "visslande" ljud från växellådan. Lite låter det alltid, men skriker det för mycket så kan det vara fara för att du får byta låda snart. Testa samma sak på tvåan och trean givetvis.
Kärvar växlarna för mycket ska du också vara vaksam, men det kan bara vara en plastbricka vid växelföraren som lossnat, eller gått sönder, vilket är vanligt. Kostar 150 kr att fixa (på en skrot) så ingen katastrof.
Om du köper den så lämna in den till en saabverkstad och be dom "mäta kamkedjan", alltså kolla hur uttänjd den blivit och hur länge den kan förväntas hålla. Det kostar 4-500 kr, men om kedjan går sönder så blir det en liiiiiten aning dyrare...
Detta borde inte vara några problem efter 23000 mil men det är bra att kolla eftersom det också ger en liten ledtråd om hur hårt bilen blivit körd. Min förra (jo, jag gillar modellen och motorn så det har blivit flera) 900 2,3i hade gått 36000 mil och det var fortfarande ingen fara. Den går fortfarande och har passerat 40000 utan kedjebyte...
Oljeläckage kan vara svårt att hitta direkt pga plasttrågen som strategiskt placerats under motorn, men är det illa så ser du det lätt om du tittar uppifrån och ner på nederdelen av motorn.
Ska fundera på vad du mer ska kolla på och återkommer om jag kommer på något.
EDIT: Denna motor kan med fördel konverteras till etanol. Kolla
http://www.tekniktema.se/product_inf...products_id=28
Med dagens bensin och etanolpris och beräknat 30% ökad förbrukning gör det ändå 2-4 kr per mil...