Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-11, 08:52
Medlem
Hejsan.
Vi fick precis tillbaka våra skoldatorer efter sommarlovet.
Vi hade Win2k före sommaren och nu har de installerat WinXP och har tagit bort ALLA rättigheter, de har begränsat hårddiskutrymmet till 5gig. Det finns en 80gig insatt men det går inte skapa en till partition så man kan inte installera ett till operativsystem för att gå runt det.

Nu till min fråga. Hur ska jag få rättigheter till tex datorhantering osv? Jag måste på något sätt få administrationsrättigheter men har ingen aning om hur. Det går inte gå in på användarkonton och ändra direkt.

Hur gör jag?

MVH
Andreas Borssén
Citera
2008-09-11, 09:11
Medlem
Dublees avatar
Jag hade samma problem och en kompis hjälpte mig att radera admins lösenord med hjälp av detta program : http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm#1

Jag vet inte exakt hur han gjorde så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig men tänkte att jag iaf kunde tipsa om programmet!
Hoppas det hjälper.
Citera
2008-09-11, 09:41
Medlem
Du har alltså inga rättigheter på datorn? Hur använder du datorn då?

Har du fysisk åtkomst till datorn är det inga problem att fixa ett nytt adminlösen.
Citera
2008-09-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt

Har du fysisk åtkomst till datorn är det inga problem att fixa ett nytt adminlösen.

Jo, jag kan alltså använda datorn, men jag kan inte skapa partioner, installera program. Jag kan inte ens se C:/ partitionen. Jag kan heller inte se administrationskontot.
Citera
2008-09-11, 09:50
Medlem
Använda

Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt

Jag kan använda datorn och surfa osv, men jag kan inte se hårddiskarna, jag kan inte skapa partioner, eller installera några program.
Citera
2008-09-11, 09:53
Medlem
Gurka___s avatar
Du kan ju förmodligen glömma att göra nånting från Windows då det verkar vara någon specialversion om du nu har så få rättigheter som du skriver. Dom har inte mixtrat med BIOSet nånting? Safety card? Annars skulle du ju kunna nollställa BIOSet och försöka installera om valfritt Operativsystem.

Då är frågan bara hur nätverket fungerar på skolan, du kanske inte kommer åt det längre eller så...
Citera
2008-09-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Du kan ju förmodligen glömma att göra nånting från Windows då det verkar vara någon specialversion om du nu har så få rättigheter som du skriver. Dom har inte mixtrat med BIOSet nånting? Safety card? Annars skulle du ju kunna nollställa BIOSet och försöka installera om valfritt Operativsystem.

Då är frågan bara hur nätverket fungerar på skolan, du kanske inte kommer åt det längre eller så...

Nej, installera om OS'et är inget alternativ eftersom vi har massor med programvaror vi behöver för skolarbetet samt nätverket.
Citera
2008-09-11, 10:00
Medlem
Ta med en live-cd/dvd av valfri linuxdist till skolan, så har du iaf grundläggande rättigheter på den lokala datorn. Inställningar kan sparas på t.ex ett usb-minne.
Sen om du vill fixa rättigheter på nätverket får du nog läsa på lite, finns inget enkelt program att köra som fungerar på alla system.
Citera
2008-09-11, 10:09
Medlem
Boota med en installationsskiva för xp, installera xp på en annan partition. Vad jag fick ut av ditt inlägg var att du inte såg partitionerna i själva OS:et, och det är ju fullständigt oväsentligt. Faktum är att hela dina inlägg är lite "flaniga", vilken nivå av datorkunskap äger du?

Kör dualboot med en egen xp-partition, sen när du loggar in med din domänanvändare bör de distruberade programmen, nätverksrättigheterna och dylikt följa med på köpet.

Annars är det extern HDD och skiv-/usbboot av linuxet som gäller
Citera
2008-09-11, 13:43
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addeflanen
Hejsan.
Vi fick precis tillbaka våra skoldatorer efter sommarlovet.
Vi hade Win2k före sommaren och nu har de installerat WinXP och har tagit bort ALLA rättigheter, de har begränsat hårddiskutrymmet till 5gig. Det finns en 80gig insatt men det går inte skapa en till partition så man kan inte installera ett till operativsystem för att gå runt det.

Nu till min fråga. Hur ska jag få rättigheter till tex datorhantering osv? Jag måste på något sätt få administrationsrättigheter men har ingen aning om hur. Det går inte gå in på användarkonton och ändra direkt.

Hur gör jag?

MVH
Andreas Borssén

Det gäller att hänga med i tiden

Det är ingen special version som någon antydde dölja enheter och tweaka är inga problem.
Hirens Boot CD innehåller program som med enkelhet tar bort adminlösen så att du kan logga in lokalt på datorn, eventuella nätverksservrar kan du förmodligen inte komma åt, men internetuppkopplingen ska fungera.

Man bootar datorn med nämnda cd i.

Dock kan jag säga att du kommer få problem beroende på vilken nivå du läser, går du på gymnasium blir du förmodligen avstängd läser du på högre nivå kan du bli ersättningsskyldig om någon kommer på dig så att säga eller kan spåra det till dig.

är du under 18år så har du inte här att göra enligt forumets regler.
Citera
2008-09-11, 14:18
Medlem
NiKz0rs avatar
såg någon länk för ett tag sen hur man blev administratör via CMD-tolken i it-säkerhet,, man körde in några cmd, sen aslutade man explorer o sedan drog igång det igen via aktivitetshandlaren.. därgenom kan du ge din egen inloggning fullständiga rättigheter.. så googla min vän. sök-tips:

(site:flashback.info +admin rättigheter +xp) lr liknande. eller börja leta trådar i it-säkerhet.
Citera
2008-09-11, 14:34
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiKz0r
såg någon länk för ett tag sen hur man blev administratör via CMD-tolken i it-säkerhet,, man körde in några cmd, sen aslutade man explorer o sedan drog igång det igen via aktivitetshandlaren.. därgenom kan du ge din egen inloggning fullständiga rättigheter.. så googla min vän. sök-tips:

(site:flashback.info +admin rättigheter +xp) lr liknande. eller börja leta trådar i it-säkerhet.

Går inte att köra "at" kommandon med begränsad användare tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in