• 2
  • 3
2009-05-22, 17:50
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Verkar som om de som kper med studentrabatt i UK fr det.. hittade detta: http://forums.macrumors.com/archive/.../t-653307.html

Ska kolla upp det vidare sen om jag inte glmmer bort det..

HA! verkar ju som jag har det d Gotta love apple
Citera
2009-08-12, 14:04
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Min egen erfarenhet av apples kundservice r relativt dlig. Jag fick problem med att displayen inuti skrmen brjade g snder 7 mnader efter att jag kpt datorn. Det ska tillgas att jag ej skadat datorn p ngot stt, den har sttt p mitt skrivbord sedan dagen jag fick hem den och nr jag annars har anvnt den har det varit p presslger p festivaler etc. (extrajobbar som frilansjournalist), nr jag transporterar den r den nedpackad i en fodrad och skyddande datorvska. Sjlvklart vill jag ha detta lagat och ringer apple, killen jag pratar med verkar halft lobotomerad och verkar otroligt osker s han mste prata med en kollega. Detta tar 30 minuter och han kan inte ringa upp mig utan jag mste sitta och vnta i telefonen till musik av vrdels kvalit. Nr han terkommer har han ftt veta att jag ska ta datorn till Humac i Uppsala s att de ska knppa ett kort p datorn och skicka till apple. Detta gr jag och fr efter en vecka tillbaka datorn som de har knppt ett kort p. Nr jag ringer apple s sger den frsta att Apple har sina riktlinjer och det r att de aldrig erstter en displayskada d det anses som att det alltid r yttre verkan. Jag krver att f prata med ngon annan som kan lite mer eftersom jag ger blanka fan i Apples egna riktlinjer d de r helt juridiskt ointressanta. Jag kopplas efter en kvarts vntan (de kan inte ringa mig..) till en kille som lser upp vad apple har skrivit in fr ngot angende mitt rrende. Dr str det att apple inte kan veta om skrmen i detta fall skadats genom yttre verkan eller inte d det inte finns ngra som helst andra skador (vare sig i plasten eller i sjlva yttre glasskrmen), men att de nd inte erstter det eftersom det inte ingr i garantin. Eftersom jag nu r rtt less p Apples skurkfasoner att helt skita i tvingade lagstiftning (som de dessutom frsker avtala bort i garantin, ngot som inte r mjligt d den inte r dispositiv) vill jag prata med en jurist som kan fra ett vettigare resonemang. Jag fr d veta att Apple inte tillter sina kunder att prata med deras jurister utom i undantagsfall (say what?) och att han skulle frga om detta var ett sdant. Jag fr vnta tio minuter och sedan sger han att han ska koppla mig till en annan. Denna andra person hittar absolut inte var apple har skrivit om mitt rrende (det dr om att de inte kunde veta om det verkligen var yttre verkan eller inte) och ber mig vnta. Medan jag sitter dr och hr hans tunga andhmtning i fem minuter hittar han ingenting av det den andra killen lste upp. Som tur r spelade jag in hela samtalet och mailade det artigt men bestmt till apple uppbakad av 6 stycken advokater som jag har i min familj. ntligen fr jag det hemliga numret till juristavdelningen p apple i stockholm. Jag ringer dit och fr till min stora frskrkelse hra att p apple tar man "inte hnsyn till varje enskilt fall" (what!?) utan man gr efter sin riktlinjer. Efter hot om stmmning d vi vid detta laget hade skickat datorn till tre olika tekniker (ven om detta gr att garantin slutar glla, vad nu det r fr garanti som r 100 gnger smre n KKL?) som alla lmnade besked om att datorn sannolikt tagit skadan genom mitt stt att stnga datorn med tummen och pekfingret (vilket br inrknas i de rekvisit som gr KKL tillmplig). D kom apple fram till att man kanske nd kunde tnka sig att erstta skrmen, men eftersom vi hade lagt ut pengar (dels nedlagt arbete och teknikerunderskningarna) krvde vi 30000 kronor extra. Med tanke p det solida fall vi hade byggt med massvis av bevis gav de vika, hellre 30000 nu n 100000 i rttegng och dlig publicitet.. Men att apples kundservice skulle vara bra det kan jag d rakt inte pst. Det r vl klart att nr man betalar dem s funkar de, men nr de mste betala d blir det vldigt ilskna tongngar och riktigt tarvliga rvspel.
Citera
2009-08-12, 16:00
Medlem
smurfehs avatar
Herregud. Dela upp texten, fick huvudvrk av att frska lsa det dr.

Vad lr skolan i dagens samhlle ut egentligen....
Citera
2009-10-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Herregud. Dela upp texten, fick huvudvrk av att frska lsa det dr.

Vad lr skolan i dagens samhlle ut egentligen....

Juridik, om man ska tro fregende skribent
Citera
2009-10-14, 18:19
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Juridik, om man ska tro fregende skribent

the hell ? ;O

bumpade du trden med det dr pstendet?

Kan frvrigt upplysa om att jag precis kpte, via ebay, tre olika typer av applecare och sparade 6000 SEK totalt p det hela
Citera
2009-10-15, 17:07
Medlem
Flrps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Ordbajseri

Du arbetar som journalist och vet inte hur man stavar eller styckindelar en text?

Krvde du verkligen 30 000:- extra? Exakt vad har du fr argument som rttfrdigar den summan? Eftersom den hade gtt snder efter sju mnader och man per automatik alltid har 1 rs garanti hos Apple kan ju inte alla tre servicetillfllen kostat dig ett smack?

Urskta bumpen men jag r vldigt intresserad av svar hr.
Citera
2009-10-15, 20:22
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Du arbetar som journalist och vet inte hur man stavar eller styckindelar en text?

Krvde du verkligen 30 000:- extra? Exakt vad har du fr argument som rttfrdigar den summan? Eftersom den hade gtt snder efter sju mnader och man per automatik alltid har 1 rs garanti hos Apple kan ju inte alla tre servicetillfllen kostat dig ett smack?

Urskta bumpen men jag r vldigt intresserad av svar hr.

ven jag r intresserad av ett svar p den fronten... jag orkade inte lsa ditt inlgg tidigare d det var en wall of text...

Jag ser inte hur man kan motivera 30000kr i kostnader, servicetillfllen kostar inget om du anvnder garantin. Servicetillfllen p andra stllen kostar inte mer n max 1000 SEK exkl moms... De sex advokater som befann sig i familjen lr ha arbetat pro bono? ;O

mvh
SNIFF
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här