2008-09-10, 22:57
Medlem
Jag har sedan jag var barn sett klungor av flygande prickar i luften, blå och röda prickar blandat i klungor som svävar i luften precis överallt. Jag tänker oftast inte på dem och kan "ställa in" synen så att de syns mer/mindre.

Jag kan också se blixtsnabba, små vita prickar som ser ut som pyttesmå droppar, speciellt varma sommardagar utomhus. De rör sig snabbt en och en och helt spontant, utan någon till synes bestämd bana.

Någon som känner igen detta?
Citera
2008-09-10, 23:03
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Fel forumsdel tycker jag. T.ex. medicin och hälsa vore bättre.
Citera
2008-09-10, 23:26
Medlem
Unbalanceds avatar
Småkryp?
Citera
2008-09-10, 23:31
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har sedan jag var barn sett klungor av flygande prickar i luften, blå och röda prickar blandat i klungor som svävar i luften precis överallt. Jag tänker oftast inte på dem och kan "ställa in" synen så att de syns mer/mindre.

Jag kan också se blixtsnabba, små vita prickar som ser ut som pyttesmå droppar, speciellt varma sommardagar utomhus. De rör sig snabbt en och en och helt spontant, utan någon till synes bestämd bana.

Ja, jag känner igen det efter kraftigt intag av alkohol och diverse illegala substanser.
Men det beror antagligen på något av följande:
1: Synfel
2: Du äter något antidepp/ångestdämpande
3: Droger, alkohol eller liknande

Tror dock inte att du åt piller eller drogade när du var barn så antagligen synen som spökar (eller möjligtvis psyket).
Citera
2008-09-11, 11:35
Medlem
mushys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

Jag har så länge jag kan minnas oxå sett dessa små prickar i luften överallt. syns bäst mot en klar blå himmel.. jag har frågat runt bland vänner och bekanta och det är bara en jag känner som upplever dessa prickar oxå. har dock inget svar på vad det är.
Citera
2008-09-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushy
Jag har så länge jag kan minnas oxå sett dessa små prickar i luften överallt. syns bäst mot en klar blå himmel.. jag har frågat runt bland vänner och bekanta och det är bara en jag känner som upplever dessa prickar oxå. har dock inget svar på vad det är.

små vita prickar i luften? ser genomskinliga ut? det är dina ögon som reagerar så mot den klarblå himmeln. blir det likadant i ett snötäckt landskap?
Citera
2008-09-11, 11:43
Medlem
Krafses avatar
Sånt (ser ut som små genomskinliga "spermier" som flyter runt på ögonen) brukar jag se när jag är trött och tittar mot himlen. Annars är det dåligt med det.
Citera
2008-09-11, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Fel forumsdel tycker jag. T.ex. medicin och hälsa vore bättre.

Hahaha så sant, även jag hänvisar dig dit
Citera
2008-09-11, 11:44
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Sånt (ser ut som små genomskinliga "spermier" som flyter runt på ögonen) brukar jag se när jag är trött och tittar mot himlen. Annars är det dåligt med det.

Edit: Det är givetvis inte sperma i ögonen jag menar. Bara att det ser ut som något liknande, som att titta på celler eller nåt i ett mikroskop.

Edit igen: Jävla citera-knapp! Jag är van vid att redigera-knappen sitter där.
Citera
2008-09-11, 12:30
Medlem
mushys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennylick
små vita prickar i luften? ser genomskinliga ut? det är dina ögon som reagerar så mot den klarblå himmeln. blir det likadant i ett snötäckt landskap?

japp påminner lite om myrornas krig på tv fast utan dom svarta prickarna
Citera
2008-09-14, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushy
japp påminner lite om myrornas krig på tv fast utan dom svarta prickarna

det är så ögon reagerar, det är inte aliens.
Citera
2008-09-14, 13:37
Medlem
cephs avatar
Det är vanligt och beror på förändringar i viskositeten hos ögonvätskan/orna. Även diverse skräp, döda celler och annat kan flyta förbi synfältet, s.k. floaters.

http://en.wikipedia.org/wiki/Floater

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Floaters.png

De syns bäst mot en klarblå himmel, men syns ofta bra mot t.ex. snö också.

När jag var liten trodde jag att jag på något magiskt sätt kunde se atomerna närmast ögat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in