2008-09-11, 07:04
Medlem
Har tänkt jätte mycket på detta men har ingen aning hur det kommer fungera.
Starta ett litet byggföretag ex. jag börjar med att hitta några byggarbetare och sen gör jag reklam för mitt företag. När kunder ringer in och vill reparera köket eller stora rummet så åker mina arbetare ut ditt och gör jobbet. Men kunden kommer göra betalningen hos mig eftersom det kommer vara jag som betalar mina arbetare. Jag har ingen erfarenhet inom byggbranschen men stort intresse för det. Det är många små byggföretag idag som inte fullgör jobbet ordentligt enligt kundens önskemål. Och jag tror att jag hade kunnat göra ett bättre jobb än dem här.

Hur mycket kommer det att kosta för att starta det, måste jag ha erfarenhet av bygg för att lyckas? All hjälp är välkommen här.
Citera
2008-09-11, 08:26
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thooomas
Starta ett litet byggföretag ex. jag börjar med att hitta några byggarbetare och sen gör jag reklam för mitt företag. När kunder ringer in och vill reparera köket eller stora rummet så åker mina arbetare ut ditt och gör jobbet. Men kunden kommer göra betalningen hos mig eftersom det kommer vara jag som betalar mina arbetare. Jag har ingen erfarenhet inom byggbranschen men stort intresse för det. Det är många små byggföretag idag som inte fullgör jobbet ordentligt enligt kundens önskemål. Och jag tror att jag hade kunnat göra ett bättre jobb än dem här.

Hur mycket kommer det att kosta för att starta det, måste jag ha erfarenhet av bygg för att lyckas? All hjälp är välkommen här.

Blir lätt skräckslagen när jag läser ditt inlägg..

Som företagare är det du som har yttersta ansvaret för att arbetet blir rätt utfört. Hur ska du kunna avgöra om så är fallet om du inte har någon som helst erfarenhet av dyligt?
Sen ska det även upprättas en arbetsbeskrivning på arbetet som skall utföras, och denna skall åtföljas av ett kostnadsförslag. Har du någon erfarenhet av att upprätta en sådan?

Hoppas att du tänker om och skaffar både utbildning och erfarenhet innan du "säljer" dina tjänster
Citera
2008-09-11, 09:12
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:

Har du ingen släkting som du kan få gå lärling hos? Det låter dumt att starta ett företag utan att ha en aning om vad du gör. Efter att ha läst ditt inlägg så kommer jag knappast att anlita dig.
Citera
2008-09-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Blir lätt skräckslagen när jag läser ditt inlägg..

Som företagare är det du som har yttersta ansvaret för att arbetet blir rätt utfört. Hur ska du kunna avgöra om så är fallet om du inte har någon som helst erfarenhet av dyligt?
Sen ska det även upprättas en arbetsbeskrivning på arbetet som skall utföras, och denna skall åtföljas av ett kostnadsförslag. Har du någon erfarenhet av att upprätta en sådan?

Hoppas att du tänker om och skaffar både utbildning och erfarenhet innan du "säljer" dina tjänster

Hur ska du kunna avgöra om så är fallet om du inte har någon som helst erfarenhet av dyligt?

Svar: Jag vet att jag har ingen erfarenhet av sådan arbete men det är väll inte så svårt att avgöra om jobbet blir rätt, liksom är kunden nöjd så.

Svar: På hur arbetet ska utföras så är det upp till kunden hur kunden vill ha det sen så bara tar jag imot beställningen och förklarar för snickaren. Hur mycket det kommer kosta att utföra jobbet så kollar man runt lite först, hör vad andra företagare har för priser sen försöker jag ge lite bättre priser än dem.
Citera
2008-09-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Har du ingen släkting som du kan få gå lärling hos? Det låter dumt att starta ett företag utan att ha en aning om vad du gör. Efter att ha läst ditt inlägg så kommer jag knappast att anlita dig.

Nej jag har ingen släkting som håller på med bygg, men liksom jag vill heller inte gå som lärling utan jag vill starta företaget direkt.

Är det inte allt det handlar om när det gäller företag, att våga ta risker?
Citera
2008-09-11, 09:38
Medlem
Citat:
Nej jag har ingen släkting som håller på med bygg, men liksom jag vill heller inte gå som lärling utan jag vill starta företaget direkt.

Är det inte allt det handlar om när det gäller företag, att våga ta risker?

Så oseriös som byggbranchen är känns det som att det krävs en rejäl ansträngning för att lyckas göra ett sämre jobb än 30-40% av nuvarande verksamma.

Klarar du av att slå en i spik på 3-4 försök är det ju bara köra igång.
Missnöjda kunder kommer du självklart ofta att ha..
Citera
2008-09-11, 11:52
Medlem
attila_the_huns avatar
Citat:
Hur ska du kunna avgöra om så är fallet om du inte har någon som helst erfarenhet av dyligt?

Svar: Jag vet att jag har ingen erfarenhet av sådan arbete men det är väll inte så svårt att avgöra om jobbet blir rätt, liksom är kunden nöjd så.

Svar: På hur arbetet ska utföras så är det upp till kunden hur kunden vill ha det sen så bara tar jag imot beställningen och förklarar för snickaren. Hur mycket det kommer kosta att utföra jobbet så kollar man runt lite först, hör vad andra företagare har för priser sen försöker jag ge lite bättre priser än dem.

Inga kontakter, ingen utbildning och ingen erfarenhet är ingen ultimat bas att stå på när man startar ett företag i byggbranschen. Du har riktigt uselt utgångsläge med andra ord så om du mot all förmodan skulle lyckas har du verkligen gjort något att vara stolt för.

Vad har du och tillföra företaget kan du börja fråga dig själv. Vilja och ambition räknas inte utan här pratar vi till exempel kapital eller kunskap.

