Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-10, 21:09
Medlem
Omarsitos avatar
Aja, brorsan frågade efter hjälp idag med hans laptop då han lyckade på nåt sätt installera två "vista 32 bit pack" på hans Fijutsi siemens laptop. Jag testa köra återställnings skiva men då avinstalleras båda operativsystemen som han inte vill.

Till poängen iaf, nån som kan hjälpa mig med detta?
Citera
2008-09-10, 21:50
Medlem
luddekluddes avatar
Antagligen så har du installerat två stycken operativsystem på två olika partitioner eftersom jag aldrig stött på någon som har lyckats göra det på en och samma.

Lösningen är då lätt. Formatera partitionen med vista som du inte vill ha kvar. Då får du behålla en samt att du frigör allt utrymme så att du kan lagra annan skit där istället
Citera
2008-09-10, 22:30
Medlem
f.d. pzhukkes avatar
Precis som luddekludde säger, så är det med 99,9% sannolikhet att det har installerats två olika Vista på varsin partition.

Det finns ett asfräsigt program som kallas Partition Magic där du kan formatera, tabort, lägga till, förstora, förminska etc. etc. partitioner efter önskat resultat.
Citera
2008-09-10, 22:39
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarsito
Till poängen iaf, nån som kan hjälpa mig med detta?

Ställ in i boot.ini vilken version som ska laddas och radera den andra.

Edit: Aj, nu hade jag för bråttom när jag läste, såg inte att det var Vista det gällde. Det är vad jag vet en annan bootmekanism där (kör inte Vista själv). Men det går säkert att fixa med någon liknande logik.
Senast redigerad av Muckarduva 2008-09-10 kl. 22:44.
Citera
2008-09-10, 23:28
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddekludde
Antagligen så har du installerat två stycken operativsystem på två olika partitioner eftersom jag aldrig stött på någon som har lyckats göra det på en och samma.

Lösningen är då lätt. Formatera partitionen med vista som du inte vill ha kvar. Då får du behålla en samt att du frigör allt utrymme så att du kan lagra annan skit där istället
Off topic men kanske intressant ändå. Det är fullt möjligt att installera flera operativ på samma partition så länge man namnger installationsmappen till något annat än "Windows" Ex. Windows och Windows2 funkar finfint. Har kört det tricket någon gång då operativet pajat och på så sätt sparat en massa jobb att backa upp grejorna. De har ju legat kvar på sin gamla plats. OBS det går inte att välja formatera under installationen för då försvinner ju allt ändå.
Senast redigerad av jerryleelvis 2008-09-10 kl. 23:31.
Citera
2008-09-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Off topic men kanske intressant ändå. Det är fullt möjligt att installera flera operativ på samma partition så länge man namnger installationsmappen till något annat än "Windows" Ex. Windows och Windows2 funkar finfint. Har kört det tricket någon gång då operativet pajat och på så sätt sparat en massa jobb att backa upp grejorna. De har ju legat kvar på sin gamla plats. OBS det går inte att välja formatera under installationen för då försvinner ju allt ändå.

1. Windows XP?
2. Det nyinstallerade windows hamnar alltså i windows2, eller döper man om den gamla installationsmappen?
3. Antar att det inte går att tweaka så att man faktiskt kan ha 2 fungerande windowsinstallationer på samma partition?
Citera
2008-09-11, 10:11
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietzscherebb
1. Windows XP?
2. Det nyinstallerade windows hamnar alltså i windows2, eller döper man om den gamla installationsmappen?
3. Antar att det inte går att tweaka så att man faktiskt kan ha 2 fungerande windowsinstallationer på samma partition?
XP ja.

Du döper inte om windowsmappen utan anger bara c:\\windows2 när du kör operativskivan. OBS du bootar som vanligt på skivan men du ska inte formatera.
Om det går att köra två operativ har jag inte provat. Har bara gjort så här när windows kraschat bortom räddning för att slippa hänga in disken i annan dator och plocka ut data. Allt ligger ju kvar när man inte formaterar.

När du sedan fått igång en fungerande installation kan man bara ta bort mappen "Windows" och köra vidare i "Windows2", datorn bryr sig inte. Däremot kan man få problem med vissa tidigare installerade program som tittar i windowsmappen via någon sökväg men det är bara att installera om dessa program.

Edit: Däremot har jag kört Windows 2000 och Windows XP på samma partition. En i Winnt och en i Windows så det funkar kanske även med två XP.
Senast redigerad av jerryleelvis 2008-09-11 kl. 10:14.
Citera
2008-09-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
XP ja.

Du döper inte om windowsmappen utan anger bara c:\\windows2 när du kör operativskivan. OBS du bootar som vanligt på skivan men du ska inte formatera.
Om det går att köra två operativ har jag inte provat. Har bara gjort så här när windows kraschat bortom räddning för att slippa hänga in disken i annan dator och plocka ut data. Allt ligger ju kvar när man inte formaterar.

När du sedan fått igång en fungerande installation kan man bara ta bort mappen "Windows" och köra vidare i "Windows2", datorn bryr sig inte. Däremot kan man få problem med vissa tidigare installerade program som tittar i windowsmappen via någon sökväg men det är bara att installera om dessa program.

Edit: Däremot har jag kört Windows 2000 och Windows XP på samma partition. En i Winnt och en i Windows så det funkar kanske även med två XP.

Tack för info, var bara nyfiken. Kan säkert vara bra att veta någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in