Mitt råd är att antingen välja att läsa till byggnadsingenjör och sedan arbeta som arbetsledare ett tag eller gå lärlingsvägen och arbeta som snickare innan du drar igång. Finns sällan genvägar tyvärr, sånt är livet.
Citera
2008-09-13, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joomlapoomla
Klarar du av att slå en i spik på 3-4 försök är det ju bara köra igång.

Jag är faktiskt ganska händig trots allt.
Citera
2008-09-13, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attila_the_hun
Inga kontakter, ingen utbildning och ingen erfarenhet är ingen ultimat bas att stå på när man startar ett företag i byggbranschen. Du har riktigt uselt utgångsläge med andra ord så om du mot all förmodan skulle lyckas har du verkligen gjort något att vara stolt för.

Vad har du och tillföra företaget kan du börja fråga dig själv. Vilja och ambition räknas inte utan här pratar vi till exempel kapital eller kunskap.

Mitt råd är att antingen välja att läsa till byggnadsingenjör och sedan arbeta som arbetsledare ett tag eller gå lärlingsvägen och arbeta som snickare innan du drar igång. Finns sällan genvägar tyvärr, sånt är livet.

Hur menar du tillföra företaget med? Pengar så klart, tjäna in så mycket pengar så möjligt ju och ett bra rykte.

Sen att gå 2 år i KY-utbildning för att bli byggnadsingenjör känns lite onödig när man kan under den tiden känna pengar. Så tycker jag allafall.

Jag lägger upp en ny idé för här är det inte så många som hjälper till.
Citera
2010-10-17, 18:24
Medlem
Okej, för att belysa ett problem som du uppenbarligen har, dvs noll erfarenhet.

Hur ska du kunna räkna på jobb om du inte har en aning om hur lång tid ett jobb tar?
tror väldigt få kunder vill hyra in dina anställda på timme pga din bristande erfarenhet
som hantverkare att kunna avgöra storleken på ett jobb.

Om du nu bara vill kasta in pengar så måste du anställa ett helt gäng med människor för att
du ska få det att gå runt. räkna på 3 gubbar per 1 kontorsnisse. Vilket betyder följande.

kontoret.
TS - som gör ingenting/Ägare
Säljare - som räknar och skriver offerter.
Dvs 9 st snickare.

Löner.

säljaren ger du en månadslön på cirka 30k
svårt att hitta snickare som arbetar för under 25k skulle jag kunna tänka mig.

Med tänke på dina vidlyftiga planer så anser du nog dig själv inte tjäna mindre än 50k per månad.
därefter så räknar vi ut lönekostnader.

cirka 300k i månaden, plus arbetsgivaravgift.

varje snickare lär ju ha verktyg, räkna med iaf 15-20k per gubbe. det är runt 150 loppor till.
firmabil? Vore ju bra att kunna förflytta snickarna, vi låter dom jobba två och två. dvs 3 bilar.
Caddy? näh, det duger med en Citroën eller Peugeot, säg 150k per bil, dvs 450k till.

Lokaler? Alltid bra att ha en hemmabas där man kan ha planeringsmöten och arbeta ifrån.
vi säger någonstans strax utanför stan räkna med 20k i hyra.

Hur lång tid räknar du att gå break-even? Dvs när har du byggt upp en sådan stor kundstock så att du har så pass bra sysselsättning på gubbarna så att allt betalar sig? räkna med 3-5 år.

då ser vi vad kalaset kostar att starta upp och driva ett år.
Löner: 4.6 miljoner/år
lokalhyra: 240k /år
inköp av bilar och verktyg: 600k.

Första året: 5.4 miljoner.

Oftast så brukar verkligheten se ut ungefär åt det här hållet:

Kille börjar som snickarlärling efter skolan, arbetar några år, får ihop en stadig kundkrets gällande svartjobb och helgarbeten, bestämmer sig antingen med några arbetskamrater eller helt solo att
starta egen firma.

Börjar att knapra på sitt sparkonto första året, om han inte har tur och får det att gå jämnt upp med lön, utgifter mot sin inkomst. Efter ytterligare några år så har kontakter gjort att han kan ta in en
snorunge som lärling som får göra alla tråkiga arbeten, snickaren börjar sakta men säkert förflytta sin röv mot kontorstolen och räknar på mer och mer jobb, börjar hyra en en F-skattare för att klara av allt arbete, jobbar en hel del övertid.

Därefter så börjar F-skatt snickaren att kosta lite för mycket, så han ser över om han kan anställa en snickare istället, visst det kan funka om jobben fortfarande ramlar in, sagt och gjort han anställer en snickare, fortsätter att mer och mer arbeta på kontoret, åter igen hyr han in F-skatt killen och sedan så börjar det om igen...

några troliga scenarior som kan utspela sig nu är,

antingen så är snickaren en jävligt begåvad affärsman och driver upp sin firma med några hundra anställda. Säljer skiten till ett bra mycket större bolag typ PEAB eller liknande, och drar till thailand...

Byggbranschen kommer in i en ekonomisk kollaps, och snickaren börjar att supa, slutar med skatteskulder och alkolism...

hmm undra om jag spårade ut lite nu?
Citera
2010-10-18, 00:00
Medlem
ExPociias avatar
Ja, du måste ha erfarenhet.
Det kommer inte att funka.

Har hört siffror på att när man har 9 snickare anställda kan man sluta snickra själv och bara sköta det administrativa.
Citera
2010-10-19, 20:05
Medlem
corrodeds avatar
Finns en annan krux, om du inte har någon som helst erfarenhet av vad "dina" gubbar gör så märker dom det ganska snabbt.. Senast då försvinner arbetsmoralen hos dom anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in